Ladelampe går ud, men lader først når den ha r været over 3200 rpm? - Page 2

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?

Nej - det står sort på hvidt!

Så må du bo uden for Danmark - for her er det som jeg har beskrevet det.

Det kan du jo så lige dokumentere?

Nej - for det blev klart beskrevet, at det var en forringelse af gå fra 1
års garanti til 2 års reklamationsret.

Sådan fungerer det ikke - læs nu, hvad jeg har linket til!

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=godtg%C3%B8re&query=herrenice

"Godtgøre: Påvise rigtigheden af"
Det er ikke nok at påstå, at fejlen var der fra starten af. Det har du
(også) misforstået.

Nej - det står sort på hvidt!

Det er stadig køber, der står med bevisbyrden! Kan køber sandsynliggøre, at
fejlen var tilstede ved købet, skal sælger dække - ellers ikke. De fleste
sælgere er dog sjældent så besværlige - de vil gerne have, at kunderne
kommer igen, men de er i deres ret til at kræve dokumentation.

Hvad du mener, er ganske irrelevant ifht. lovgivningen - og den har du så
ikke helt forstået.

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Der står specifikt i købeloven at det ikke er garanti.
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id14%19
Bemærk rettelsen fra 22/4/2002. Der ændres paragraf 54 stk 1 fra "et år"
til "to år". - dvs reklamationsretten ændres fra 1 år til to år.
For du vil vel ikke påstå at der nu er to års garanti i stedet for 1?

Mvh Jonas

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?

Hmm - efter nærlæsning, har du faktisk ret - det var tilsyneladende 1 års
reklamationsret tidligere, men mange/de fleste valgte dengang at give 1 års
garanti istedet. Nu er der en del, der fastholder reklamationsretten - som
jo er ringere end garanti.

Jeg beklager!

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?

Nej - hvis sælger kan godtgøre, at fejlen IKKE var tilstede ved købet, har
han ingen forpligtelser. Det er IKKE en "absolut garanti".

Hmm - efter nærlæsning, har du faktisk ret - det var tilsyneladende 1 års
reklamationsret (ikke garanti, som jeg påstod) tidligere, men mange/de
[...]

Jeg sE6%tter pris pE5% jeres opbakning omkring reklamationsretten, men jeg
kan nu engang skifte laderelE6%et hurtigere end jeg kan kF8%re til Viborg
for at stille bilen (og undvE6%re den et par dage), sE5% egentlig vil jeg
helst forsF8%ge at komme hen til hvor problemet mon ligger? :-)

// Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Jeg ville først se efter tilstanden på kullene, derefter slæberingene på
rotoren.

Når den lader, hyler den så?

Sidder der forresten et dæksel på remskiven?

--
Uffe Bærentsen

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?

Problemet er lidt at kullene er MEGET utilgE6%ngelige i sE5%dan en
Lupobastard. Faktisk kan jeg slet ikke gennemskue hvordan man skal
komme til kullene mens generatoren sidder pE5%, og ikke se hvordan man
skulle fE5% generatoren af, uden at tage front inkl. kF8%ler af bilen.

Den hyler ikke, nej - der er ingen mislyde i motorrummet. Jeg synes
faktisk ikke engang lysstyrke i instrumenter / nE6%rlys stiger?!

Der sidder ikke et dE6%ksel pE5% remskiven, og jeg kan stikke en finger
ned i remskiven og mE6%rke en god gammeldags mF8%trik der spE6%nder
remskiven pE5% akslen.

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

... lige at tilføje, naturligvis taler jeg om når spændingen stiger når
motoren lige får "en spand kul" i frigear. Styrken forbliver den samme.

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?
Måske noget med nedefra og under-ud :-/

--
Armand.

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?
Giv generatoren et gok med et hammerskaft/lign. når den ikke lader og se
om dét kan få den til at slukke ladelampen!
Ifald, er der et problem med kullene (slidt ned eller hænger), hvorefter
at du har noget at skrue for!

--
Armand.

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?
On Thu, 23 Jun 2011 19:25:33 +0200, "Troels [around 9000]"

Har du prøvet noget så simpelt som et nyt batteri? Det er trods alt det der
bliver ladet - er der
fejl på det, kan det give alle mulige fejl. Et batteri er sliddel og dækkes ikke
af reklamationsret.

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?
bliver ladet - er der
ikke af reklamationsret.

Den fik nyt batteri sammen med generatoren (samme værksted, samme
ordre), et 72ah Hankook til 1000+ moms, indikatoren er stadig flot grøn. :-)

Man kan måske ikke stole på indikatoren? Har ingen idé om hvor
pålidelige de er.

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?
"Troels  skrev

Jeg synes det tyder på at den ikke får ordenlig startstrøm gennem
ladelampen.

Inden du adskiller denne næsten nye generator ville jeg foreslå du forsøger
udenom ladelampen, sæt en ledning direkte fra batteri til ladelampens
tilslutning inden start, og sørg for at der er god forbindelse.

Ladelampens tilslutning er udover ladelampefunktionen at give generatoren
startstrøm, det tyder på at denne funktion svigter, måske p.g.a. dårlig
forbindelse.

mvh
Alex Christensen

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?
Hejsa,

Uanset generatorstørrelse (90A/120A) er en Lupo 3L som standard forsynet med
friløb på generatoren ab fabrik. Punktum.

* Mål strømmen på klemme DF til generatoren - ikke spændingen

* Kontroller/rens stelkabel mellem chassis og motorblok - det ligger i høje
side af motorrummnet set forfra

* Har du tændt ladelampe ved tænding trin II?

* Knækket ledning til klemme DF?

Din beskrivelse passer helt med at du ikke får magnetiseret generatororen,
hvilket er ens med manglende strøm på kl. DF.

/Claus

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Bemærk at den "jo" har fået ny generator - der ganske som beskrevet var
af typen uden friløb!

Generatoren var af en gammel type hvor laderelæet var af typen der gav
besked til ladelampen (som i øvrigt virkede når bilen blot var til
tænding uden startet motor), samt omdrejningstal (ved dieselbil).
Ledningsnettet var klippet og der var skiftet til en anden type stik end
det mere afrundede nye VAG biler er født med.

Som jeg har forstået det kører Lupoens org. generator med et stik der
har en DFM (Digital Field Monitor) samt L terminal, i modsætning til
typen med DF/D+ som den uoriginale generator kørte med.

Bilen har nu fået ny (brugt) org. BOSCH generator med spritny
kulholder/laderelæ/hvad jeg nu kan tillade mig at kalde det, samt har
jeg skiftet tilbage til den org. type stik, og nu fungerer det bare 100%.

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Dvs. den var uden den DFM terminal, som du nævner længere nede?

Dynamic Field Monitor ;-)
Fortæller motorstyringen hvor megeet generatoren er belastet.
D+ og L er så absolut heller ikke samme terminal, selv om de begge
'hedder' lampeterminal.

Når enden er god........

--
Uffe Bærentsen

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Hvis jeg ser på dette dokument:

http://www.qxcomponents.co.uk/tech.pdf

... var den gamle med Type 2 stik, dvs. DF / D+

Den "nye" generator kører med Type 3, som jeg bestemt også regner med
bilen var født med. Tænk sig at klippe i ledningsnettet for at få et
andet stik på - det er jo "nok" det samme jo... Eller noget!

I ovennævnte PDF-dokument kaldes det Digital, deraf min fejl :P

Du må meget gerne forklare forskellen, hvis du orker / gider. Det er
skønt at blive klogere! :)

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader først når den har været over 3200 rpm?
Hejsa,

Jeg håber du ved skiftet til en Bosch-generator har fået friløbet med
tilbage på Lupoen. Alt andet vil relativt hurtigt koste en ny remstrammer
(+1000kr)

Mekanikeren har begået en fejl ved at montere en generator der ikke er egnet
til bilen. Godtgørelse for følgeskader efter en forkert/ukorrekt reparation
af en bil må være muligt.

/Claus

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Det kan du tro - den fik nyt friløb ved monteringen. Længe leve Biltema
en lørdag, de havde lige værktøjet til det, og den lokale
reservedelspusher havde et nyt friløb på lager.

Det virker bare 100%. Bilen skifter i øvrigt gear meget blødere nu, det
er som om et elektrisk overskud gør ting og sager for hydraulikken ;)

Jeg har kontaktet sælger pr. mail, med følgende ordrette formulering:

"Jeg vil gerne høre om I ønsker at forholde Jer til ovennævnte, da jeg
er ærgerlig over at have haft ekstra udgifter på baggrund af at I har
udført en forkert og i øvrigt sjusket reparation."

Jeg har naturligvis forklaret hvori fejlen bestod, og hvorfor jeg mener
reparationen har været udført sjusket (klemmemuffer i stedet for
krympeflex - benyttet på et iøvrigt unødvendigt indgreb, havde
generatoren været den rette til bilen).

Vælger de at ignorere henvendelsen agter jeg at gøre en anmeldelse af
dem på TrustPilot - de har ikke en eneste vurdering endnu.

Billeder af det "forkerte", "defekte", kald-det-hvad-du-vil-apparat,
findes her:

http://www.skalborgsynshal.dk/generator /

Troels

Re: Ladelampe går ud, men lader før st når den har været over 3200 rpm?

Og nu téer den sig ikke mystisk længere.

Det viste sig at der var monteret en helt anden type generator end dén
bilen har været født med, der bl.a. kører med det ældre firkantede VW
stik, i modsætning til det nye og mere afrundede VW stik, og dertil er
født UDEN! friløbsnav (som nævnt). Generatoren er af mærket "Magneton"
(lavet i Tjekkiet)

Jeg erhvervede mig så en brugt org. BOSCH generator, skiftede kulholder
i den (laderelæ? Hvad pokker skal jeg kalde det), og skiftede
generatoren. Nåjo, og stikket til generatoren. Der var klippet i det
org. ledningsnet og monteret et andet stik (som nævnt før, et firkantet
fremfor det org. stik) - igen et tegn på det ikke er den rigtige generator.

Faktisk en overraskende let opgave, tog ca. ½ time, og tænk sig: Nu
lader den bare perfekt. 14.3 volt i tomgang, også med max. forbrug.

Tak for jeres hjælp! :-), og god weekend

Troels

Site Timeline