kan dette kit regulere en viskermotor?

Hej Gruppe

Jeg har fE5%et dette kit og kan se det er til 220 volt
http://smartkit.dk/Kits/1074e.html

Kan det bruges til at regulere en viskermotor med. Den vil kun blive
belastet meget lidt

Med venlig hilsen
Flemming

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?

Hej Gruppe

Jeg har fået dette kit og kan se det er til 220 volt
http://smartkit.dk/Kits/1074e.html

Kan det bruges til at regulere en viskermotor med. Den vil kun blive
belastet meget lidt

Med venlig hilsen
Flemming

¤  ¤  ¤  ¤  ¤

Nu er det jo det, at en viskermotor normalt kun kan køre DC,
og kittet her virker kun på AC, så det er det første problem.
Kittet skal desuden kunne trække motorens startstrøm , og
da den ikke er helt uanseelig på lavvoltmotorer, så, det er
næste problem.
Du kunne muligvis have sat en brokobling imellem (hvis du
kører AC), men så skal du under alle omstændigheder have
en eller anden form for skilletraffo imellem, da viskermotorens
ene ledning er stel. At sætte netspænding på stel er meget usundt.
Jeg ved slet ikke, hvad du havde i tankerne.

Erling

[...]

Absolut ikke, du skal have fat i en 12 V regulator.
 Hilsen Aksel

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?

Ja, Nej, måske............

Lad vær med at forsøge direkte med 230 Volt, det vil gå galt.

Det viste kit er til AC (vekselspænding)

Hvis du kobler en trafo (230/12 Volt) ind mellem kittet og
viskermotoren er der måske en chance, men det er meget afh. af
motorens konstruktion og kredsløbets evne til at håndterer en induktiv
belastning.

Viskermotorer kører normalt på DC (jævnspænding), men nogle er lavet
som universalmotorer og køere fint på AC (vekselspænding).
Et praktisk forsøg vil vise om det kan kører rundt.

/Hans

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?
Hej alle sammen

Tak for Jeres prE6%cise tilbagemeldinger.
Jeg finder noget andet at bruge kitB4%et til

Med venlig hilsen
Flemming

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?

Det kan sikkert bruges som lysdæmper til en 230V glødepære, eller måske
til en varmeovn, eller trinløs regulering af emhætten.

Tomas

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?

"Hans Kjaergaard"

Viskermotorer har altid permanente magneter og vil derfor forsøge at skifte
retning....

Per

Re: kan dette kit regulere en viskermotor?

Næsten altid.

Erling

Site Timeline