Mindst tab i switchmode eller traditionel trafo?

Hvilken type strømforsyning giver mindst tab? En switchmode fra en computer
eller en transformator med en LM350 spændingsredulator? Skal bruge 12 v og
en cirka 4 ampere.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Mindst tab i switchmode eller traditionel trafo?

    Går helt klart an på hvad du vil gi, og hvem der laver den.... der
findes masser af junk switchere, og der findes også rigtig gode
gammeldags ;)

--
VH
Lars Molnit

Re: Mindst tab i switchmode eller traditionel trafo?

SPSU kan komme op på 90+% effektivitet hvis de er konstrueret rigtigt.
Det er et niveau en almindelige strømforsyninger baseret på traditionel
jernkerne trafo kun kan drømme om. Effektiviteten i SPSU'en afhænger af
mange faktorer. Ordentlig gennemtænkt konstruktion og brugt ordentlige
komponenter.
En vigtig faktor er bl.a. også om strømforsyningen er dimensioneret
rigtigt i forhold til behovet. En kraftig forsyning hvor man kun trækker
lidt strøm ud af vil typisk have en dårlig effektivitet i forhold til
hvis man trak næsten max. strøm ud af den. Dette gælder iøvrigt også
alm. forsyninger.
Hvis du max. skal bruge 48W skal du ned i en rimelig lille pc forsyning
for at du er sikker på en god effektivitet, hvis det er det ultimative
krav. Måske en forsyning til en bærbar vil være fint, jeg har dog aldrig
målt effektivitetn på sådan nogen. Hvis du kan finde en der er beregnet
til max 70 W er det nok meget passende.

Den største ulempe ved en SPSU er at den har tendenser til at støje
meget - elektrisk. Hvis ikke der er et ordentligt filter på vil de være
ubrugelige til støjfølsomt udstyr. Der er traditionelle forsyninger
noget nemmere at have med at gøre da de arbejder ved lavere frekvenser -
50 Hz vs. 25-300 kHz eller måske mere.
Nu ved jeg ikke hvad formål du skal bruge den til. Jeg tror ikke du skal
forvente at støjfilteret er specielt godt på en alm. billig computer
SPSU, så der skal du overveje nøje om støj på forsyningen kan give
problemer.

- Lars

Re: Mindst tab i switchmode eller traditionel trafo? [effektivitet]
2E%..
2E%..

Hej Lars

Mange af de andre punkter du nE6%vnte er jeg enig i.

Punktet ovenfor kan lF8%ses ved at parallelkoble flere smps:
stor SMPS
1/10*stor SMPS
1/100*stor SMPS

NE5%r man har brug for strF8%m i intervallet 1/100*stor og stF8%rre end 0=
20%
ampere, slukkes 1/10 og stor.

NE5%r man har brug for strF8%m i intervallet 1/10*stor og stF8%rre end20%
1/100*stor, slukkes stor.

NE5%r man har brug for strF8%m i intervallet fuld strF8%m og stF8%rre end=
20%
1/10*stor, anvendes stor.

mvh/Glenn

Site Timeline