Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Hej gruppe,

Jeg står og skal anskaffe mig en ny intelligent batterilader (detr bliver
enten en Minwa eller en Ansmann).
Man kan f. eks købe en Minwa MW3279, som er en "turbolader" som kan lade med
op til 3 A - og har dv ladekontrol og blæserkøling af batterierne.
Er det hårdere for batterierne at blive hurtigladet i en "intelligent
turbolader" end i en intelligent lader med en lavere ladestrøm ?
Altså sagt på en anden måde: hvis ikke man har behov for den hurtige
ladetid, holder batterierne så længere hvis de lades med lavere strøm ?

Andreas M. Hansen

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Ja det slider mere på batterierne. AA celler ville jeg ikke lade med 3A. det
tør jeg ikke. men C (sub-C) celler lader jeg med 10A. så ingen problemer
der.

Jacob

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Tak for dit svar, som bekræfter min mistanke - jeg vil nok købe mig en
langsommere lader, da tiden ikke er kritisk for mig, jeg tror det bliver en
Ansmann energy4.

mvh

Andreas M. Hansen

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Jeg har en "powerline4" af samme fabrikat, den er jeg vældigt tilfreds
med....

Pænt pynt i stuen:

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Det ville jeg heller ikke. Det tager for lang tid ;-)
Så derfor lader jeg dem med 8A. Men så er de også specielt lavet til
det, med indbygget trykføler i hver celle.

Det er dog ikke noget jeg kunne drømme om at gøre ved almindelige AA
celler.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Hvor får man fat i sådan nogle?

Personligt bliver mine AA-batterier ladet med 1A og de bliver lidt
varme, men ikke mere end de kan klare (håber jeg)  :-)

Med venlig hilsen
Preben Holm

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

Det er såmænd bare Vartas 15 minutters lader, og de dertil hørende
batterier: http://www.en.varta-consumer.com/15minutes
Genialt, hvis man nogle gange finder sig selv i en situation, hvor man
bare skal have ladet sine batterier op NU!!! Jeg er forberedt på at de
nok ikke holder til tilnærmelsesvis samme antal opladninger som
almindelige NiMH, men indtil videre viser de ingen tegn på svaghed.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

ok. kommer jeg i den situtiation så får de nok også fuld skrald på laderen
(10A). i ca 2 minutter. det må være nok. uden at jeg ødelægger cellerne.

Jacob

Re: Hurtig opladning af NIMH - slider det ?

-sådan lige set på billedet, skulle man tro de bruger samme designer,
som GP. Jeg har en 3 år gammel GP PowerBank, der normalt bruger under en
time. Den kan både i bilen og i huset (men ikke i min båd). Jeg har osse
NiMH celler, der har rundet 5 år, og stadig lever. Og med de priser på
nye celler, har jeg ikke de store problemer med at være lidt ond ved dem :-)

GP har en tilsvarende lader, der hedder GPPB15, der kan levere 7 amp til
hver celle. Den lader både AA og AAA

http://www.gpbatteries.com.hk/html/techinfo/chargers.asp