LED tilsluttet 230V - Page 2

Re: LED tilsluttet 230V

Lineal?
Kan sælgers billede ikke bare bruges
http://www.lichtrevolution.de/Bilder/48erSchema.jpg

Re: LED tilsluttet 230V

WOW, mine øjne er ikke hvad de har været - begyndende grå ...

Takker, den skal prøves.

//finn

Re: LED tilsluttet 230V

noget andet man skal vE6%re klar over, er at der ikke findes led lamper
der
giver mere end  6-7 gange lys ifht til en glF8%delampe
sE5%ledes vil en 3w led ikke give mere lys end en 21watt glF8%delampe.
eller igen; max 70 lumen pr watt giver 210 lumen..
jeg har nE6%ppe set nogen 3watt spot endnu ,som har givet mere end 180
lumen.
alex

Re: LED tilsluttet 230V
selvfølgelig er det det i en situation hvor belastningen "falder ud"
det vil da være langt mere interessant at se dig regne på at det IKKE kan
lade sig gøre at få 100 V over lytten!

Rasmus

Re: LED tilsluttet 230V

Nu tager jeg intet som en selvfølge, når du prøver at gøre dig klog,
derfor min kommentar.

Hvis du nu for eftertiden prøvede at forklare hvorfor man bare skal gøre
sådan og sådan, så ville du måske blive taget seriøst.

Lige som ham lommejuristen der også skriver i tråden, han snakker om
megatab, men kan ikke forklare sig.

/Hauge

Re: LED tilsluttet 230V

Hvor er der masser af tab?

Uenig i uenig.

/Hauge

Re: LED tilsluttet 230V
On 19 Dec., 11:23, Lars Peter Larsen

med det fine design af thomas.. sE5% tror jeg at nogen er lidt
optimister her.
det bedste man kan nE5% endnu er omkring 70 lumen pr watt. sE5% hvis man
bruger
0,6watt ,sE5%vidt jeg kan tyde tegningerne.. sE5% kan der mE5%ske presses 3=
5
lumen ud af
den elegante pE6%re.. en 40w glF8%delampe giver sE5%dan ca 450 lumen ..
alex

Re: LED tilsluttet 230V

Hej Brian

Du laver en diodebrokobling af lysdioderne, men anvender + og - som
input - og lader ~ og ~ være urørte:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diodebrokobling

4 stk som på tegningen.

8 stk, hvor hver diode i diodebroen udgøres af 2 serieforbundne lysdioder.

-

Det er blot:
http://bjerre-pedersen.dk/bjerre-pedersen.dk/AC_lysdiode_transparent.gif
hvor LED og 1N4148 hver især byttes med 4 lysdioder i serie.

Simplere kan det ikke gøres.

Men dioderne vil blinke med 50Hz!

-

Denne metode vil stort set ikke blinke grundet brokoblingen og udglatningen:
http://www.webx.dk/oz2cpu/ledlight/led.htm

Brokoblingen kan laves af 4*1N4007.

-

Men een fejlvendt lysdiode og så futter der mindst én lysdiode af.

/Glenn

Re: LED tilsluttet 230V

I dette kredsløb vil 10uF sikkert også futte af hvis dioderne ikke
belaster (så kommer der i princippet 325V over 10uF ! ):
http://www.webx.dk/oz2cpu/ledlight/led.htm

/Glenn

Re: LED tilsluttet 230V - rettelse

Se bort fra ovenstående - det var en fejl.

-

Dette vil virke:

[...]

Jeg Takker

//Brian

[...]

jeg går ud fra at det er sådan du mener: ?

http://www.w-net.dk/led.png

//Brian

[...]

Ja.

/Glenn

Re: LED tilsluttet 230V

Dog skal der mellem hver diodepar vandret være forbindelse, for at
hindre for høj spærrespænding over hver lysdiode.

/Glenn

Re: LED tilsluttet 230V

mener du det.. der var 4 a 3,6 volt.. under 16 volt..
er der nogen enkel led som ikke kan klare 16 volt.. ?
ligger de sE5% lavt.. jeg kender ikke deres spE6%respE6%nding
,men ved godt at den er lav.. er den sE5% lav ?
alex

Re: LED tilsluttet 230V

Ja, hvis man læser databladene, ses meget lave spændinger.

Bo //

Re: LED tilsluttet 230V
rresp nding over hver lysdiode.

ja det mE5% jeg nok sige.. kiggede i datablade og fandt een med 5 volt
spE6%rrespE6%nding.
jeg er overbevist nu
alex

Re: LED tilsluttet 230V
Del af indlæg gentages, da forrige indlæg (Mon, 19 Dec 2011 18:39:29)
forsøges annulleret.

-

[...]

Indre modstand i kondensator, der afsættes ikke samme varme som i en
modstand.

C = 1/ 2 x pi x 50hz x R

Jeg mener jeg lavede en "vågelampe" til børneværelset sådan.
Husk en alm diode monteret omvendt - ellers holder lysdioden kun et
par dage :-) Brug en 600v kondensator.
Når du regner på kredsløbet så husk at 230v x 1.414 = 324v

Kondensatoren sidder i serie med dioden, og en alm 1n4148 parallel
over LED.

Jeg er på ingen måde profesionel, bare en gammel elektronik fusker.
Andre kan sikkert raffinere ovenstående

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: LED tilsluttet 230V

Skitsen som er vist i et andet indlæg med 4 dioder i serie den ene vej
og 4 dioder i serie den anden vej vil virke omend det vil flimre med med
lysnet-frekvensen.

Al ære og respekt for hvis du vil eksperimentere eller om der er et
specielt formål med projektet, men efterhånden findes der LED-pærer i
udvalg fra f.eks Osram, Goobay og Matronics der kan købes for et par
hundrede kr i byggemarkeder som f,eks Bauhaus og på nettet.

Hvad skal du i grunden bruge det til ?

/Lars

Site Timeline