Lidt inputs til ethernet-board

Hej,

Jeg har nu fået en pic til at køre med en rtl8019. Hvilken glæde det
giver :-) Jeg går med planer om at få lavet et print med noget I/O,
temperatur, rtc, ram/rom og lign. Jeg har givet mig i kast med
maxim/dallas's 1-wire produkter. De kræver jo ikke meget af pic'en og
mange af de funktioner jeg skal bruge, findes jo netop som 1-wire.
Men hvad med hvad med eeprom? Så vidt jeg kan se, findes der ikke noget
større end 64kbit kredse. Det er jo ikke meget. Man kunne selvfølgelig
sætte flere, men en enkelt kreds med ½-1mbit kunne jo være fint. Hvad
gør jeg så? Skal jeg finde nogle serielle eeprommer i stedet? Microchip
har jo bla. nogen i2c, på 256kbit og så begynder det jo at ligne noget.
Men så kan jeg vel lige så godt lave det hele som i2c!?
Er det overhovedet en smart måde at lave sin bus på?
Har I ikke nogle hints?

Jonas Jalling

Re: Lidt inputs til ethernet-board

MMC flash kort

Kasper

Re: Lidt inputs til ethernet-board
Ja, det lyder fornuftigt - connectoren er jo også til at købe for
menneskepenge :-). Har du nogen kommentare til det resterende? Altså
ang. 1-wire. Er det vejen frem?

Jonas Jalling

Re: Lidt inputs til ethernet-board

Tjae om det er SPI/I2C eller 1Wire er vel snart et fedt...

Kasper

Re: Lidt inputs til ethernet-board

http://hjemmesider.eucsyd.dk/ejl/students/default1.htm

kom lige til at tænke på den, der ligger noget tcp/ip etc

Kasper

Re: Lidt inputs til ethernet-board

    Hvis du virkelig vi ha lagerplads ;) så brud et SD-card, de har en
SPI-bus på sig ;) og lad resten køre på 1-wire ;)

--
VH
Lars Molnit

Ej hvor sejt. Bruger du en ISA chip pga. simplicitet?

Hvor har du købt den?

Lyder spændende. Du kan jo få rigeligt af komponenter på på den måde,
især hvis du laver noget multiplex eller bruger nogle andre ting.

Bestemt. Hvilken PIC bruger du?

Kommer vel an på hvad du skal bruge dem til :)

Hvis det bare er til dit program, så er den indbyggede flash i PIC'en
vel nok? 12F675 har 1024 words flash.

Og skal du gemme små mængder data har 12F675 128 bytes EEPROM.

Jeg tvivler dog på om 12F675'eren har nok GPIO pins til at snakke med
din RTL-chip ;)

Tjaa, som du får det til at lyde med alle de forskellige ting du skal
have på ville jeg mene I2C klart er det bedste valg over 1wire, SPI og
microwire.

SPI kræver jo en ekstra Chip Select pin for hver ekstra device. Det
kunne man godt multiplexe, men hvis du skal op på langt flere devices
som det lyder til du skal, ville det klart være smartest med I2C. Så
bruger du kun 2 wires til alle devices.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Lidt inputs til ethernet-board

Man kunne naturligvis også benytte sig af en MicroLAN coupler. F.eks.
Maxim DS2409
   <http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2909

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Lidt inputs til ethernet-board
Ja, der er masser af info på nettet om kredsen, hvorfor jeg godt turde
at give mig i kast med det :-)

Jeg har købt et par stykker hos Elfa, samt jeg har fået doneret nogle
gamle netkort, hvorfra jeg har nuppet kredsen.

Ja, det var netop det jeg tænkte.

Lige i øjeblikket er det en 16f877, men jeg har lidt kig på 18f serien.

Repzak foreslog et MMC-kort, og det er i øjeblikket den løsning jeg har
tænkt at bruge. Så er der masser af plads til f.eks. datalog o.lign.
Tja.. I øjeblikket eksperimenterer jeg lidt med 1-wire, da jeg synes at
det er en interessant løsning, men i2c har jeg skam også overvejet.

Jonas Jalling

Re: Lidt inputs til ethernet-board

forskellen på SD og mmc er at det er nemt at finde datablade til mmc, mens
jeg mener SD er noget mere tystys, da der er noget sikkerhed i det, men ved
ikke om det er længere, men ellers er sd kort hvis kompitibel med sd...
eller sd er bagud komp.

Kasper

Re: Lidt inputs til ethernet-board

    *LOL* nej, der er ik den store tys tys, f.eks. http://www.sandisk.com/
har dem på sin hjemmeside ;)

    MMC er den gamle standard, hvor SD er en viderudvikling, de deler godt
og vel samme bus system, nemlig SPI bussen + MM bussen. og så længe man
vælger SPI, så kan man skifte mellem de to kort så meget man lyster.

    Min egen erfaring med dem i dataloggere systemer, er det som om at SD
kortne er generalt mere stabil i det under drift, rent kommunikations
mæssigt, eller også var jeg bare uheldig med de MMC kort jeg brugte i
starten. Nu køre jeg ene og alene kun med SD-cards.

--
VH
Lars Molnit

Mig bekendt er Secure delen Tys..Tys på et SD , men de kan jo også
køre som MMC.

Hvis du kan finde et doc hvor hele Securedelen er beskrevet , så ville
jeg da gerne have det link...

Hilsen
Carsten

Re: Lidt inputs til ethernet-board

Securedelen? Er det ikke bare den der read-only tap (a'la 3.25"
disketter) som sidder på SD kortet som gør det "secure"?

Bare en tanke ;)

--
Venlig Hilsen
Michal