Microcontroller udviklingskit & udviklingsværktøj.

Microcontroller udviklingskit & udviklingsvE6%rktF8%j.

Jeg vil gerne i gang mad at lege med microcontroller

Men hvad skal jeg kF8%be..
Og compiler og debugger skal ikke koste en formue

/Gandalfdk

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsværktøj.
On Sat, 23 Feb 2008 15:39:18 -0800 (PST), Gandalfdk

Start med at fortælle om dine forudsætninger for at gå i gang med
ovenstående.

Kender du til nogen form for programmering i forvejen?

Hvad skal du bruge det til; hobby eller karierre?

Har du mod på at lodde tingene sammen selv, og spare buler af penge?
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsværkt øj.

Jeg har for ca. 15 E5%r sinden lavet nogle microprocessor kit med en
8051
og skrevet programmer i system51 (pascal)

og jeg vil gerne lidt igang igen men pE5% hobby plan

Jeg vil ikke lode det selv sammen
men gerne kF8%be et udviklings kit

hvad skal jeg vE6%lge?

/Gandalfdk

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsvæ rktøj.
hejsa,

Søg her i tråden på butterfly fra atmel - superbilligt, der kan du
downloade gratis compiler og udviklingsværktøj fra Atmels hjemmeside.
AVR-Studio 4 eller win-avr c compiler (gnu) og gratis.

Mener boardet med processor, display, adv, temp og lysføler koster ca.
200 kr.

/HH

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsvæ rktøj.

Well, der er en del at vælge imellem så det kan være svært at anbefale
noget når du ikke fortæller hvad du har rodet med før.

Jeg har arbejdet med PIC og AVR og jeg vil helt klart anbefale AVR, for
der findes en rigtigt god open source tool chain til den.

http://www.arduino.cc/ er en stribe relativt billige prototype boards
som kan programmeres via USB, som denne model til ca. 300 kr:
http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDiecimila

Der findes også kloner af arduino som er billigere, er er en til 90 kr:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&products_id72%&zenid=d408acbed578bbfed1d9fcb6349fdd97

Alternativet til et færdigt board er at stykke noget sammen selv og
købe/bygge en programmer som denne:
http://www.adafruit.com/index.php?main_page=product_info&products_id46%&zenid=d408acbed578bbfed1d9fcb6349fdd97

avr-gcc er Fri software og kan compile både C og C++ kode.

fprintf er en fin debugger når kompleksiteten af softwaren ikke er alt
for høj, så du burde kunne klare dig helt uden en rigtig debugger.

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsværktøj.

Microcontroller udviklingskit & udviklingsværktøj.

Jeg vil gerne i gang mad at lege med microcontroller

Men hvad skal jeg købe..
Og compiler og debugger skal ikke koste en formue

/Gandalfdk

-----------------------
Vil absolut anbefale:

Software:
AVR Studio med gratis gnu C-compiler. C compiler fungerer som et plugin man
installerer, så det kører sammen med AVR studio. Så har du alt samlet, og
det fungerer altså! Og så er det gratis.

Udviklingskit:
Et Mega 128 board med display, taster, buzzer osv. fra Olimex. Det koster
vist en 500,- eller sådan noget. Kan ikke huske det. Tjekkede lige: 45 euro
for et AVR-MT-128 board (http://www.olimex.com/dev/index.html ).

Programmeringskabel/JTAG:
Enten (billigt) et serielt programmeringskabel til ingen penge.
Eller et JTAG til 30/37 euro afhængig af om det skal være RS232 eller USB.
Begge olimex.

Så er du godt igang og kan lave mange gode fuskerprojekter!

Og så er det en professor som rigtig mange benytter, så der er god hjælp og
masser af kodeeksempler klar, så du er hurigt igang.

mvh
Kåre

Re: Microcontroller udviklingskit & udviklingsværktøj.

Hejsa

Nu ved jeg ikke hvad du stiller af krav til compileren, men jeg bruger selv
Bascom-AVR som er en basic compiler fra http://www.mcselec.com /
Du kan downloade en demo version som kan compile 4K kode, men den fulde
version koster ikke mange basseøre. Der er iøvrigt et ganske udmærket forum
hvis man løber ind i problemer. Som udviklingskit bruger jeg STK500
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id27%35

God fornøjelse med det.

Thomas

Site Timeline