Hvilket mikroskop, hvis overhovedet et?

GlE6%delig bag(h)jul...

Jeg overvejer at skulle have mig et mikroskop, men der er jo 1 mio.
valgmuligheder, lige fra et gammeldags, til et usb med lcd skE6%rm og
meget andet. Jeg tror det vil passe mig godt med en usb eller et med
skE6%rm, da jeg ikke er sE5% til at kigge "analogt", det er endda svE6%rt
for mig at kigge i et kikkert.

Og sE5% er der jo en mulighed for at kF8%be en lup lygte, jeg kommer til
at bruge den til at kontrollerer om div. smd processorer ben er loddet
sammen, mE5%ske en gang i mellem lodning med forstF8%rring, men det kommer
ikke til at ske sE5% tit da jeg ryster en del, og derfor lodder sE5% meget
som muligt med en ovn.

Hvad er jeres forslag til det klogeste valg.??

// LaGuHa

Re: Hvilket mikroskop, hvis overhovedet et?

Et par lupbriller er efter min erfaring det letteste at bruge.
Forstørrelsen skal være 3-5 gange. De bruges sammen med almindelige briller.

Bo //

Re: Hvilket mikroskop, hvis overhovedet et?

Til kortvarigt midlertidigt brug er det ikke sĂĄ vigtigt med den fineste
optik:

Lupbriller er fint, bruger det ofte til kortvarige smĂĄkikkejob pĂĄ mit
arbejde.
http://www.kikkertgrossisten.dk/group.asp?group54 %
søg efter 'Lupenbrille' på http://www.ebay.de/ - det er lækket med lys i
brillen
Typisk 10-15 cm focusafstand

Prøv "skodbriller fra Netto", styrke 3,5 (eller styrke 4)
Typisk 5-10 cm focusafstand

Har et par kikkertbriller - dem vænner jeg mig nok ikke til - de er svære at
bruge, selvom jeg har boret kikkerterne ind i brilleglassene for størst
synsfelt
http://i.ebayimg.com/03 /!Bh-E5l!B2k~$(KGrHqIH-D!EreSOQUvVBLL85DqDTg~~_35.JPG
http://i.ebayimg.com/06 /!Bg!-u4gB2k~$(KGrHqQH-DQEsMc3dsTIBLDjtNs)!g~~_35.JPG
35 cm focusafstand, arbejds'rum' på størrelse med et hønseæg ved 3x
forstørrelse.

En billig stereolup/stereomikroskop er fin
http://www.kikkertgrossisten.dk/group.asp?group10%9

Bruger osse
http://www.kikkertgrossisten.dk/product.asp?product30%2
til småjobs - 7 cm focusafstand - 20 x forstørrelse, synsfelt ø7mm - har ret
småt udhæng (du'r ikke til store PCB)

Mvh Villy

Re: Hvilket mikroskop, hvis overhovedet et?

En mikroskop er selvfølgelig det beste, men også dyr, på mit arbejde bruger
vi også ørekikkert (sådan en som lagen bruger til at se i øret på flok) til
at komtrolere smd-lodninger.

JJ

Re: Hvilket mikroskop, hvis overhovedet et?
Mange tak for de gode svar. Jeg har idag prF8%vet at lege lidt med et
par netto briller, det virker til at vE6%re den bedste lF8%sning til
prisen.

Godt nytE5%r..

// LaGuHa

Site Timeline