Mere lys ud af LEDs

Sidder og fusker med nogle hvide lysdioder og de lyser jo sådan set flot op.
Men - Opgaven lyder:

Hvordan får man mere lys(intensitet) ud af dem?

Dette medfører at de skal pulses..  Er der nogen som har nogle gode links
til hvordan evt. med teori, så jeg selv kan dimensionere (men færdige
løsninger er velkomne) .
På forhånd tak - Jens Skaarup

Re: Mere lys ud af LEDs
Hey...

Punkt 1, du kunne lave en strømgenerator og kan give dem lige op til kanten
med strøm.

Punkt 2, ellers kan du give den overstrøm i pulser... men lig hvordan
forholdet er for ikke at brænde den af, ved jeg ikke....

--
Mvh Kasper

Re: Mere lys ud af LEDs
Hej Kasper

links

Du får ikke mere lys at se på af at de pulses.

Mvh Max

Re: Mere lys ud af LEDs

Jo, hvis man så tilsvarende øger strømmen. Hvis LED'en er tændt 1/10 del af
tiden, burden den (alt andet lige) kunne holde til 10 gange strømmen. Det er
så vidt jeg ved, den måde cykellygter med LEDs virker på.

/Preben Friis

Re: Mere lys ud af LEDs

af
er

Det er præcis det jeg har hørt!

Ligeledes et eller andet med at intensiteten stiger med kvadratrod 2  i
forhold til frekvensen??!!
Derfor mit spørgsmål om nogen har et eller andet som kan opklarer dette.
/jens

Re: Mere lys ud af LEDs

Indenfor rimelighedens grænse opfatter øjet spidseffektet af lyset, og det
der svider LEd'en af er varme (eller effektafsættelse) så hvis du pulser med
10% dutycycle og øger strømmen til en faktor 5 vil du opfatte et kraftigere
lys, selv om du kun bruger den halve effekt (ca).
Normalt opgives maksimalstrøm for LED's både for konstant og pulset drift -
så kig i databladet før du går til grænsen

Carsten Holck

Re: Mere lys ud af LEDs
Du kunne måske lave noget med en flip-flop... tror jeg har noget i en gammel
elektronikbog....
kigger lige og vender tilbage...

op.

Re: Mere lys ud af LEDs
Jeg har postet en zip-fil i dk.binaer.

op.

Re: Mere lys ud af LEDs

prøv en 555. så kan du meget nemt lave valgfri frekvens og dutycycle.

og hvis du endelig vil lave det lidt avanceret, så kig i
http://www.microchip.com/download/appnote/devspec/16c78x/00823a.pdf på side
35.

her bruges en spoles EMF til at pulse LEDerne.

 - patrick

Re: Mere lys ud af LEDs

op.
Prøv evt. at kigge på maxim-ic´s side, mener det er www.maxin-ic.com . De
sendte nogle development articles ud om dette emne for noget tid siden.
Så vidt jeg husker har de nogle IC´r der klarer opgaven i et hug.

Brian Østergård

Site Timeline