Komponentsortiment

Hej,

Inspireret af tråden om fællesindkøb af smd, tillader jeg mig at stille et
spørgsmål, som jeg har tænkt på et stykke tid. Hvad er den billigste måde
for en privatperson at opbygge sig et lille lager af de meste brugt
komponenter, modstande, kapacitorer, et par induktorer,
småsignalstransistorer, dioder, etc.

Re: Komponentsortiment

Velleman er kommet med nogle sortimenter , til rimelige
priser og hvis du ikke er alt for kræsen med kvaliteten

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem64%18
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem64%24
osv osv
de fåes sikkert mange steder , til forskellige priser
et lille råd , lad være at køber for mange kondensatore
at de ikke skal lige i flere år.
hvisdu har et projekt igang og kun skal bruge, lad os sige
5 modstands værdier og 3 kondensatorer og 3 transistore
, ja så køb 10 eller flere af hver stk og læg så dem du ikke fik brugt i
skuffen , det  er billiger ved store styk tal og portoen den samme ( inden
for porto grænserne )

God jagt ....

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Helt seriøst, så find en der har opgivet elektronik som hobby og
køb alt hvad han har, på den måde kan man finde en guldbrubbe
til ingen penge.

Et alternativ kan være sortimenter fra f.eks. www.conrad.de leveret
i komplette reoler til værkstedet.

Mvh Max

Re: Komponentsortiment

Uden tvivl: Ebay!
Ebay er PARADIS på jord mht. komponenter lige nu,
specielt 80'er komponenter. Man kan også komme over
komplette modstandssortimenter så du har nok til
dig og dine elektronikvenner de næste år
for nogle hundre kroner. Jeg købte 7400 stk
a' 72-74 værdier for 290,- inkl fragt fra
udlandet.

Et vellemann modstandssortiment koster 99,- i
den lokale elektronikbutik og indeholder ca 500
modstander i de alm. værdier. Du bruger hurtig op
f.eks 0.1, 0.150,1K, 10K,15K i løbet af ganske
få experimenter, så du kan sikkert selv regne
den ud hvad der betaler sig.

I lokalbiksen koster en alm. småsignal transistor
ca 3-5 dkr pr. stk.

På Ebay går de tit for ca 70,- for 500-1000 stks af dem.
og hvor mange småsignal transistorer vil du bruge?
Vel - det tager minimum 3 stk til en lille radio
m/højtaler og 6 hvis den er god, så du kan hurtig
regne ud at hvis du skal lege...så bliver det
dyrt.

Det er ikke udsædvanlig at betale 300-600 dkr
bare efter en lille tur med en næve komponenter
i den lokale elektronikhandler...

300-600 på Ebay vil give dig 10.000-vis af
komponenter i stort udvalg.

Så hvorfor nøjes med overpris og lille antal
når man kan få mere for mindre? Der er uendelige
overskudslager af nedlagte fabrikker over hele
verden!

MaxWell McHamster - Yours in Science as always

Site Timeline