Motorstyring - PLL ...

Hej ...

Jeg sidder med et gammelt smalfilms kamera (Super 8) og tænkte på at lave en
motorstyring til den motor som sidder i kameraet der er super nøjagtig i
hastighed...

Jeg har en optogaffel på motorens aksel med 1 hul i som banker forbi gaflen
med 3000 RPM dette svarer til 18 billeder pr. sek.

min tanke var om man ikke kunne lave en PLL der kigger på optogaflen og
f.eks. en extern 3KHz firkant og så giver en styre spænding ud til
motorstyringen ...

Er der nogen som har set diagrammer over noget sådant før ?

M.v.h.
Lasse

Re: Motorstyring - PLL ...
Overkill men en 4046 cmos kreds kan da gøre det
Erik

Re: Motorstyring - PLL ...
Prøv at lede efter en digital phaselocked loop.
Det er hvad der falder mig ind - umiddelbart.

Re: Motorstyring - PLL ...
Præcis, var også hvad jeg tænkte, 4046 indeholder godt nok også vco, den
kan man bare lade være med at bruge.
Ellers kan en sådan fase detektor laver af 4 gates, dertil kommer så
loopfilter osv.
Kom lige til at tænke på design af loopfilteret, er der ikke fare for at
motoren vil stå og svinge omkring korrekt omdrejningshastighed??(jeg
arbejder normalt med hf så derfor tanken). På den anden side svarer det
vel bare til en 50 Hz kanalafstand på hf, så jeg har sku nok et lille
digram der ville kunne bruges.
mvh Erik

Re: Motorstyring - PLL ...

Jo, den vil komme til at svinge, men som du er inde på, så skal
loopfilteret klare den sag. Så må du overveje, hvad du kan leve med.
VH
Klaus

Re: Motorstyring - PLL ...

3000rpm er 50Hz ;)

Det er i princippet standard setup for en PLL, du har bare en motor og
en
sensor i stedet for en VCO.

-Lasse

Re: Motorstyring - PLL ...
pll, loopfilter, opam samt tansistortrin.  DC motor gætter jeg på,
spænding/strøm??
Erik

Re: Motorstyring - PLL ...
Du kan også lave det med en PIC og PWM