Liv i gammel radio

Hejsa.

Har erhvervet mig en tudsegammel Grundig Party Boy 500 -
http://www.geocities.com/grundigradioboy/75parb5.htm

Den fik noget strøm, og spillede som en drøm (seriøst!). Efter et par ugers
brug, synes jeg at den hurtigt begynder at klippe ved lidt volumen, når
musikken er lidt bastung. Hvad er det der bliver træt?

Jeg kunne forestille mig at kondensatorer osv. tørrer ud, når det står
stille i lang tid (har sikkert ikke været brugt i årevis), men er det noget
man kan gøre noget ved? Og er det i så fald bare at skifte alle store
kondensatorer (er der fordel i en større udgave?)?

Jeg kan evt. tage en flok billeder, hvis i har lyst til at gelejde mig i den
rigtige retning?

Jeg fik radioen for en slik, og var positivt overrasket over lydkvaliteten
fra en 30 år gammel monoradio. Der kan moderne radioer i den størrelse sq
ikke være med. :)

- Martin

Re: Liv i gammel radio
Hej Martin

Har du checket om højttaleren eventuelt har mistet sit kantophæng ?

De sidste 30 års produktudvikling inden for forbrugselektronik har
kun haft et formål, nemlig at billiggøre masseproduktionen af disse,
ingen har bekymret sig om lydkvalitet.

Re: Liv i gammel radio

Højttalere fra den gang - og i øvrigt stadig for standard-højttalere) er
forsynes med papirkant smurt med såkaldr kantsmøring. De tørrer sjældent
ud - for ikke at sige aldrig. Decidefret overbelastning dog undtaget, men så
kosterf det også svingspiolen.

Ellers har f.eks. LL og B&O jo nærmest levet forgæves.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Højttalere fra dengang kan nu fint have gummikanter der rådner.

LL lukkede vel for over 30 år siden og B&O laver vel ikke
masseproduceret forbrugselektronik.

Re: Liv i gammel radio

Nej da - ikke i dampradioer.

Nærmere for 40 år siden.

Hvad levede/lever de så af?

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Nu er der jo ikke tale om en dampradio, men en transistorradio,
og man har brugt gummikanter i dem også, jeg har da skiftet
flere af dem gennem årene. Med hensyn til dampradioer, ja
så har jeg da en gammel Eddystone fra halvtredserne som der
også sad en højttaler med gummikanter i som nu er blevet
skiftet ud.

At lave udstillingsgenstande.

Re: Liv i gammel radio

Det var tidsæraen, jeg hentydede til.

Det har ikke været højttalere af hverken dansk eller norsk oprindelse - og
jeg har da set flere tusinde.

Højttalere med neoprengummikant (ikke skum) kom først frem i midten af
60'erne og fortrinsvis på bashøjttalere 8" og 10". I begyndelse måtte de
fleste erfare, at det at lave gummikanter ikke var så lige til. Der var i
første omgang kun en i Tyskland, der mestrede tekniken - Dr. Kurt Müller,
der i øvrigt også fabrikerede centreringsskiver.

...og ja, jeg var i branchen den gang.

Det er muligt, at PYE har lavet sådan en - måske mest på grund af klimatiske
forhold, da disse spiller i høj grad blev anvendt på skibe.

Tja, der er jo nok nogen, der bruger dem som husalter.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Nu var det også en tysk radio der var tale om :)

Der er også lavet mange engelske 10", 12" og 15" studiomonitore
dengang med gummikanter der smuldre.

Re: Liv i gammel radio

Ja, sandsynligvis med Visaton eller lign.

Nævn lige nogle, Wharfedale? KEF? + et par andre, jeg ikke husker.

Med skumkanter - ja, JBL f.eks. til deres første 4350b.

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Tannoy, måske skal man kalde det skumkanter.

Re: Liv i gammel radio

Hej Max

N'øhh, vel ikke i 60'erne. I øvrigt laver de da også enheder med papirkant
smurt med kantsmøring, som vi kaldte det. Du kan se et eksempel her:

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy68.htm

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Deres Monitor Gold serie var da med gummikant.

Re: Liv i gammel radio

Nu udgør den alene jo nok ikke verdens 8. vidunder.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Liv i gammel radio
Hej Karsten

Har det været til debat ?

Re: Liv i gammel radio

Det har det fint. Papirophæng.

- Martin

Re: Liv i gammel radio
Hej Martin

Fint, har du et scop du kan putte på dc-forsyningen ?

Re: Liv i gammel radio

Nope. Så avanceret er jeg ikke desværre. Men det er ikke fordi den er
proppet med sindssygt mange komponenter, så måske man skulle skifte fra en
ende af.

Hvad er det typisk der skiftes i strømforsyninger?

- Martin

Re: Liv i gammel radio

de defekte dele .....

--
Jan_stevns

Re: Liv i gammel radio
Hej Martin

Det er svært at sige, men symtomerne lyder lidt som
dårlige elektrolytter, men det kan også være en eller
to dioder der er gået i en brokoblet ensretter, måske
kan en serieregulator være blevet dårlig, eller måske
en modstand der er vokset. Fejlene kan være mange
selv i et simpelt kredsløb som en strømforsyning er, og
så er der jo også de fejl som man slet ikke tænker på.

Så et skop er en rar ting, hvor i landet bor Martin ?

Re: Liv i gammel radio

Ved ikke om det er en hjælp, men fejlen minder meget om et halvfladt
batteri. Spiller altså pænt ved lav lydstyrke, men "bralrer" ved bastunge
lyde ved højere volumen.

Jeg holder til i Nakskov.

- Martin