LAN autonegotiate

Efter ingen brugbare svar i netværks gruppen :

Hej

Er det normalt at en Router ikke kan Autonegotiate ?
Jeg har et lille uC board med onboardlan, hvilket jeg kun har sat op til
auto, det virker fint på de computere jeg har prøvet(krydskabel) på skolen
jeg går virker det fint på deres swith..

Men herhjemme virker det ikke på 2 forskellige routere ?
:
Linksys WRT54GS
Netgear WGS634U

Nogle ideer ?

Er der nogle der ved hvad standarten er når den ikke vil auto negotiate ?..
står den og skifter mellem 10/100 og dublex/simplex ??
og hvad er række følgen?

Kasper

Re: LAN autonegotiate

Nej

Ja dit kabel virker nok ikke....

du siger dit "krydskabel" virker.. Derfor må dit almindelige kabel være
defekt.

aner det ikke, hvis switchen ikke har auto negotiate, så kører den jo fast
et eller andet.. og så er det netkortet der finder den rigtige hastighed.
hvis kablet ikke virker, er det meget svært at forhandle noget, fordi kablet
ikke virker.

Re: LAN autonegotiate
Dvs jeg har 2 der er defekt....

Arhh.... jeg er jo ikke helt dum...

Og hvordan er den "initialition" lavet ?

Du bliver ved med det kabel...

Kasper
(der har lavet egen driver og implementerert UIP i en uC har nok tjekket
kablet!)

Re: LAN autonegotiate

ANEG (på UTP kabel) sidder i PHY'en, og switch softwaren skal sætte
den op, aflæse status og så sætte MAC/switch porten op til at køre den
hastighed som PHY'erne har ANEG'et sig til.

Jeg skulle mene at denne (har en selv) skulle kunne ANEG'e til
10/100Mbit/s. Og hvis Linksys har gjort det mindste, kan den også
ANEG'e resten (duplex mode og pause).

Starter oppefra og full duplex: 100F, 10F, 100H, 10H, svjh. Hvis den
ikke kan finde en mode at ANEG'e til, *skal* porten falde tilbage på
Half-duplex.

Skyd på IEEE, ikke mig :-)

Kai

Re: LAN autonegotiate

Yip også der vi har vores bøvl....

Tjae det tyder på den ikke tager initativ til en skid :(
og at det er netkortet der skal lave arbejdet...

Meget interassant

Skal lige vide den rækkefølge er det på autoneg eller efter den ikke har
fået svar ?

vil det sige når der ikke er link er man nød til at stå og spørge hele tiden
om det er 10/100 (h/d)?

Kasper

Re: LAN autonegotiate

OK. Linksys' firmware gutter har altså været nogle sløve padder :-)

Det er den rækkefølge som PHY'en vil forsøge at ANEG'e til. Du skal
bare aflæse status ude i PHY'en. Der er et standard register interface
til dem, som du kan finde i 802.3 standarden.

Du kan downloade den gratis fra http://standards.ieee.org/getieee802
Kig også her: http://www.ieee802.org /

Din SW skal med mellemrum polle PHYen for link up/down events, og
sætte porten op efter dette, uanset link state.

Kai

Re: LAN autonegotiate

Mange tak vil prøve lidt forskelligt..

Men syntes nu det var underligt den linksys jeg fik fingrene i på skole
virkede fint nok, en wrt54g... ikke s som min...

Man det mon have noget at gøre med min printer ikke er så advanceret og det
gør at portene i routeren opfører sig ens? (en lan printer)

og nu har jeg også tjekket med et andet kabel herhjemme, før tjekkede jeg
bare det køre i en rigig pc...

Kasper

Re: LAN autonegotiate

Anytime.  Hviken PHY er det der sidder på kortet, og har du et datablad til den?

Nej, portene skal f..... og s.. opføre sig 100% uafhængigt af
hinanden.  Alt andet er uacceptabelt.

Jeg har også en LAN-printer på min, men jeg har ikke bemærket noget.

Kai

Re: LAN autonegotiate

http://www.freescale.com/files/microcontrollers/doc/data_sheet/MC9S12NE64V1.pdf
inbygget :)

Jeg må indrømme jeg fatter heller ikke den ikke vil, men noget tyder i
princippet på at det er noget her der er tilsluttet der gør forskellen, idet
det har været 2 forskellige router, hvora den enes "lillebror" over på
skolen virkede ok....

Det er lidt irriterende... og sært.. !

Det skal lige siges der er ikke lavet andet i softwaren end autoneg. men min
buddy i gruppen har være ved at undersøge noget om noget parrellel
detection, og det understøtter phy'en også.... men er ikke kommer længere...

Kasper

Re: LAN autonegotiate

Hey

Her er skrevet med vores ord hvad der sker når jeg sætter den til pcen med
kryds kabel :

IRQ : EPHY IRQ
IRQ : Page Recieved IRQ
IRQ : AcknolBit Recieved IRQ
IRQ : EPHY IRQ
IRQ : Auto Negotiation Changed IRQ
IRQ : Link Change IRQ
EMAC : Link up
EPHY : *Not* next page Capable - partner recieved link code - *no* remote
fault - *no* flow control - *not* 100BASE-T4 - 100BASE FD - 100BASE HD -
10BASE FD - 10BASE HD - IEEE802.3 compliant
EPHY : No parallel fault - link partner is *not* next page able - port is
A/N able
EPHY : Link UP - FULL DUPLEX - 100MPS - A-N Complete - 3 identical words
recieved - common mode found

Mens når den ryger i routeren får jeg ikke en eneste IRQ

kasper

Re: LAN autonegotiate

Underligt. Dem burde som minimum give et Link event, idet PHY'en
opdager at den har en anden at kommunikere med i den anden ende af
kablet.

Nu bruger du vel ikke det samme X-kabel til at teste med, mod både PC
og switch, vel?  Det vil *ikke* virke mod switchen. Din uC kan ikke
lave auto MDI/MDIX, så hvis kabelt ikke duer sker der intet.

Prøv at sparke til PHY'en ved at give en autonegotiation restart
kommando (Register 0.9 = 1).

Kai

Re: LAN autonegotiate

Ja vildt...
Har lige prøvet at tage alt andet fra routeren og boote den, kunmed boardet
på.. stadig intet !

Nope straight... (er det ikke nok den ene ende har det ?)

viljegprøve, ser lige om det bliver nu :)

Kasper

Re: LAN autonegotiate

0x2100 til registret på en knap, så virker det :), så kommer den op med
100mbit og full dublex...

nu kommer det næste bare hvordan jeg får det trigged.... men tak for hjælpen
:)

du kan holde øje med den på :

http://rapzak.mine.nu

og så er der noget cgi på rapzak.mine.nu/cgi/cgi dog er det ikke så kønt

Kasper

Re: LAN autonegotiate

:-)

Velbekomme.

Kai

Re: LAN autonegotiate
Hej

For at spF8%rge om noget helt andet, hvad er det for et uC board du
bruger ?

Peter

Re: LAN autonegotiate
For at spørge om noget helt andet, hvad er det for et uC board du
bruger ?

DEMO9S12NE64

Kasper

Re: LAN autonegotiate
Jeg har selv lige fået sådan et kort. Og vil også putte uip i den. Men
der skal jo lige skirves en driver.
Er der en chance for at jeg må få din kode så jeg slipper for selv at
skrive driveren...

Hvad for en compiler bruger du? MetroWerks?

Mvh
     Jan

Site Timeline