Kontaktrens, hvordan?

Jeg søger lidt kyndig viden om kontaktrens. Jeg har indtil brugt en standart
universal kontakt som har virket rimelig ok, men alligevel ikke godtnok.

Jeg har nogle potentiometre og nogle omskiftere på en fin gammel Luxman
forstærker som skal renses (og en del andre ting også....)
Hvad er den rigtige måde at rense kontakter og potentiometre på med
kontaktrens?

--
Vh. Peter Andersen

Re: Kontaktrens, hvordan?

Prøv "kontaktrens m. smøring"

Eller suppler evt. den alm. kontaktrens m. WD40 efter rensning.

Det er dog heller ikke alle problemer man kan rense sig ud af, nogle gange
skal loddekolben frem.

MVH

Lars

Re: Kontaktrens, hvordan?
standart

Hvordan: Ikke godtnok?

Første forsøg er, at spore hvorfor at der kommer knas i potmeterne, sidder
der f.eks. en kortsluttet kondensator i signalvejen? DC-brænder kulbanen og
gør den ru, så her hjælper kontaktrens kun ganske lidt og kun i ganske kort
tid.
Er der ingen grimme DC-spændinger, så vil jeg først forsøge at rulle lidt
med knapperne, for knas kommer også pga. mangel på brug.
Hjælper det ikke (og det gør det IMO sjældent, men alligevel), så er
kontaktrens udemærket. Ganske få dråner af kontakt 60 er et ganske udemærket
middel, eftersom det både renser og smørrer. WD40 vil jeg på det kraftigste
fraråde, eftersom det er noget flygtigt stads, der gerne løber hen til
steder, hvor smøringen enten bliver virkningsløs eller bliver en fatal
katastrofe. Meget kan WD40 bruges til (og bliver brugt til), men det har
stadig sin plads ved siden af kædeolien, cykelpumpen og lappegrejet.

Hjælper kontaktrensningen ikke, så er kontakterne og potentiometerne gerne
udskiftbare!

Hilsen
Lars

Re: Kontaktrens, hvordan?

Nej, jeg tror ikke på jeg kan udskifte de omskiftere der sidder. Det er
simpelthen snavns, skidt og støv der er kommer ind som efter 30 år skal
renses.

Det jeg var ude efter var at finde den helt rigtige måde at rense på - når
en udskriftning af stumperne ikke kan lade sig gøre. Jeg mener der er noget
med at man kan bruge først den ene slags rens og så bagefter en anden slags
til et formål. Til kulpotmetre en anden opskrift osv. WD40 gemmer jeg til
cyklen :-)

--
Vh. Peter Andersen
Bøger købes: www.mespilus.dk/boeger

Re: Kontaktrens, hvordan?
On Sun, 21 Nov 2004 14:07:08 +0100, "Peter Andersen"

WD40, ville jeg også gemme til noget andet, men tilbage til sagen.

Når jeg har mødt det problem, har mit første bud altid været "Skift
det ud" - det er den eneste vedvarende løsning.

Har dette ikke kunne lade sig gøre, har jeg placeret udstyret i
nærheden af f.eks. en radiator et døgns tid eller 2. Derefter har jeg
pustet ren luft ind, hvor det er galt (den slags man køber til at gøre
f.eks. foto udstyr rent med) - Brug rigeligt.
Herefter har jeg testet om det var nødvendigt at bruge kontakt rens.
Er det tilfældet har jeg sprøjtet LIDT ind, og så motioneret kontakten
/ patentiometeret - gerne et par hundrede gange. Det plejer at gøre
det.

Har det stadig ikke hjulpet, er det i gang med lodekolben. Så skal det
skiftes.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Ok, det med luften har jeg ikke prøvet. Men ja, det handler om at bruge så
lidt kontaktrens som muligt. Bruger man for meget så ødelægger man tingene.

Men hos elektronikforhandlere findes der indtil flere typer kontaktrens. Er
der nogen der har erfaring med dem?

--
Vh. Peter Andersen
Bøger købes: www.mespilus.dk/boeger

Re: Kontaktrens, hvordan?

Og hvilken gavn gør det at sætte det nær en radiator?
-måske 1 eller 2 grader varmere en andre steder, men hvad så ?

Bo //

Re: Kontaktrens, hvordan?
On Mon, 22 Nov 2004 14:10:04 +0100, "Bo Bjerre"

Håber det tørrer eventuelt fugt, så løst støv kan blæses ud.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse