Kredsløb til backup "tør"batteri.

Det lykkedes at få mine brand detektere tilført et relæ, efter nogen
biksen.. Hehe

Nu skal jeg bare ha bygget en strømforsyning til dem.

Det er jo ikke det store problem, bruger bare en almindelig jernkerne trafo
ensretter osv.

Men det lidt sværere er at, jeg gerne skulle have tilført en batteribackup.

Det hele kører fint ved 12 Volt, så jeg havde tænkt mig at bruge et 12 Volts
Tør batteri, som man normalt bruger til backup.
Men hvordan med lade kredsløb og fast strøm/batteri uden afbrydelser...

Nogen gode ideer??

Hilsen Jan

Re: Kredsløb til backup "tør"batter i.

Brugte du optokobleren eller den simplere løsning med transistoren?

Altid!

En simpel 13.6v strømforsyning lavet med en lm317

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm

der sidder permanent over en lille forseglet 1Ah 12v blyakkumulator.

Mvh
   Roberto

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.
Du mener altså bare man kan lade den lade hele tiden, med fuldt blus på?
Troede man skulle til at nedsætte ladestrømmen osv...

Jeg kunne ikke få det til at virke ordenligt med optokobleren..
Så jeg 100Ohm som serie modstand, og en BD135 hen over den, som så havde et
lille relæ som colector modstand. Det virker perfekt. Nemt. Så laver jeg et
"sæt" i hver detekter, så HVIS en skulle svigte.......

Hilsen Jan

Re: Kredsløb til backup "tør"batter i.

Den kan ikke gasse af så man må ikke lade med mere, det er trods alt blot 0.75v
over
hvilespændingen ved 20grader.

Lyder fint, jo simplere jo bedre.

Mvh
   Roberto

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.

Det skal man også.
En simpel måde er en effektmodstand parallel med en diode. Du lader op via
modstanden og aflader gennem dioden.

Re: Kredsløb til backup "tør"batter i.

Nej (se nedenfor).

Sealed lead acid batteries can either be used on a cyclic charge regime (battery
connected
to charger for a specific time) or continuous float use, where the battery is
across the
charger any time it's not in use. Cyclic chargers should charge at 2.4 or 2.5
volts per
cell and be current limited to prevent overcharge. In contrast continuous float
charging
(or trickle charging) requires a charging voltage of only 2.3 volts per cell
(13.8 volts
for a '12 volt' battery). With both types of use the charger voltage is held
constant.
Connect batteries in parallel if charging two or more from the one charger.

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.

Jo.
Er ladespændingen bare lidt højere end 13,8V er der ikke noget til at
begrænse strømmen og så ødelægges akkumulatoren (det er derfor der står
"...and be current limited to prevent overcharge..." ved Cyclic chargers
hvor der lades med 0,1-0,2V højere spænding pr. celle).

Re: Kredsløb til backup "tør"batter i.

Det er derfor jeg skriver han skal bruge en lm317 og 13.6volt.

Mvh
   Roberto

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.

Jeg vil stadig fastholde at der skal en seriemodstand mellem så vi ved
hvilken strøm det max. lades med.
Både LM317 og modstandene er temperaturafhængige, men endnu værre er
stabiliteten af det potmeter der evt. anvendes til at trimme spændingen.

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.
chargers

Det er helt sikkert at der skal være noget til at begrænse strømmen så man
ikke brænder regulatoren / transformatoren af ved tilslutning af et afladet
batt.

Et godt alternativ til LM317 vil være en L200 regulator, en modstand til at
styrre strømbegrænseren og 2 modstande + en trimmer til spændingen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

lm317 er internt temperatur og strøm-begrænset.

En modstand i udgangen er nok det simpleste, hvis I insisterer :).

Se side 17 og 18 i:

http://www.angelfire.com/electronic/hayles/downloads/lm317.pdf

Mvh
   Roberto

Re: Kredsløb til backup "tør"batter i.

Nej det er heller ingen god ide med et potmeter, det kan hoppe og drive
og hvad ved jeg. Brug 1%'s modstande og mål efter.
lm317 er iøvrigt strømbegrænset.

Men selvf en modstand på udgangen skader vel ikke nogen.

Jeg bruger selv lm317-metoden til et par miniakkuer og de har da holdt
vejret i 5 år.

Mvh
   Roberto

Re: Kredsløb til backup "tør"batteri.
Alt det med ladning og strømforsyning er ikke lige mig, men jeg er nysgerrig
mht. din biksen med alarmerne! Hva' har du gjort ved hvilken model for at få
det til at virke? Lad os se nogen diagrammer/tegninger/billeder..... Der er
penge at spare hvis man kan bruge en standard alarm (30 -40 kr) istedet for
en af de proffe (300-400 kr). Jeg vil helst ha' de proffe, men kunne jeg få
10 modificerede standard for samme pris, og med samme funktion ville det
passe mig fint. Jeg har ihc, så ladning og backup er med i et modul der, men
selve alarmerne koster, så lige nu er der en "gangalarm" istedet for i alle
rum.

cv

Site Timeline