LM317

Når LM317 blir brukt som strømbegrenser, må potmeteret da "tåle" hele
strømmen.  For eksempel 1 A dersom det er i det strømområdet jeg skall
arbeide? Eller flyter strømmen gjennom GND?

HM

Re: LM317

Alt strømmen går igennem modstanden/potmetret, med undtagelse af et par
få uAmp, som selve 317'eren bruger.

Mvh Hauge

Re: LM317
Den 16.04.2012 05:03, skreiv Hauge:

Takk. Da synes jeg den er lite egnet som variabel strømbegrenser.

HM

Re: LM317

Næh, du sætter en 2 ohms modstand i serie med udgangen og et 100 ohms
potmeter over modstanden. Midterbenet forbindes til REG på LM 317.

Re: LM317

den skal så lige ku klare 2 watt

mvh Erik

Re: LM317

Er det potmetret eller modstanden du mener?

Mvh Hauge

Re: LM317

2 ohm 1 A= 2 watt, så det var modstanden, potmeteret max 2 V ved 1 A
over de 2 ohm, så 100 ohm gir 0.04 W

mvh Erik

Re: LM317

Ved en belastning pE5% 1A skal R1 klare 1.25W

Du kan downloade dette program:  Regulator Design v1.3
meget nyttig til dimensionering af PS.

M.v.h.
BF8%rge

Re: LM317

brug den sammen med en serietransistor, hvor du senser over basis
modstanden, så blir strømmen hfe gange mindre i modstanden.

mvh erik

Re: LM317

Hvis der er andre end mig der sad og tænkte dette:

http://goo.gl/5rcW3

Og tænkte, ah, er det nu stabilt, vil HFE ikke stå og ændre sig lidt med
temperatur og plejer der ikke at være en kurve i datasheets for HFE vs
Icollector?

Så tror jeg nu Erik tænker på dette i stedet:

http://electechlab.com/uploads/allimg/110807/21335K201-1.jpg

Eller er jeg gal på den?

Meget smart kobling i øvrigt, den har jeg ikke set før.

Mvh.

Jan Rasmussen.

PS.
Jeg beklager kvaliteten i min picasso..