hvilken type strømforsyning er bedst?

Jeg arbejder på et mindre udviklingsprojekt hvor jeg er med til at lave en
forforstærker til high-end brug. Vi er netop gået igang
med at lave undersøgelser omkring strømforsyningen. Vi har prøvet at lave
lyttetest på en alm. 7824/7924 regulator op imod
batterier. Vi kan så konstatere at batterierne er klart overlegende, og man må
så kunne sige at denne strømforsyning skal være
teoretisk ideel, den må dog ikke indeholde batterier, men den skal være lige så
god, så vidt muligt.
Mit spørgsmål er så: Hvad mener i er den bedste "super måde" at regulere en
spænding på? Kravet er +/-24V, og den skal levere min.
100 mA.

Jeg håber at i har nogle gode ideer.

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

forforstærker til high-end brug. Vi er netop gået igang
lyttetest på en alm. 7824/7924 regulator op imod
man må så kunne sige at denne strømforsyning skal være
lige så god, så vidt muligt.
en spænding på? Kravet er +/-24V, og den skal levere min.

Hvad med at lave nogle målinger, så i kan finde ud af hvor problemet ligger.
Er det brum? er det sus? eller hvad sker der. Problemet er måske at i får
lavet en brumsløjfe når i forbinder strømforsyningen.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

øhh, jeg er lidt stået af nu... har du overhovedet læst indlægget?
Der er ingen brum, ingen sus og ingen støj, det er lydforskel som opfanges af
ørene jeg snakker om. Men det er ikke interessant for
os at have batterier i det endelige apparat, derfor skal vi have lavet en alm.
strømforsyning som kan være "næsten" som et batteri.
Spørgsmålet er så hvad er dette?

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

ligger.
får
af ørene jeg snakker om.

Så må du også kunne måle hvad forskellen er (vi er ikke i dk.overtro.hifi).

alm. strømforsyning som kan være "næsten" som et batteri.

En 78xx/79xx med et filter på og måske en seriemodstand, brunsten og
alkaline batterier har højere indre modstand end IC regulatorer), men det må
være et ret dårligt design når det er følsomt for strømforsyningen.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

Det er muligt at man kan måle forskel hvis man har en gain/phase analyser
og/eller en højimpedanset LF spektrum analyser, men sådan
en koster en halv million, så det dækker budget ikke sådan lige... så vi nøjes
med at bruge ørene, det er langt hen ad vejen det
fineste måleinstrument der findes.

hehe.. det er næppe et dårligt design. Kender du overhovedet noget til den slags
udstyr?

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

dk.overtro.hifi).
og/eller en højimpedanset LF spektrum analyser, men sådan

Hvis det er en liniær forsætrker så kan man bare trække indgangssignalet fra
(dæmpet) udgangssignalet, resterne er fejl.
Nogle af de nye lydkort er også så gode at de kan bruges til analyze af
forstærkere.

Ørene er et elendigt måleinstrument, meget upålideligt. Den mindste viden om
hvad der bliver testet påvirker resultatet.

det må
slags udstyr?

Elendigt designet udstyr, som skulle lyde super, men har 3% forvrængning,
hvis der måles? NEJ.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
om

Det kan der være noget om. Ikke desto mindre detekterer de imidlertid en
masse som de almindelige målinger ikke afslører!
Men jeg glæder mig meget til man blot kan oplyse/måle et par tal for at
finde ud af hvor godt det lyder...

den

Men så "godt design", der har fine THD tal mv., der alligevel ikke lyder
godt...?

/A =)

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

helt korrekt, men det kræver noget udstyr.

ja, jeg har prøvet lidt af den slags ting, og min konstatering er at det er
noget være skrammel, det kan knap nok bruges til
hjemmefusk, fordi der er lav sampel rate, og som regel vildt stor unøjagtighed.

Det er helt rigtigt at man kan blive påvirket af en viden om hvad der bliver
testet, men det er dog også et faktum at øret kan høre
forskelle på forskellige typer af forvrængning som intet andet instrument. Men
alt dette er også ligegyldigt i denne situation,
fordi forskellen er vildt stor, og derfor er blindtest ikke engang nødvendigt at
benytte.

Jeg kan så til din information fortælle at vi altså har en forvrængningsmåler,
og denne fortæller at der er mindre end 0.001 %
forvrængning (den kan ikke måle lavere) på vores design, men dette er altså
uændret uanset om der er batterier på eller ej.

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

fra

En god opamp, det er heldigvis ret let at se om det resulterende
udgangssignal kommer fra OpAmp'en (tilslut begge indgange til samme kilde)
eller fra målekredsløbet.

er noget være skrammel, det kan knap nok bruges til
unøjagtighed.

De fås op til 96 kHz (eller er det 192 kHz) samplerate og 20-24 bit. Fidusen
med et lydkort er at du kan måle fejl med et vilkårligt signal, ikke bare en
sinus.

viden om
bliver testet, men det er dog også et faktum at øret kan høre
Men alt dette er også ligegyldigt i denne situation,
nødvendigt at benytte.

Hvilket i mange tilfælde betyder at forskellen kan SES med det blotte øje og
derfor tror ørene at der er stor hørbar forskel.

forvrængningsmåler, og denne fortæller at der er mindre end 0.001 %
altså uændret uanset om der er batterier på eller ej.

Så er det nok ikke forvrængning der genere, hvad med at lave lidt
målinger/forsøg:

Kortslut indgangen med en modstand, forstærk udgangssignalet op og mål på
det. Er der forskel med batteri/strømforsyning, hvis ja, så er du nået et
langt stykke i at løse problemet.

Eller læg støj ind over forsyningen (sæt en trafo i serie med batteriet og
brug en tonegenerator til at føde trafoen) og se om det påvirker
udgangssignalet, hvis støj på forsyningen ikke ændre på udgangssignalet, så
må problemet komme et andet sted fra.

Hvis du bruger batterier til at forsyne regulatorne med, lyder de så ok?

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

En mere: Når du kører batteridrift, prøv at forbinde 0 volt fra
strømforsyningen.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

hvis jeg kortslutter indgangen har jeg ingen udgangssignal at måle på?? Men jeg
gider nu heller ikke forsøge at måle ret meget på
det, for jeg ved at det udstyr vi har ikke vil kunne vise nogen forskelle, så
jeg tror at det vil være spild af tid.

direkte støj på forsyningen vil altid påvirke udgangssignalet i en diskret
forstærker, og dette vil også ødelægge lyden totalt, men
eventuel egenstøj fra regulatorene er jo uV størrelsen, og derfor ikke sådan
lige til at måle på.

ser du.. det var en ide, det har vi skam ikke prøvet, det må vi have gjort.

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

et

Jo, der er stadig støj tilbage og der vil du så kunne se om regulatorne
giver et støjbidrag.

så jeg tror at det vil være spild af tid.

Målinger er langt den bedste måde at arbejde på, så er det pludselig let at
se om en ændring forbedre resultatet. Problemet er så at finde en måde at
måle problemet på.

og

forstærker, og dette vil også ødelægge lyden totalt, men
sådan lige til at måle på.

En godt designet forstærker kan sagtens have en PSRR på 60-80 dB og så skal
der ret meget støj på forsyningen, før det påvirker udgangen. Ved at
injektere støj på forsyningen, kan du se om forstærkeren er specielt følsom
for bestemte frekvenser og så forbedre dette i forstærken.

gjort.

Hvis det så lyder ordentlig, så kommer støjen enten fra ripple på
ladelytterne (et LC filter på indgangssiden af regulatorne klarer dette),
eller måske bliver der koblet støj ind via nettrafoen.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
jl.

Her triggede du mig lige HKJ. Jeg ser i diverse elektronik magasiner
at de får audio målinger udlæst på en PC. Jeg har antaget, at disse
målinger er lavet via et kort i PC'en. Eventuelt et lydkort. Har du
nogle informationer om hvordan man kan få et system op og stå der kan
måle audioperformance på en forstærker til menneskepenge?

Torben

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

Ikke særlig meget, men kig på denne webside: http://www.pcavtech.com/ der
har du et rimeligt udgangspunkt (f.eks. soundcards, links).
Det ser dog ud til at det er et par år siden den sidst er opdateret.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
..

Det der blev kaldt "golden ear" syndromet, da CD afspillerne kom frem - folk
fik ondt i maven hvis lyden var digital.
Et diskret skilt på forpladen gjorde underværker...

/carsten

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

analyser
fra
om
den

Hej lige en kommentar.

Da jeg gik på AUC (for 10 - 15 år siden) var der 2 semestre jeg gik på
"akustik linien" hvor vi arbejdede på 3D lyd. Vi gik i 2 måneder og målte på
10 - 15 meneskers ører (den ydre del). D.v.s. der var sat en mikrofon i
øregangen der vente ud af. Vores målinger var overraskende.
De "bedste" ører forvrængede KUN 2% og gennemsnittet var over 3,5%. Selve
næsen lavede store fasedrej i lyden hvis der var tale om lydkilder der var
placeret 45 grader til højre og vi målte i venstre øre (og omvendt).
Derudaf konkluderede vi som studerende ,at sammensætningen af harmoniske
toner måtte spille en stor rolle i "at lyde godt" bare forvrængningen er
under 0,5 - 1%.

Benny

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
Altså umiddelbart kan du lave en ekstern forsyning med snoede kabler imellem
kasserne.
I strømforsyningen har du så 2 havlstore ladelytter et lille LC/RC filter
efterfulgt dine regulatorer som så igen er efterfulgt af (alt efter hvad du
har åd til) en bulliard lytter (som jo så aggerer batteri).
De 2 kasser kan godt bygges sammen, men lad dem være adskilt i kassen af en
jernplade.

Mvh
  Klavs.

dk.overtro.hifi).
og/eller en højimpedanset LF spektrum analyser, men sådan
nøjes med at bruge ørene, det er langt hen ad vejen det
det må
slags udstyr?
Ja det gør han og han kan faktisk godt have ret :-).

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

og/eller en højimpedanset LF spektrum analyser, men sådan
nøjes med at bruge ørene, det er langt hen ad vejen det

Jeg vil give HKJ ret! Det kan godt være at øret er et fintfølende
instrument, men ikke til at måle fasedrejning mellem frekvenser. Øret kan
registrere forskelle i amplituderne for de forskellige frekvenser og virker
mere som en spektrumanalyzer!

Hvad er det for nogle frekvenser du vil måle med en HZ LF analyzer?

Mvh.

--
Morten

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
Hej Morten,

Bruger de fleste ikke _ørerne_ til at lytte til musik med ?

Om ørerne godkender det er det vel knap så vigtigt hvad måleinstrumenter
siger - omvendt, hvis ørerne ikke godkender det, hvad hjælper det så at
det måler til en guldmedalje ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Jo det vil jeg da håbe....det er jo det vi har fået dem til ;)

Jeg sagde bare at hvis han skulle måle fasedrejningen af frekvenserne, så
var det nok ikke øret han fik de bedste resultater med! Men THD derimod,  er
jo en med øret målbar størrelse da det netop er amplituder med harmoniske
frekvenser!
En smule fasedrejning vil ørene altid godkende, men THD lyder ikke godt!

Har da heller aldrig hørt om en forstærker som havde en god (målt)
amplitude/fase karakteristik og en god målt THD, men lød af H...... til.

Mvh.

--
Morten

Site Timeline