Lidt kondensatorhjælp...

Hej,

Hvis man har en elektrolytkondensator taler man ofte om dens ESR
(ækvivalente serie modstand)

Hvis man har en polypropylen kondesator er det normalt tan(delta) man
omtaler

-er der et kvikt hode, der kan give mig en sammeligning/omregning ?

Bo //

Re: Lidt kondensatorhjælp...
(tan-d = 2p  x  f  x  C  x  ESR)
er det denne du søger?
Erik

Re: Lidt kondensatorhjælp...

et kan jeg ikke afvise. Jeg er ikke så stiv i geometri, her sidst på
aftenen, så jeg regner videre, sår det bliver lyst.

Tak, Erik, du er jo den af os to, der har den nyeste uddannelse :-)

BBj //

Re: Lidt kondensatorhjælp...
Jeg er nu ikke helt sikker på at Erik har ret.

Hvis man graver lidt i sin skolelærdom, var det så ikke sådan at tangens til
en spids vinkel i en retvinklet trekant er lig forholdet mellem den
modstående og den hosliggende side (kateter).  Det er altså forholdet mellem
den resistive og den kapacitive impedans der er tan-d:   tan-d = "ESR" /
2*phi*f*C (Hypotenusen = den kompelkse impedans)
Når man taler om ESR ved elektrolytter og tan-d ved f.eks. polypropylen
kondensatorer er det vist fordi tabet i div. foliekondensatorer i højere
grad udgøres af både serie og parallel tabs"modstand". Man skal derfor nok
være forsigtig med ukritisk at lave en omregning.

Mvh.  BeeJay

Re: Lidt kondensatorhjælp...
Tror lige jeg går i tænkeboks her, var et hurtig opslag der gav formlen.
mvh Erik

Re: Lidt kondensatorhjælp...

Gå ikke i panik, gå andre steder hen. Jeg kiggede på Wima's hjemmeside,
og de har fine forklaringer, som jeg kan bruge. Der er fordi jeg skal
bruge en kondensator (eller et batteri af kondensatorer) på ca 50uF og
1500V. Derfor kiggede jeg på deres polypropylene kondesnsatorer (MKP),
som er pulsfaste til 400V/us. Det bliver stort og sjovt. 20 af dem i
parallel :-)

Bo //

Re: Lidt kondensatorhjælp...

Og så skal du vel lige have blandet nogle uV målinger med i projektet ?  ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Lidt kondensatorhjælp...

-godt gættet :-)

Bo //

Re: Lidt kondensatorhjælp...

  Går da ikke i panik.
her er en god side om esr: http://xtronics.com/reference/esr.htm

Erik

Re: Lidt kondensatorhjælp...

Takker, den er tilføjet samlingen af netsteder.

Bo //

Re: Lidt kondensatorhjælp...
så det resulterer vel i at: d(elta)=ESR/XC

Re: Lidt kondensatorhjælp...

Ja og nei.

Modellen av en kondensator er veldig komplisert.
For en lytt vil nok dette være nesten riktig, men for en polypropylen
kondensator blir det helt feil.
Jeg kan for lite om dette  til å holde et foredrag, men anbefaler deg å
sjekke fabrikantenes sider.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline