Måle om pumpe køre i brønd

Hej.
Jeg vil gerne kunne overvåge en pumpe som jeg har i en brønd 50 meter fra
huset.
Det skal lige oplyses at pumpen er en 220v 80w. Jeg vil gerne have at jeg
inde i huset kan se om den kører. Hvordan får jeg overført strømforbruget
til et signal jeg kan bruge.
Mvh Lars

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Hvis du bare skal se om den kører så smid en elmåler (spar-o-meter
f.eks.) på.

Hvis du skal logge om den kører i dit eget elektronik så er det nemmeste
nok noget med en strømtransformator, fordi du så ikke behøver tænke mere
på galvanisk adskildelse.

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Jeg skal logge til eget elektronik. Hvor fås stømtransformer til så lille en
strøm, eller kan den vikles selv.
Mvh Lars

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Tag en ferrit donut og lav et par viklinger af 1.5 mm2 installations
ledning, samt så mange du kan få plads til af 0.25mm2 lakeret kobbertråd.

Sæt den fede vikling i serie med pumpens fase og se hvor meget signal du
får ud på sekundæren.

Sæt en passende opamp til at forstærke signalet til du har et signal du
kan bruge.

Ensret evt. signalet og lad det på en lille kondensator så kan du bruge
en digital indgang til at se om der er strøm eller ikke.

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Jeg takker, det vil jeg prøve.
Mvh Lars

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Du kan her se min opstilling, den fungerer perfekt. Sekundærspolen er en
spole med jernkerne fra et kamrelæ ca. 300 ohm (det kommer sig ikke så nøje)
Som du kan se har jeg et delay på ca. 4 sec. Det kan du fjerne el. ændre
efter behag.
Foto i dk.binear.

God arbejdslyst.

Børge

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Hej Børge.
Den vil jeg lige se nærmere på, mange tak.
Lige et spørgsmål, hvilket program bruger du til at tegne diagrammer??
Mvh Lars

Re: Måle om pumpe køre i brønd

det ligner eagle... :-)

Rasmus
Re: Måle om pumpe køre i brønd
Hej Rasmus

I mit det CAD program jeg bruger kan jeg da tegne et diagram
nøjagtig magen til, men det bliver det nu hverken SPlan elle Eagle af :)

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Hej igen Lars!
Jeg bruger det tyske SPlan.

Børge

Re: Måle om pumpe køre i brønd

tæt på så.. :-) det minder lidt om eagle... men det er jo også tysk... hehe

Rasmus
Re: Måle om pumpe køre i brønd

Eagle er amerikansk. fra www.Cadsoftusa.com
Men de har et tysk kontor.
Dette til behagelig underretning.
Jeg har også Eagle, men finder Splan noget lettere og hurtigere at bruge.,
Børge

Re: Måle om pumpe køre i brønd

Arh, mon dog ikke det er lige omvendt.
Se nederst på den side du henviser til. Der står bl.a. "CadSoft
Computer GmbH". Det oser langt væk af et tysk firma. Og deres
webmaster (allernederst) har også en tysk mailadresse.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Måle om pumpe køre i brønd

jeg er også ret overbevist om at eagle er tysk... :-)

Rasmus
Re: Måle om pumpe køre i brønd

Ja, så lader vi det vær tysk, for mig er det underordnet.
Det er under alle omstændigheder let at bruge.

Børge

Re: Måle om pumpe køre i brønd
eagle... ja det er det... :o)
- jeg er også ret ligeglad om det er tysk, amerikansk eller kommer fra
sibirien...

Rasmus
Re: Måle om pumpe køre i brønd

Hej Børge

Gider du mon sende mig det du har lagt i binaer på en mail? jeg er
interesseret i lige at se hvad det er, men har ikke adgang til
binaer-grupperne.

Peter

Site Timeline