Linie-indgang på gammel bilradio?

Jeg har en veteranbil, og jeg har fundet en radio jeg skal have sat i.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne tilslutte en mp3-afspiller, og jeg
tænkte det måske er muligt at lave en linie-indgang og omskifter mellem
radio/linie, så radio-signalet afbrydes når man hører linie-indgang.

Jeg ved hvad der er for og bag på en loddekolbe (lærte det på den hårde
måde...), og jeg har også fundet et diagram over radioen, men jeg er
stort set blank på resten.

Hvor på printet skal en linie-indgang tilsluttes, og hvor kan radio-
signalet afbrydes, så man kun hører linie-signalet?

Jeg har lagt diagrammet her http://sejlgarnet.dk/tmp/amsterdam12.pdf

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?
Hej Thomas

Klip forbindelsen mellem kontaktens ben 23 og C1600 over
og send dit liniesignal ind i C1600.

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Super simpel løsning! 1000 tak. Jeg havde frygtet det ville være meget
værre, men det her er da til at have med at gøre... :-)

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?
Hvis du vil undvære AM, kan du fjerne C278 og C279, og sætte signalet
ind i det punkt af C279, der ikke er stel
Så kan du høre både FM og MP3 via omskifteren

Bo //

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Uha, det var elegant! Det skal jeg da prøve. 1000 tak for svaret.

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

En anden løsning kunne være at købe en af de små lovlige FM-sendere man kan
få til under 200kr.
Så har du både adgang til AM FM og mp3 på din fine gamle radio.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?
Hej Uffe

Der ligger en her hos mig i Horsens Thomas kan hente UB.

Max

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Tak for tilbuddet, men hvis ellers jeg får det her med en linie-indgang
til at virker - og det regner jeg da med jeg gør - så synes jeg det er en
bedre løsning. En FM-sender kan være en god løsning, hvis man ikke har
mulighed for at hacke radioen - men det ser ud til det ikke er det store
problem her, så det vil jeg klart foretrække.

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

På eBay kan de fås meget billigere end det.

Bilen er fin. Radioen er bare en gammel radio. :-)

Og så alligevel - der er nu noget over et printkort, med så meget plads
mellem komponenterne, at man nærmest kan køre på rulleskøjter mellem
dem...

Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Ja man kan jo nærmest få plads til en hel FM sender imellem banerne ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?
Min oplevelse er bare, at de små FM-sendere oftest giver ret dårlig
lydkvalitet... men ok; det er nok mindre kritisk med en gammel radio (mono)
i en fin gammel bil ;-)

/Jens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?
Hej Jens

Disse gamle radioer har det med at være meget bedre radioer end
det moderne skidt man idag sælger under betegnelsen radio, og
i gamle biler sidder der ofte en antenne der ligner det en antenne
til FM båndet skal ligne, så alt i alt er det gamle skrammel faktisk
det moderne overlegen.

Max

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Bare lige en opfølgning; Jeg har fulgt Bo's forslag med at mw-knappen til
linie-indgang, og det fungerer rigtig fint. Tak for hjælpen til Max og Bo.

Hvis nogen er interesseret, så har jeg flere ældre bilradioer. Kan
afhentes gratis eller sendes.

--
Thomas Jensen, Horsens

Re: Linie-indgang på gammel bilradio?

Det var mig der startede denne tråd, og jeg kan hilse og sige at jeg har
fået lavet linieindgang i radioen, og den spiller fint.

Men det du siger med at ældre radioer kan være bedre - ja, måske. Jeg ved
nu ikke om jeg vil sige det om min Blaupunkt Amsterdam 12.

Den er følsom nok - der går en masse kanaler ind, men den er ikke god til
at "holde" på dem, og heller ikke til at holde nabo-kanalerne ude. Okay,
jeg har kun brugt radioen her i Horsens- og Vejle-området, så det kan
godt være der er nogle lokale fænomener der spiller ind. Men det er lidt
en blandet fornøjelse at lytte til radioen...

--
Thomas Jensen, Horsens

Sv: Linie-indgang på gammel bilradio?
 > Min oplevelse er bare, at de små FM-sendere oftest giver ret dårlig

Har haft samme oplevelse. Købte en FM-sender i Kvickly for et par år siden,
men kasserede den hurtigt, da kvaliteten var ulidelig til praktisk brug.
Købte i stedet en radio i Rema 1000 for 299 kr... Den spiller radio
(surprise !!) + SD kort. Ingen CD-afspiller, hvilket jeg anser for et stort
plus, da CD'er fylder og hopper... :-).
Man kan have ufatteligt megen musik på et 4 GB SD kort. Enten hvad der
svarer til 5 CD'er i WAVE, eller ca. 40 CD'er i MP3, - sidstnævnte format er
som regel fint til bilbrug.

Site Timeline