Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Jeg vil gerne bygge/koebe en FM radiosender som kan sende kraftigt nok
til at daekke en villa.

Hvor faar jeg saadan en faetter ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Jeg mener at velleman har det som et kit. husk du må ikke udstyre den model
med antenne for så rækker den forlangt.

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Har du URL ?

Det er saadan en bandit her

http://www.hobbytron.com/digital-fm-transmitter.html

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

nej det er ikke sådan en bandit. for den må du ikke bruge i dk. de sender
for kraftigt. prøv koogle efetr vellemans hjemmeside. søg så efter moget med
FM

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Jeg er klar over at den er ulovlig. Om den sender svagt eller kraftigt
er vel underordnet for lovligheden !?

Jeg kigger paa Vellemans site.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?
sender
med

Ja, men ikke for om du bliver snuppet...

Hvis du f.eks. kan sende 1 km er der sikkert flere der opdager det, og måske
nogen der ringer til DR/telestyrelsen/politiet eller lignende!

Brian

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Det er jeg med paa.

Det jeg har brug for er ren egoistisk. Jeg er ikke interesseret i at
mine naboer skal kunne faa glaede af min musik - tvaertimod.

Derfor skal der ogsaa vaere en feature, som kan skrue ned for
sendestyrken, saa den kun lige daekker min matrikel.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?
Hej Jesper

Det kan ikke lade sig gøre, din modtager skal have et vist signal
for at virke, bl.a. steredsekoderen kræver et høj antennesignal,
så du vil uvilkårligt stråle ud i omverdenen.

Hvorfor ikke vælge en lovlig løsning ?

Mvh Max

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Du faar det til at lyde som om at jeg bevidst vil vaelge en ulovlig
loesning !?

Findes der en lovlig loesning, som kan sende min musik til en radio, saa
er jeg meget interesseret?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Jamen det vil du, når du vil til at sende radio på FM båndet uden
tilladelse.

Nej, men den kan sende det til et sæt trådløse højttalere.

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?
Hej Jesper

Da du har valgt FM båndet vil dit valg altid være ulovligt.

Ja, der findes løsninger. Jeg har f.eks. et par trådløse højttalere hvor
senderen
er koblet til min PC, så kan jeg høre musik i hele kvarteret. Ud over dette
har
jeg taget modtageren fra et par trådløse hovedtelefoner der bruger samme
frekvens og den har jeg monteret ind i min radio i værkstedet og samme
løsning skal bruges i forstærkeren i stuen. Og det er en lovlig løsning.

Mvh Max

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Hvad er problemet?... Butikken du har fundet tager Visa og sender med
garanti til DK.... Så er det bare at håbe den ikke bliver fanget i tolden..

Bemærk dog at FM transmittere generelt er ulovlige for privatpersoner ( der
findes undtagelser med stærkt begrænset rækkevidde )..

/peter

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Eneste umiddelbare prroblem jeg kan se med det produkt jeg har fundet
er, at man ikke kan justere sendestyrken paa den. Hvis den fx. sender
200 meter er det noget skidt, da den skal daekke en villa + have.

Hvilke undtagelser drejer det sig om ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Det er ikke ulovligt at eje en FM-sender (mere) men det er ikke lovligt
at bruge den unden frekvenstilladelse, og det tror jog ikke på du får
til sådan en. CE-mærkning osv. osv.
De opgiver iøvrigt rækkevidden til 30' eller ca 10m.

Den eneste lovlige anvendelse for den er hvis du sætter et kabel fra den
til din radio - og så ryger ideen li'som ik'

Hvilke frekvenser/ radioer der kan anvendes uden frekvenstilladelse kan
du se på http://www.itst.dk/static/frekvenser/frekvenstabel%202004.pdf

og for 87,5 - 108MHz hedder det:
Broadcast:
Anvendelse af radiofrekvenser i radioanlæg, der indgår i radio- eller
fjernsynsvirksomhed, og som indeholder sendere, kræver individuel
tilladelse til frekvensanvendelse, jf. bekendtgørelse nr. 1006 af 10.
december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse
Spredning af lyd- og billedprogrammer kræver tilladelse i henhold til
lov nr. 1052 af 17. december 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Radiogrænseflade nr. 00 044 for FM-radiofonisendere.

/carsten

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

www.el-supply.dk har en FM målesender under varenr SK1001 til 60 kr + moms
(og porto ;))

Jeg har selv engang bygget en fra Velleman, vi byggede den på efterskolen,
satte en antenne på (fy fy forbudt ;)) og kunne sende 100-200 meter alt
efter modtageren...

Eneste ulempe er at de billige byggesæt er mono!

Brian

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Skal sende i stereo og i perfekt kvalitet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Det er ikke billigt - køb noget færdigt.

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?
Hej Jesper

Køb et par trådløse hovedtelefoner der sender i UHF området, det er
både stereo og lovligt.

Mvh Max

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Okay, let nok:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/1869

Kredsen fås som sample hos maxim, resten er mere eller mindre standard
komponenter.

Re: Hvordan bygger man en FM radiosender ?

Og så er det kun mono, jeg har et par trådløse højttalere der
kan køre på batterier, det virker.