motorstyrings-hjælp ønskes... - Page 3

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...
Hej EA 2730.

Takker for dit bidrag som er:

-SNIP-

Kan du anbefale en Power MOSFET og en IC til mit projekt? 12 V og altså op
til ca. 3 A til DC-motoren? Jeg er blank på området, p.t., hvorfor jeg
spørger...

Udmærket :-)

Det ser sgu´ godt ud... Jeg har kun tid til at skimte web-siden p.t. men
vender måske tilbage senere når jeg får tid. Jeg kan ihvertfald se at der er
noget at gå i krig med...

Nope, jeg skulle bare have lidt hjælp til at komme i gang :-)

Og så er det et par år siden jeg sidst beskæftigede mig meget med el (på
HTX). Jeg har intet kendskab til PWM, hvorfor jeg takker for hjælpen til dem
som har bidraget konstruktivt til projektet... Jeg kan ikke overskue så
meget pga. eksamen lige for tiden, men jeg kan se at jeg ihvertfald har
noget brugbart materiale, nu...

I forlængelse af PWM-diskussionen bliver jeg lige nødt til at genopstille et
spørgsmål:

Skal pulsen ikke være en firkant-puls? Jeg kan se at nogen snakker om
sav-tak-puls på google...

Du mener vel at "det burde høre ind under langtidshukommelsen", antager jeg?

Men jeg har jo heller ikke glemt alt, langtfra... Og det kan hurtigt
genopfriskes tror jeg, da jeg på daværende tidspunkt var blandt de bedste.
Derudover har jeg stadigt alle mine gamle noter, så jeg kan se alle de gamle
beregninger osv...
Problemet her er mest at jeg aldrig har lavet noget PWM, som tidl.
forklaret.

4801 (bladrer lige i mine gamle papirer)... hmm. Kan ikke finde den. Måske
har jeg byttet om på tallene i farten og i virkeligheden tror jeg vist jeg
mente en 4081 = AND-gate.. ups, indimellem går det hurtigt :-)

Det er jo lige det... På HTX brugte jeg vist forskellige versioner af Orcad
(gl. DOS-program), men nu er det jo længe siden så det skal jeg også til at
overveje hvad jeg nu vil bruge...

Der var også engang noget der hed electronic workbench, men det er vist mere
til simulering (også et par år siden - htx)... Nu har jeg fået anbefalet at
kigge på Microsoft Visio fordi det kan tegne alle mulige diagrammer, men jeg
tror hellere jeg vil have en gratis PSpice-version (se

Imidlertid har jeg endnu intet modtaget med posten, selvom Torben (Tilst)
har svaret at han kun ventede 2 dage før han modtog prøveversionen. Jeg skal
også lave noget PCB, tror jeg. Kan du anbefale noget gratis?

Jeg har downloadet expressPCB og expressSCH, men har slet ikke sat mig ind i
dem endnu. Jeg forventer at interfacet er genkendeligt indenfor
rimelighedens grænser.

-SNIP resten (nyttesløs diskussion, kan fortsætte i evigheder)-

Som kommentar til det du afslutningsvis skriver:

Jeg gider ikke at spilde særligt meget mere af min tid på at diskutere noget
der er off-topic og som generer de fagligt interesserede her i gruppen,
inkl. undertegnede der udelukkende har stillet spørgsmål fordi jeg skal lave
projekt og er fagligt interesseret i el-teknik.

Jeg syntes ikke at mine første indlæg giver anledning til mudderkastning og
ved at undlade at besvare visse personers indlæg, kan det være at disse
syntes at de får selvtilfredsstillet deres behov for at være off-topic og
være kontroverse (og så med måde - værsgo´ at benytte killfilteret og giv
mig ro hvis nogle ikke er interesserede i emnet istedet for at udøve
decideret mudderkastning).

Jeg ved ikke hvorfor der er nogle som ikke kan forstå hvad jeg mener med at
jeg kun ønsker en on-topic debat og fra starten kun har ønsket det.

Men spørgsmålet bør gå ubesvaret hen og hvis nogle quoter undertegnede, så
mener jeg at man er en idiot hvis man ikke kan supplere med andet end at
kaste med mudder i sine indlæg til gruppen.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

altså op

PowerMOSFET IRFZ44N eller BUZ71A
IC SG3524 eller TL494
IC og FET'erne er ret almindelige, ikke så dyre og nemme at få fat i.
Og så kan du gå efter følgende diagram, som er lavet til både 24V og 12V
Samme hjemmeside beskriver også, hvordan du laver en H-bro, så du kan få
motoren til at køre begge veje.

Derudover kan du prøve med google, den der leder, finder.

Ejvind Andersen
Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Tusind tak skal du have. Det er jeg sku´ glad for.

Jeg kigger på alting om nogle dage, pga. travlhed.

mvh.
Martin Jørgensen