Kredsløb til backup "tør"batteri.

Det lykkedes at få mine brand detektere tilført et relæ, efter nogen biksen.. Hehe

Nu skal jeg bare ha bygget en strømforsyning til dem.

Det er jo ikke det store problem, bruger bare en almindelig jernkerne trafo ensretter osv.

Men det lidt sværere er at, jeg gerne skulle have tilført en batteribackup.

Det hele kører fint ved 12 Volt, så jeg havde tænkt mig at bruge et 12 Volts Tør batteri, som man normalt bruger til backup. Men hvordan med lade kredsløb og fast strøm/batteri uden afbrydelser...

Nogen gode ideer??

Hilsen Jan

Reply to
Ingelsen

Brugte du optokobleren eller den simplere løsning med transistoren?

Altid!

En simpel 13.6v strømforsyning lavet med en lm317

der sidder permanent over en lille forseglet 1Ah 12v blyakkumulator.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

Du mener altså bare man kan lade den lade hele tiden, med fuldt blus på? Troede man skulle til at nedsætte ladestrømmen osv...

Jeg kunne ikke få det til at virke ordenligt med optokobleren.. Så jeg 100Ohm som serie modstand, og en BD135 hen over den, som så havde et lille relæ som colector modstand. Det virker perfekt. Nemt. Så laver jeg et "sæt" i hver detekter, så HVIS en skulle svigte.......

Hilsen Jan

Reply to
Ingelsen

Den kan ikke gasse af så man må ikke lade med mere, det er trods alt blot 0.75v over hvilespændingen ved 20grader.

Lyder fint, jo simplere jo bedre.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

"Ingelsen" skrev i en meddelelse news:42847e38$0$232$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Det skal man også. En simpel måde er en effektmodstand parallel med en diode. Du lader op via modstanden og aflader gennem dioden.

Reply to
Allan Soerensen

Nej (se nedenfor).

Sealed lead acid batteries can either be used on a cyclic charge regime (battery connected to charger for a specific time) or continuous float use, where the battery is across the charger any time it's not in use. Cyclic chargers should charge at 2.4 or 2.5 volts per cell and be current limited to prevent overcharge. In contrast continuous float charging (or trickle charging) requires a charging voltage of only 2.3 volts per cell (13.8 volts for a '12 volt' battery). With both types of use the charger voltage is held constant. Connect batteries in parallel if charging two or more from the one charger.

Reply to
Roberto Saldo

"Roberto Saldo" skrev i en meddelelse news:d62447$u0e$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Jo. Er ladespændingen bare lidt højere end 13,8V er der ikke noget til at begrænse strømmen og så ødelægges akkumulatoren (det er derfor der står "...and be current limited to prevent overcharge..." ved Cyclic chargers hvor der lades med 0,1-0,2V højere spænding pr. celle).

Reply to
Allan Soerensen

Det er derfor jeg skriver han skal bruge en lm317 og 13.6volt.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

"Roberto Saldo" skrev i en meddelelse news:4284b317$0$261$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Jeg vil stadig fastholde at der skal en seriemodstand mellem så vi ved hvilken strøm det max. lades med. Både LM317 og modstandene er temperaturafhængige, men endnu værre er stabiliteten af det potmeter der evt. anvendes til at trimme spændingen.

Reply to
Allan Soerensen

"Allan Soerensen" skrev i news:4284b895$0$258$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk

chargers

Det er helt sikkert at der skal være noget til at begrænse strømmen så man ikke brænder regulatoren / transformatoren af ved tilslutning af et afladet batt.

Et godt alternativ til LM317 vil være en L200 regulator, en modstand til at styrre strømbegrænseren og 2 modstande + en trimmer til spændingen.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Alt det med ladning og strømforsyning er ikke lige mig, men jeg er nysgerrig mht. din biksen med alarmerne! Hva' har du gjort ved hvilken model for at få det til at virke? Lad os se nogen diagrammer/tegninger/billeder..... Der er penge at spare hvis man kan bruge en standard alarm (30 -40 kr) istedet for en af de proffe (300-400 kr). Jeg vil helst ha' de proffe, men kunne jeg få

10 modificerede standard for samme pris, og med samme funktion ville det passe mig fint. Jeg har ihc, så ladning og backup er med i et modul der, men selve alarmerne koster, så lige nu er der en "gangalarm" istedet for i alle rum.

cv

Reply to
cv

Nej det er heller ingen god ide med et potmeter, det kan hoppe og drive og hvad ved jeg. Brug 1%'s modstande og mål efter. lm317 er iøvrigt strømbegrænset.

Men selvf en modstand på udgangen skader vel ikke nogen.

Jeg bruger selv lm317-metoden til et par miniakkuer og de har da holdt vejret i 5 år.

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

lm317 er internt temperatur og strøm-begrænset.

En modstand i udgangen er nok det simpleste, hvis I insisterer :).

Se side 17 og 18 i:

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo