motorstyrings-hjælp ønskes...

Hej NG.

Jeg har et par spørgsmål først:

Er en induktionsmotor "det modsatte" af en permanent-magnet-motor?

Hvad er en synkron/asynkron-motor?

En step-motor er vistnok bare en DC-motor som kan rykke sig i små
intervaller (halve eller kvarte omdrejninger) eller hvad? Hvordan er det
lige med en servo-motor, så?

Jeg skal måske lave et kredsløb i stil med det de/i snakker om i denne tråd:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=eik71t0s6vl02b15fl45v6n0fsnjn6t02p%404ax.com&rnum14%&prev=/groups%3Fq%3Dpuls%2Bgroup:dk.teknik.elektronik%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26start%3D10%26sa%3DN

Dvs. et pot-meter skal styre en DC-motors omdrejningshastighed i både
fremadgående og bagudgående retninger. Indstilles potmeteret i midten svarer
det til at motoren stopper og flyttes potmeteret til en af siderne kører
motoren med hhv. fuld fart frem og fuld fart tilbage.

Nogen der har nogen forslag til diagrammer, som evt. vil maile mig noget jeg
kan kigge på?
Skal pulsen ikke være en firkant-puls? Jeg kan se at nogen snakker om
sav-tak-puls på google...

Tilsidst skal det lige nævnes at jeg selvfølgelig har søgt en masse på
google, men jeg kan ikke overskue alle de søgeresultater og links jeg får
tilbage...

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...
-SNIP om DC-motorstyring osv-

Glemte lige at tilføje at kredsløbet skal køre på 12 V DC.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Noget lego-halløj.
Og du glemte at svare mig på mine indledende spørgsmål og evt. foreslå et
diagram til mit projekt.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Hmm. tjaah, ved ikke. Kan du hjælpe mig med et diagram og en oversigt over
centrale komponenter (inkl. beskrivelse af disse) til hvad du vil foreslå
kunne hjælpe mig i min situation?

Derudover syntes jeg ikke at adskillige af mine indledende spørgsmål er
blevet besvaret særligt godt, men det må jeg måske blive nødt til at leve
med.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Seriøst, har du læst her :
http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html

Har er alle motortyper du forspørger på præsenteret og forklaret.
Samtidig er der links til diverse konstruktioner der kan opsylde dine
ønsker.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: motorstyrings-hjælp ønskes...[d iagram, forklaring]
l er

Hej Martin

Kig i "Anvendt elektronik", bog 2 af Jan Soelberg, ISBN 87-980079-39, 198=
0.

I siderne 428-433 er bE5%de diagram, stykliste og en beskrivelse af en20%
motorservo. Som forfatteren skriver er det faktisk en20%
proportional-kontrolleret impulsbredde moduleret (PWM Puls Width20%
modulation) motorservo.

Efter at have fjernet R15's forbindelse fra IC1's ben 7, kan du sE6%tte e=
t20%
potmeter (f.eks. 1k...10k) til modstanden R15. Den kan sE5% fE5% motoren =
til20%
at stE5% stille eller kF8%re begge veje ved at dreje passende pE5% potmet=
eret.

Jeg ved godt at 10A er lidt i overkanten, men ved man hvad man gF8%r, kan=
20%
man godt anvende BC639,BC640 eller BD139,140 i stedet. Men man skal20%
tE6%nke pE5% at selv smE5% motorer kan trE6%kke 1-2A hvis nogen eller nog=
et20%
holder motoren stille.

-

Hvis du kan nF8%jes med kun at fE5% motoren til at regulere en vej, kan e=
n20%
blE6%serregulator anvendes:

Fan Speed Control is Cool!:20%
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/707

mvh/Glenn

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...[diagram, forklaring]

-SNIP-

Hej Glenn.

Uuuha. Nu kommer guldkornene vist kan jeg se. Forslaget er noteret.

Tusind tak for det. Den kigger jeg efter på biblioteket næste gang. Jeg
gemmer dit SUPER-relevante indlæg, hvor du f.eks. skriver:

Lige mens jeg har dig: Må jeg spørge om der står der en anslået pris til
styk-listen (jeg håber nemlig ikke at den er for høj, dvs. over kr.ca. 200
+ evt. lidt hvis jeg strækker budgettet -> Projektet skal bruges ifb. med
mit studie).

Ok, selvom jeg ikke kan nøjes med det kigger jeg alligevel på det når jeg
får tid i julen pga. det læringsmæssige. Jeg skimtede lige diagrammerne i
midten af siden og forneden og det ser meget fornemt ud...

Mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

nyhedsmeddelelse:3fd75dcd$0$9760$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...
et

Og her syntes jeg lige, at filmen knækker.
Og dit svar til Klaus, får mudderkastningen til at begynde.
Klaus har svært at svare på dine indledende spørgsmål før, at han ved
hvad det skal bruges til.

Ejvind Andersen
Re: motorstyrings-hjælp ønskes...
-SNIP-
http://web.archive.org/web /*/http://www.mcjournal.com/main/vol1num1/articles/tutorial/tutorial.htm
http://web.archive.org/web /*/http://www.mcjournal.com/main/vol1num2/articles/tutser2/tutser2.htm
http://da.wikipedia.org/wiki/Distribueret_elproduktion#Switched-mode_power_supply_-_lavvolt_tilslutning
http://mit42v.mit.edu/public/Workgroups/Jumpstarting/%202000-08-22/FTT48.ppt

Det er meget fint med alle dine links, men de forklarer såvidt jeg kan se
ikke særligt meget om det jeg skal bruge og meget af det som står i dine
links forstår jeg ikke. Derudover er det FULDSTÆNDIGT uoverskueligt for mig,
at se i hvilken sammenhæng jeg kan/skal bruge dine links.

Derudover har du heller ikke besvaret mine indledende spørgsmål og derudover
har du ikke hjulpet mig specielt meget mere end google kunne have gjort, så
du kunne ligeså godt have sparet dig dit indlæg, totalt.

Som jeg skrev tidligere HAR jeg søgt på google uden videre held, pga.
besværligheden af indholdet og dine links ligner også noget fra en
søgemaskine (uden at jeg har checket efter).

Men det er da fint du gad at tage dig tid til at besvare mit indlæg.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...
Hej Martin,

Der er ingen svartvang her, så dæmp dig lige knægt.

Jo, men da du ikke har gidet at checke de links ved du det bare ikke.

For det første: Det her er ikke en gavebod hvor du får det hele serveret.
Du har, af Glenn, fået links til en masse relevant information og hvis du
prøver nogle af dem, opdager du nok at du kan lære en del - men du må
altså selv lave noget fodarbejde.

Det er meget aktuelle links for dig og det er dæleme dårlig form at ditche
noget man ikke engang har checket, så prøv lige at checke dem før du
udtaler dig om dem.

Glenn har gjort dig den store tjeneste at filtrere al støj fra (og også
givet dig nogle links du sikkert ikke ville have fundet via Google).

Kvaliteten af et svar er i øvrigt også afhængig af spørgsmålets kvalitet,
som jeg her vil demonstrere med et par af dine oprindelige spørgsmål...

Nej.

Sådan en findes ikke.

Nej.

Det er en DC-motor med positionsfeedback.

Blev du klogere af de ovenstående (helt korrekte) svar ?
(Ellers blev du forhåbentlig klogere på hvordan man gebærder sig i et
offentligt forum ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg ligger søvnløs af bekymring over al' den hjælp jeg så kommer til at
mangle.

Hvornår, nu eller før ?

--
Søren
Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Martin Jørgensen skrev i meddelelsen

 Lige nøjagtig med din atityde tiggede Du efter "problemer". Dit svarindlæg
til Glenn er i mine øjne værre end Sørens ditto til dig. Og Du har faktisk
"plonket" en person som ofte har leveret en fiks og færdig løsning til en
nybegynder. At Søren så også er dybt kontroversiel er da bare et ekstra
"kryderi"  ;-)

 Havde Du oplyst meget specifikt hvilken opgave Du ønskede at løse, så havde
svarene måske passet bedre til din nuværende tekniske viden. Der findes ikke
umiddelbart en løsning der passer til din opgave, den skal _altid_
tilpasses. Derfor er det i dit tilfælde så vigtigt at levere de oplysninger,
der er nødvendige, (forklaring om opgaven Du vil løse).

mvh
Orla, som ikke synes rønnebær er sure   ;-)

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

1) Vedkommende er den eneste der groft overfalder/flamer mig/udøver
mudderkastning på mig som jeg læser tråden.

2) Nej, jeg "tiggede ikke efter problemer". Jeg efterspurgte diverse svar på
trådens emne: "motorstyrings-hjælp ønskes...". Du kan læse mit spørgsmål
igen, hvis du ikke tror på mig. Din news-server har nok arkiveret
indlægget. Ellers prøv google-groups, så vil du se at jeg har ret.

3) Dit indlæg er off-topic og jeg opfordrer dig til ikke at køre videre i
mudderkastningssporet og istedet forsøge at være konstruktiv, hvilket jeg
kan se er en svær opgave for et par stykker herinde...

4) Vedkommende er plonket fordi jeg ikke gider udøve mudderkastning med ham.

5) Jeg har også ofte "leveret en fiks og færdig løsning" til mange andre
personer indenfor de felter, hvor jeg har en særlig viden der kan hjælpe
andre. Gør det nu også mig til en "engel" så?

6) Der er altid mindst 2 sider af samme sag og måske skulle du prøve at se
sagen fra nr. 2 synsvinkel i stedet for?

7) Bemærk i svaret fra Glenn, at han godt kan se pointen med det jeg har
skrevet.

8) Du eller andre herinde skal ikke besvare eller quote ovenstående, fordi
så PLONKer jeg dig og jeg har allerede opfordret til at være on-topic
istedet for at køre videre i det latterlige spor herinde, som en vis person
startede med da han groft tilsvinede mig fordi jeg kritiserede Glenn's svar
(som jeg iøvrigt er fuldt ud berettiget til at gøre vha. min demokratiske
ytringsret).

9) EOD i tilfældet at du ikke forstod essensen af ovenstående. Jeg
værdsætter svar som er on-topic og irriteres over off-topic svar.

HAHA... LOL :-)

Det er sgu' noget af det sjoveste jeg har læst længe: Så nu er det
pludseligt MIN skyld at der er nogen der starter med mudderkastning, fordi
jeg (som du indirekte skriver) "ikke har oplyst meget specifikt hvilken
opgave Du ønskede at løse" med resultatet at "så havde svarene måske passet
bedre til din nuværende tekniske viden"...

Jeg kunne jo også bare skrive 50 siders forklaring og indledende kommentarer
til mit spørgsmål, herunder hvad jeg tidligere har lavet af el-projekter
m.m. istedet for bare at stille spørgsmålet til mit behov?

Hvad tror du selv?

Det er sgu' omvendt logik du bruger. Prøv at være on-topic istedet for, hvis
du absolut syntes du skal blande dig i denne tråd. Det vil gøre alle glade
istedet for. Alternativt så jeg helst ingen svar.

mvh.
Martin Jørgensen

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Du skal nok bare fortsætte i den stil - så justerer det vidst sig
selv.

FUT : dk.stamper.i.gulv.som.et.lille.forurettet.barn   ?

Yderligere diskutioner om mudderkast etc. hører vist mere til i en hel
anden gruppe
--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Snippet en ordentlig bunke ordskvalder.....

Jeg fik bare bekræftet, at du , som jeg regnede med fuldstændigt har
misforstået ideen bag usenettet.

(De fleste af dine spørgsmål er besvaret i nogle at de links du fik
som et af de allerførste svar der kom til dig)

Jeg kan være dybt saglig, når der er grund til det, jeg kan også more
mig herligt over folk der udstiller sig selv, som du lige har gjort.

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Jup !

                                 --------------------------
                        /|  /|  |                          |
                        ||__||  |       Please don't       |
                       /   O O\__           feed           |
                      /          \       the trolls        |
                     /      \     \                        |
                    /   _    \     \ ----------------------
                   /    |\____\     \     ||
                  /     | | | |\____/     ||
                 /       \|_|_|/   |    __||
                /  /  \            |____| ||
               /   |   | /|        |      --|
               |   |   |//         |____  --|
        * _    |  |_|_|_|          |     \-/
     *-- _--\ _ \     //           |
       /  _     \ _ //   |        /
     *  /   \_ /- | -     |       |
       *      ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

mvh
Orla

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Forhåbenligt er du den sidste.

Det er dog utroligt som du kan smøre ubehageligheder ud over gud og hver
mand i denne gruppe. For første og forhåbenligt sidste gang i denne
gruppe siger det *** PLONK ***.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Hvad tror du selv jeg tænker når jeg læser dig quote ovenstående? ROTFLOL!
:-)

Brugernavn: V-Æ-R
Kodeordet er: O-N-T-O-P-I-C

ROTFLOL!!! "Gud og hver mand"? LOOOOOOL :-)

Måske er du så den sidste idiot? Eller jan? I det mindste får jan ikke mere
konkurrence fra dig :-)

Som initiativtageren til on-topic-debatten i denne tråd, mener jeg at jeg
har al mulig ret til at opfordre DIG og ALLE ANDRE til at være on-topic og
jeg mener at jeg har al mulig ret til at få det sidste ord sagt i denne sag,
såfremt jeg lyster, herunder hvilken nytteværdi din antydning i ovenstående
indlæg har for det stillede emne: "
Re: motorstyrings-hjælp ønskes..."

Nu er der jo så ikke så voldsomt meget i vejen med at folk bruger deres
kill-filter, men når de samtidigt lige skal have deres sidste tilsvinende
ord med på vejen, inden de lukker øjnene for det svar der kommer tilbage, så
syntes jeg personligt at det er vanvittigt morsomt! :-)

Nu svarer jeg udelukkende tilbage til dig, pga. morskabsværdien og
paradokset i dit indlæg, som jeg kan se at du nok ikke engang selv har
bemærket når du f.eks. lige selv har antydet mig for være en idiot, når du
skriver: "Forhåbenligt er du den sidste."

mvh.
Martin Jørgensen
(som ikke kan ikke lade være med at grine)

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...

Ja, så kom du op af filteret igen. Kun for at se at du finder mig "morsom"
fordi jeg "svinede" dig til og så "Plonkede" dig.

Hvad så med dig selv, er du også "morsom" ?

Må jeg venligst henvise til:
msg id : 3fd8bf2a$0$9759$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk
Hvor du sviner Søren for bagefter at plonke ham i samme indlæg.

Spelj min ven - spejl - kig dog på dig selv inden du farer sådan ud.

Klaus (ja, Jan har ret, nu er det ved at være sjovt !!)

Re: motorstyrings-hjælp ønskes...
Hej Klaus,

Han er hylende, lårklaskende og overspændt morsom !

Ren underholdning :)

--
Venlig hilsen,
Søren