InFocus projektor, vrøvl med pæren

Hej!

'De gamle' har en InFocus LP580 projektor. Pæren røg (med et
knald!) og er blevet skiftet. Den kunne så starte og vise billede
med flot fornyet lysstyrke. Men efter nogle få timer gik pæren
ud. Kunne genstartes, men gik så ud igen efter kortere tid. Og nu
kan den slet ikke starte mere, prøver ikke engang på at tænde
pæren. Den siger 'varmer op' med LED'sene for man tænder, og man
kan også slukke på standby, og den viser 'køler ned'. Så nu
sidder jeg og roder med pære-driveren, som er et seperat print i
PSU'en. Jeg kan ikke få den til at lave start-højspænding, der
kommer en svag tone fra den når jeg sætter 300VDC på. Der er kun
DC power ind, pære ud og en optokobler udgang på den.

Nogen der har lidt baggrundsviden om hvordan sådan en 'ballast'
til de metalhalid-lamper virker? Der sidder et stort brokoblet
push-pull trin, der forsynes gennem en drossel, fra en stor FET.
Udgangene fra det går til pæren gennem HSP trafoen, som åbenbart
skal inducere startspændingen ind oven i, under opstart, på en
eller anden måde.Trafoen har et par primærben som drives af en
mindre FET.

Har også tænkt om fejlen kan være et helt syvende sted, f.eks.
var PSU'ens blæser blokkeret (sikkert af et glasskår fra den
'afdøde' pære), opdagede vi da vi skilte den ad. Har ikke
afprøvet siden.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: InFocus projektor, vrøvl med pæren

Kommer tonen fra pæren, eller fra switchingen ? Jeg mener nu at en 580´er
har dobbelt optokobler, men jeg kan huske forkert. Check om der er en pæn
puls på gate af switch FET´erne.

Den skal tænde gassen i pæren, (normalt fra 500 V til 2.5kV ved. ca. 24 kHz)
og derefer "leve" af strømmen fra pæren, da gassen nærmest ingen modstand
har når først den er tændt. Spændingen over pæren lige efter tænding skal
være ca. 20-40 V DC. Derefter stabiliseres den omkring 60-105V, alt efter
pærens alder,  Jeg kan ikke helt huske hvordan ballast trafoen er viklet i
en 580´er, men der sidder normalt 2 sekundære vindinger med midterudtag,
derefter sidder der et ignitor led, + noget current feedback, der regulerer
PWM pulsen.

580´eren har et hav af fejl, men check lige først om ballast modulet
overhovedet bliver forsøgt startet. Hvilken erstatningsspære har i sat i ?
Den SKAL være 100% identisk.

mvh. Casper

Re: InFocus projektor, vrøvl med pæren
en
om

Jeg har en puls på drain, men den ser noget svag ud, og er
nærmest identisk på det andet ben på trafoen. Som om der ikke
rigtig går noget strøm, eller trafoen er kortsluttet. Trafoen kan
dog godt lave høje tynde induktionsspidser hvis jeg holder en
ekstern generator på (BU med flipflop på basis).

Pæren er ikke tilsluttet, jeg har sat en 24 ohms modstand på, i
serie med et lille gnistgab. Havde forventet at kunne trække en
lille gnist. Kan jeg overhovedet få noget ud af at afprøve uden
pære? Jeg har også en 40W glødelampe i serie med min 300VDC, for
at beskytte.

Ved du hvad den optokobler udgang laver? Der er kun én, forbundet
til hovedprintet med et lille to-polet stik.

modulet
har i

Pæren er identisk. 65V/150W. Jeg har kun modulet i øjeblikket,
men da det sad i var der intet at høre når man trykkede standby.
Den store blæser kørte konstant, den i PSU'en ved jeg ikke, kan
det bare være fordi den evt. var blokeret?

Takker for baggrundsviden indtil videre!  :-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: InFocus projektor, vrøvl med pæren

Hvordan er signalet på gate´en. ? Du kan sagtens være ude for at der er
noget protection aktivt, så FET´en ikke trigges med fuld skrue, eller mindre
sandsynligt, en død primærvikling. :(

Du kan ikke rigtig få noget ud af at afprøve uden pære, idet det er meget
svært at simulere dens funktion. Du kan godt få den til at pulse en meget
høj "tændspænding" ud, men så vil den også lukke ned derefter. Dit gnistgab
vil sandsynligvis ikke virke medmindre den kan trække en gnist fra ca. 400
volt.

Jeg var nu ret overbevist om at det var en indgang, men hvis det virkelig er
en udgang fra ballast printet, er det blot et power good signal. (lamp ok)

Ja, hvis en af blæserne er blokeret vil den ikke starte ballast printet, men
hvis det er rigtigt at der kun er en optokobler udgang fra ballast printet,
ja så holder den teori ikke helt :)  Men det er også et stykke tid siden at
jeg havde en 580´er mellem hænderne.

mvh. Casper

Re: InFocus projektor, vrøvl med pæren

at der
skrue,

Nu fik jeg lige leget lidt mere, det viste sig at der kunne laves
fin højspændning, flere millimeters gnister, med min lille
BU+flipflop, da jeg lige havde fået rigget den rigtigt til!  ;-)
Så trafoen er OK. Kan dog stadig ikke få et startforsøg ud af
printet ved at sætte de 300VDC på.

det
good

OK.

udgang
det er
hænderne.

Vi fandt ud af at ledningerne til blæseren under displayblokken
var kortsluttede! Og der var brændt en lille 1 ohms modstand
over. Fik det fixet og forventede en start, men den udeblev.
:-(  Blæseren kører OK nu, men stadig ingen startforsøg fra
ballasten. Ballast printet har ingen startledning, den startes
ved at en FET i PSU'en åbner for 300VDC til den (svært at checke
om den gør når det hele er samlet). Har checket at begge blæsere
giver OK på den gule ledning (den ene høj og den anden lav, de
vender modsat hinanden). Den trejde lille blæser i PSU'en har kun
to ledninger, ingen OK eller omdrejningstæller. Reaktionen er
stadig den samme, grøn blinken i den midterste LED som om den
varmer op, og konstant grøn i den forreste. Lidt efter konstant
grøn i begge.

Så nu er vi lidt på spanden, har du nogle flere gode guldkorn?
:-)  Må vist ha' hele apparatet med her hjem, under lidt mere
kontrollerede forhold, så jeg kan se om de 300V er der.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: InFocus projektor, vrøvl med pæren

Så fandt jeg ud af den!  :-)  Der sad en termosikring på
kølepladen på ballastprintet, der var gået. Egentlig meget logisk
når man tænker på at den ene blæser var ude af drift, og
projektoren gentagne gange havde slukket på grund af
overophedning. Så nu kører den, og nu kan man oven i købet SE
billedet selvom der er lidt lys i lokalet, med den nye pære!  :-D

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Site Timeline