Invertere og Laptops

Jeg står og skal finde en mobil powersupply løsning til min bærbare: dvs.
jeg skal have 6-8 timers drift som jeg vil opnå vha. en blygel akku. 17Ah og
en inverter 300W (12V DC->230V AC). Problemet er mon SMPSU adapteren til
Laptoppen kan klare at den leverede 230V AC ikke er en ren sinus ? Vil de
højere harmoniske forplante sig til Laptopen og forstyrre dennes drift ?
Eller filtreres de effektivit bort i en switch Mode PSU ?

Re: Invertere og Laptops
I 98% af alle tilfælde er strøm forsyningen til en laptop en switchmode. en
switchmode er somregl lige glad med hvordan den spænding den får ind ser ud.
den ensretter den alligevel. det ville ikke undre mig at hvis du tager og
forbinder strømforsyningen til højtaler udgangen på en kraftig forstærker at
du så kunne få den til at køre på vivalde.
så se at få det lavet. sørg for at dig bly batteri er af typen der er
beregnet til dybe afladningen. ellers dør den hurtigt. de fleste laptop
strømforsyninger er på ca 90W lad være med at overdemensionere din inverter
mene end nødvendigt.
Du kan se på din laptop strømforsyning hvor stort et spændings område den
vil fungere i.

og

Re: Invertere og Laptops

ØØøøøhhh hvorfor ikke "bare" lave en Uout som er lig den adapteren laver ?

Re: Invertere og Laptops

dvs.
17Ah og
de
Jeg kan ikke skaffe det stik der er på udgangen af adapteren...det er et
specielt Dell stik derfor.....desuden kan setuppet jo bruges til andet end
laptop når man er på farten.

Re: Invertere og Laptops
Hejsa,

Jeg vil foreslå dig at prøve at se på www.pc-elektronik.dk efter
varenummeret P.SUP.NBC 120 (dkr 200,- incl. moms). detter er en inverter fra
12Vdc til 15/16/18/19/20/22/24 Vdc, op til 120W.
Det setup du beskriver vil give en del unødigt tab, idet du foretager to
(tre, hvis der aktiv PFC i din laptop-psu) energikonverteringer. Prøv at
mærke på din laptop-PSU - den er varm, ikke?? - unødigt tab.
Jeg vil tro der er indbygget en eller anden form for PFC i din laptop-PSU
(aktiv eller passiv). Påtrykker du denne PFC en spænding med et højt
harmonisk indhold, _kan_ du måske opnå ustabilitet på den del, og dermed
ikke korrekt funktion.

Jeg har gode erfaringer med den omtalte DC/DC-inverter.

/Claus

Re: Invertere og Laptops

Je, den har indgangsfilter og enretter til DC alligvel

Nej

Jeps.

Re: Invertere og Laptops

og

Jeg har kørt med en ældre laptop i flere døgn op til en uge via akku og
converter, det gik fint på min.

Kan du finde ud af hvilken spænding den bruger direkte på akku, og så et
sådant stor akku til?

Torben

Site Timeline