Lysdiode spørgsmål ?

Jeg har et spørgsmål som nager mig lidt at jeg ikke selv kan svare på :/ jeg
har en lysdiode med følgende data

Vf=8,31VDC
Ipeak-pulsed-current1A%
Iforward=0,7A

hvis jeg har en SMPS forsyning der giver max 1A og er sat til 8,31V kan jeg
så smække lysdioden over strømforsyningen med en N channel power fet til at
drive den med direkte, således:

-----vcc----+

           LED

            /
  PWM------|\ N-FET

 ----gnd----+

eller skal jeg have en "sur" effekt modstand i serie med dioden og hæve
spændingen på min forsyning ?

m.v.h.
Lasse Madsen

Re: Lysdiode spørgsmål ?

jeg
jeg
at

Det kommer helt an på hvad du laver:

Er det et enkelt eksemplar
Så kan du bare måle tingene ud og håbe at der ikke sker noget med alderen.
Hvis der skal laves mange, så bør du checke tolerancerne på både forsyningen
og dioderne.

Hvor meget skifter strømmen i dioden, når spændingen skifter (dvs. Ri i
dioden)
Dette bruger du så til en vurdering af om du vil få problemer.

Og hvis det er en produktion, håber du på at fabrikken ikke forbedre data på
led'en, da hele regnestykket så skal laves forfra.

Re: Lysdiode spørgsmål ?

forsyningen

I den sammenhæng skal man huske at alle parameret er temperaturafhængige !
og det bør fremgå af databladet

Bo //

Re: Lysdiode spørgsmål ?
On Thu, 1 Apr 2004 16:02:45 -0800, "Bo Bjerre"

Det er især vigtigt ved denne type lysdiode, for de bliver ret så lune
selv ved ordentlig køling.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Lysdiode spørgsmål ?
Hej Lasse,

Hvis du vil have LED'en til at overleve _skal_ du begrænse strømmen
(spændingsstyring er _meget_ uklogt ved en LED af den karakter).

Jeg går ud fra at dine værdier er maximum-specs. så du skal nok ikke køre
den kontinuert på de 700mA og slet ikke ved 1A.

Ved drift med Ipeak-pulsed, skal du lægge mærke til betingelserne
databladet lister, der står noget om hhv. M/S og grænsefrekvens (eller
max. pulsbredde).

Hvis du ikke vil have en effektmodstand, kan du bruge flgd. strømbegrænser
(og hæve spændingen til omkring 9V minimum).

 -----vcc----+

            LED

             /
   PWM--+---|\ N-FET
        |    |
       c \|  |
      NPN |--+
       e /|  |
        |   [R]
        |    |
  --gnd-+----+

Med R=1 Ohm er du i nærheden af de 700mA (U_be/R).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor vil den det ?

Hvis man ike kører over specificeret spænding, vil den ikke trække mere
strøm, om end der så er 100A til rådighed.

Re: Lysdiode spørgsmål ?
ikke
love
det

Hold nu op Klaus ;-) Du kender jo diode-karakteristikken, ved at skidtet
bliver varmt og kan nok også forestille dig at SMPS'en driver nogle hundrede
mV?

/Anders

Site Timeline