Elektrolytter: Axial vs. Radial hvad er bedst til strømforsyning?

Hej NG :-)

Jeg har bemærket at der findes flere slags elektrolytter bl.a. "Axial" og "Radial". Hvad er egentlig forskellen og hvad er bedst til udjævning og ekstrakapacitet i en strømforsyning (til effektforstærker).

Vh, Claus

Reply to
Beeblebrox

Beeblebrox skriver:

Axial her et ben ud i hver ende og radial er opretstående.

De er lige gode.

Tak for hurtigt og godt svar :-)

Vh, Claus

Reply to
Beeblebrox

Hej Claus

Ja og vælg dem der er fysisk størst, de har nemlig den største overflade og dermed den bedste køling, varme er nemlig en rigtig elektrolyt dræber.

Jeg vil hellere se på ripple current rating, der siger væsentlig mere om hvad lytten kan holde til.

Varmeudviklen afhænger af ESR og den er ikke ens for alle lytter, så en lille lyt med lav ESR kan være måske tåle mere end en stor lyt med høj ESR.

Lytter til høj temperatur kan selvfølgelig også tåle mere.

Reply to
HKJ

Ok, desværre ligger det lidt tungt med mere præcise specs.

Det er dem de sælger hos:

specielt varenummer 21150.5 "RADIAL ELEKTROLYT 10000µF-63V" - desværre tror jeg det tilhørende billede er et std. billede af en lyt som ikke har noget med dette varenummer at gøre:

Er der nogen der kender dem og kan fraråde/anbefale dem? Evt. oplyse hvor de fås bedre til en fornuftig pris?

Vh, Claus

Reply to
Beeblebrox

Hej Claus

Gode lytter med lav ESR til strømforsyninger koster over 100 kr./stk. hvis det skal være 10.000uF/63V.

Hvis du vil have lytter med specifikationer, så se ved Elfa, RS eller Farnell, men husk at deres pris er uden moms.

Links:

HKJ

Hvor lidt er 'lav' ESR i denne sammenhæng? Ser at de kommer som alt fra max 10-300 mOhm (v. 100hz/20-25 grader).

Skal jeg ned omkring 10-15 mOhm eller er alt under 50 fint?

Vh, Claus

Reply to
Beeblebrox