Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Hej.

Jeg bruger en del genopladelige elementer i str. AA, og vil gerne
parrer dem, så hvert sæt har tilmærmelsesvis samme kapacitet.

Tidligere forespørgsel her i gruppen fortaltte, at der ikke
findes nogen nem måde, til at måle kapaciten i et element.

Da målet ikke er en absolut værdi, men en relativ (samenlignelig)
værdi, har jeg udtænkt følgende:

Man tager et krystalstyret (quartz) vægur, som har batteriholder
til et AA-element. Batteriholderen shuntes med en modstand på 4,7
ohm 0,5 W.
Uret indstilles på kl.12:00, og elementet, som skal måles,
indsættes.
Den relative kapacitet kan senere aflæses, når uret er standset.

Elementerne har siddet i en Ansmann oplader, som har
vedligeholdelsesladning, så alle elementer bør være opladede til
deres optimale værdi i netop min oplader. Kun de relative
kapaciteter har interesse.

Lyder ovenstående fornuftigt?
Skal jeg bruge en lidt mindre modstandsværdi, for at gøre det
mere realistisk?

Elementerne bruges til mange forskellige ting, med meget
varierende strømforbrug; men det er de mest strømslugende ting
(foto, blitz, motorer), hvor jeg gerne vil undgå en
ompolarisering af et element under brug, og opnå længst mulig
brugstid på hvert sæt af elementerne.

Enhver kommentar er velkommen.

m.v.h. Emil

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Køb dog en computerlader fra en hobby butik. livet er for kort til at lave
fusk i den kaliber
Efter min mening skal du som minimum lave en konstantstrøms generator.
500mA til 1A i afladestrøm for AA batterier er furnuftigt.
http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath11%7&products_id31%95&osCsid25%7c8f4606d1a849df055b76ade71c57
det er nok den bedste løsning hvis du spørger mig. du har glæde af laderen i
mange år frem. jeg har en den er fra 2001 og lever i bedste velgående. Bedre
oplader fås ikke. den kan ovenikøbet sluttes til en computer så man kan hive
op/afladningskurver ud af den.

mvh Jacob

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hejsa

Hvorfor så lave mad, når det også kan købes færdigt?

Du ved godt at der er noget der hedder en hobby, ikke?

/Hauge

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Normalt kan det svare sig at lave elektronik selv. men ikke i dette
tilfælde.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Jeg kender rigeligt til elektronik, til at vide hvad der kan svare sig. Men
det afhænger af hvad man vil, altså om det er for at spare penge, eller om
det er for at lave det selv, evt. for at tilføre sig selv viden, hvilken en
del her i gruppen kunne trænge til ;o)

/Hauge

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Jacob,

Omvendt... Normalt kan det ikke svare sig (hvad er din timeløn fx.), men i
få tilfælde, hvor det fx. drejer sig om noget der ikke findes færdigt eller
i givet fald skulle tilrettes væsentligt kan det.

Men... Hvis man dyrker en hobby for bundlinjens skyld har man da helt
misforstået hvad det går ud på - den slags kaldes erhverv ;-P

--
Venlig hilsen,
Søren

eller
Min hobby går ikke ud på at bygge batteriladere. men skal man jævnligt bruge
genopladelige batterier er en god lader et must. på lige fod med en
loddekolbe.
Problemet ved at lave en lader selv er programmet der skal styre laderen.
derfor kan jeg kun anbefale at man køber den færdigtlavet.
Man går jo ikke over åen efter vand.
Men skal man have et apperat der skal køre på batterier og med intern
oplader. så skal man selv følgelig selv lave laderen. for så kender man max
ladestrøm dens delta peak spænding og den tempratur hvor sikkerheds
afbryderen skal træde til.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Jacob,

Elektronik er elektronik, men selvfølgelig, hvis man ikke har evnerne
til noget så simpelt...

Og fx. bidetænger - alle burde have en håndfuld af hver ting, stationære
varianter såvel som "rejseudgaver", men hvad har denne selvfølgelighed med
sagen at gøre ??

At *du* har problemer med det skal jo ikke gå ud over andre (der fx.
kunne bruge en af Maxim, Linear Technology eller Texas Instruments
udemærkede kredse til formålet)

Et ordsprog der fortolket i denne kontekst betyder "man laver jo ikke
batteriladere hvis man allerede har masser af dem".
Hvad skal det fortælle (udover at du ikke har styr på dine ordsprog ;) ??

Bliv nu lige enig med dig selv.
"Problemet ved at lave en lader selv er programmet der skal styre
laderen." skrev du - hvad er ændret i den problematik ved at det er en
intern lader - hvorfor bruger du så ikke en færdig lader i det tilfælde ?

--
Venlig hilsen,
Søren

En batterilader er ikke simpel. man skal kunne batteri-kemi, matmatik,
programering samt elektronik før det bliver godt

du kan jo også selv lave en skævbider. men gør du det ?

Hvis du mener at de kredse du nævner er noget værd. så brug dem. men de er
elendige. de tager kun en type batterier og inden for et snævert antal
celler.
det duer jo ikke hvis man har mange forskellige batteripakker.

En intern lader er beregnet til at lade en enkelt type batteri med et kendt
celle antal. derfor kender man deltapeaken. Det ændrer alt.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Jacob,

Kemi, nej blot man kan følge et datablad.
Matematik, blot til husbehov.
Programmering, kun hvis man bruger en controller, hvilket ikke er
nødvendigt.
Elektronik, læs lige hvilken gruppe du er landet i ;)

Nu har jeg ikke et smedeværksted, så jeg nøjes med at modificere den slags
efter behov, men ja, ellers laver jeg en god del af mit værktøj selv, så
ved man hvordan det bliver :)

De er fortrinlige og findes i mange varianter, så det udsagn siger kun at
du ikke er ret velbevandret i udvalget.
Bortset fra det... Du har hørt om omskiftere, ikke - de kan jo nemt laves
spændingsafhængige, men ellers er den manuelle switch opfundet.

For NiMH celler er den komplet uafhængig af celleantal, eftersom den er 0V
;)
For NiCd er det blot at måle batterispændingen undervejs, så ved du hvor
mange celler der er.
Herudover er der jo altså flere metoder til at terminere ladespændingen,
men fortsæt du blot med at promovere Holte Modelhobby - med tiden kan du
sikkert få procenter hvis du skaffer ham lidt salg ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er faktisk ikke så simpelt.
Jeg har lige været med til at udvikle en lader til AA batterier der
kan kende forskel på alkaline,NIMH og NiCD, og opføre sig derefter.

Forkert.
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1078,P9614,D6917

Det er den kreds jeg har valgt at bruge som laderegulator i mit
projekt, men den  har en PIC16F873 til hjælp for at kunne detektere
batterityper mm.

Men du kan da få systemkravene, så kan du jo se om du kan lave det
samme u/ processor uden at bruge flere hundrede komponenter.

Jah, mere eller mindre.
Hvordan ser du forskel på 5 AA DURACELL og 6 NiMH ?

Ja, og man skal helst bruge mere end een.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Ole,

Nu blander du også alkaline ind i det !
Hvis du virkelig vil gå med livrem og seler burde den vel også tage højde
for rigtig dumme forbrugere der kunne finde på at stoppe lithium- og/eller
bly/syre-celler i den ;)

Nej, rigtigt.
Den regulator ville jeg ikke bruge til NiMH, da den overlader dem ca. 33%
(hurtigt overslag).
NiMH skal termineres ved dU/dt=0V !

Problematikken i ladere der skal kunne klare begge nikkeltyper er altid et
kompromis, men det er bedre at "underlade" NiCd, dels fordi de ikke tager
skade af det, da man alligevel trickle-lader efterfølgende for at udligne
cellerne og dels fordi NiCd nok ikke er så udbredt hos den alm. forbruger
mere.

Det lyder godt nok bøvlet, hvorfor så ikke bare lade controlleren klare det
hele hvis du alligevel vil have den i ?

Skal jeg tage det som et seriøst tilbud om et konsulentjob eller er det
bare den sædvanlige bravada ? ;)
Er det det førstnævnte, er du da meget velkommen til at droppe mig en mail,
så kan vi se hvad vi kan finde ud af.

Du mener vel 5 alkaline (uanset mærke) ?
Normalt har jeg ikke brug for at skelne, idet jeg ikke stopper primærceller
i ladere der ikke er beregnet til det ;) men hvor der er en vilje er der en
vej, så lad ikke det holde dig tilbage mht. den konsulenttjans :)

Som back-up ja, men der _bruges_ kun en til termineringen i sagens natur.

--
Venlig hilsen,
Søren

Fordi jeg så skal opfinde den dybe tallerken igen, det ser jeg ingen
grund til.

Jeg tror seriøst godt du kunne få budet, men løsningen skal være:

1: billigere.
2: Mindst lige så god
3: Produktionsvenlig

Som min/vores er p.t.

Dvs: Skal kunne detektere NiMH,NiCd,Alkaline (og brunsten for den sags
skyld) uanset ladetilstand.

Korrekt detektering inden for 60 sekunder, 99,5% succesrate bevist i
testserie.

Sikkerhed mod overladning med temperaturføler, stop ved
temperaturstigning over 1C/min.

Korrekt ladeforløb af NiMH.

Skal kunne oplade 4 AA NiMH 2000mAh på max. 2 timer.

Skal kunne strømforsynes fra div, forsyningsspændinger i laget 10-20v
DC.

Max effektafsættelse i ladekredsløbet 2W

Det hvad jeg lige kn huske der står i requirements.

Ja.

Det gør brugere.

Nej. Men backup er også et krav. Medicinsk udtyr.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Hvorfor skal alting dog kunne svare sig? Hvorfor skal alting gøres op i
timeløn m.m.? Når nu vedkommende har lyst til at eksperimentere, og derved
tilføre sig selv viden, så ville jeg mene, at det ville være mere rigtigt at
svare på hans spørgsmål.

Erling

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

at
Hvis man ikke den algoritme der skal bruges i en batterilader kan man lige
så godt droppe det. at eksperimentere med batterier er ikke helt ufarligt.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer
Hej Jacob,

Rolig nu, ikke alt kræver processorer og selv hvis... Det er en ret let
algoritme at stykke sammen.

Og du skal godt nok ramme ret meget ved siden af for at det skulle gå hen
og blive farligt - det er meget værre at lodde direkte på cellerne som
mange desværre gør.

--
Venlig hilsen,
Søren

Når man ladder med 2C på et ni-mh batteri skal den slå fra på det rigtige
tidspunkt. ellers er det farligt. Jeg har set en demo af et batteri der blev
overladet og lavede en kedlig og farlig nedsmeltning. at lodde på et batteri
er ikke sundt. men man kan minimere risikoen. Min wsd 81 klarer en lodning
på ca 1½ sekundt på et sub-c batteri.
Kig lidt på http://www.schulze-elektronik-gmbh.com der kan du købe en chip
med de rigtige algoritmer i. eller en færdiglavet lader der lever op til
mine krav.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Hvad mener du? Fusk?
Jeg bruger en Ansmann 16 lader, som kan det hele, bortset fra, at
fortælle hvilken kapacitet det enkelte element har. D.v.s. den
fortæller hvor afladet elementet er, når det indsættes til
opladning. Men opløsningen af oplysningerne er ikke
tilfredsstillende for mig.

Efter min _viden_, bør elementerne have omkring samme kapacitet,
for at undgå ulykker.
Da spændingen er ret konstant, er en konstantstrømsgenerator rent
overkill.

Målet er en simpel måde til at parre elementerne.

Nu har jeg en Asmann lader, så linket er uinteressant.

Af dit svar, kan jeg udlede, at ved en afladning af et
genopladeligt AA-element, er en afladestrøm på 0,5 - 1A det
optimale i mit tilfælde.
Altså en shuntmodstad på > 1,2 ohm og gerne > 1W?
Andre forslag?

m.v.h. Emil

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

lave
Når jeg snakker om fusk er det hjemmelavet elektronik. intet ondt i det. man
render jo rundt og fusker med en masse
Hvis batterierne er fra samme serie kan du blot sætte dem sammen. de skal
blot have samme tilstand inden de sættes sammen.
Hvis du skal matche batterierne skal du også have målt den indre modstand.

laderen i
Bedre
hive
Prøv nu at kigge. Den lader / aflader kan andet og meget mere end din
ansmann lader. den kan f.eks. genoplive batteripakker. blybatterier kan
genopliver og meget mere.
Jeg ville vælge en 2.2 Ohms modstand. Jeg ved nemlig ikke hvad mærke
batterier du bruger. er det GP /sanyo kan du imidlertid godt bruge en en
ohms modstand. det samme er gældene hvis det er de gode / dyre panasonic. De
billige batterier som uniross tvivler jeg på kan levere 1A stabilt.

Re: Kapacitetsmåling af genopladelige NI-MH elementer

Jeg har mærket alle elementerne, så de holdes i grupper fra samme
serie. Alligevel udviser de store forskelle i kapaciteten, uanset
pris og mærke!

Hvordan gøres dette billigt og nemt?

velgående.

Jeg _har_ kigget på dit link. Men sikke da noget bæ! Hvis man
ikke ved noget om elektronik, kan den være livsfarlig.

De 2,2 Ohm bliver så løsningen. Sjovt nok, så lever de gamle
Uniross-elementer i bedste velgående med fuld kapacitet.
Kapaciteten i de nyeste indkøbte elementer (i samme sæt) svinger
meget, uanset prisen og fabrikanten. Motion er en god ting.

Indtil videre, vil jeg bruge UR-metoden til at teste mine
elementer. Tak for dit svar.

m.v.h. Emil

Site Timeline