Hjemmelavet ekkolod?

Jeg kunne godt bruge et ekkolod til min bette jolle.
Men det behøver ikke være et stort dyrt et der kan vise fisk og alt muligt.
Jeg er bare interesseret i at kunne se hvor dybt der lige under båden. Måske
op til ca. 10 meter.

Kan man selv bikse sådan en sammen?
Kan man få en løs transducer til meget få penge, og så selv lave
elektronikken dertil?
Jeg er sw/hw ingeniør og kan snildt omdanne et eller andet form for signal,
og vise dybden på et display.
Men jeg er ret blank hvad angår selve transduceren.

pft
Kåre

Re: Hjemmelavet ekkolod?
Hej Kåre

Ja da, en snor og et lod :)

Jeg vil næsten vædde på at du kan købe et nyt ekkelod billigere
end du kan finde en ny transducer.

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Tjah... ca 1.700kr. Indbygget vandtæt og lige til at bruge :-)
http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=1&gclid=CLSeuIrt5pgCFRaA3godyX-JdQ

Re: Hjemmelavet ekkolod?
http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=1&gclid=CLSeuIrt5pgCFRaA3godyX-JdQ

Har du hørt om "finanskrisen" ???
Tusindtalsseparatoren skulle have været et komma ;o)

Jeg er godt klar over at man kan gå i en forretning og købe et ekkolod.
Det er bare ikke en option for mig...

Derfor havde jeg håbet at man kunne få sig en helt helt simpel transducer.
Jeg er kun interesseret i dybden lige under båden.
Ikke noget med fiskefinder, bundforhold, hastighed eller noget.

Jeg har masser af elektronik til gratis rådighed, og evnen til at sætte hw
sammen, og programmere noget software.
Og min tid er gratis.

Så det jeg søger er stadig en mega simpel, og billig transducer.

mvh
Kåre

Re: Hjemmelavet ekkolod?
Hej Kåre

En mulighed er at finde en af de gamle typer med den roterende
plade med den blinkende plade og så aflure frekvensen den køre
med, og så bruge transduseren med noget mere avanceret
moderne elektronik til tidstagningen.

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Hvad med at lave en 'knocker' af en solenoide der slår på indersiden af en
vandtæt dåse?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Mener at Lidl for en måneds tid siden havde et fiske-ekkolod til under 200
kr., om det kan bruges og fåes endnu, det vides ikke. Men det er da et
forsøg værd.

Mvh Hauge

Re: Hjemmelavet ekkolod?

I fritidssejlermodellerne mener jeg at huske at det er en 200khz "sounder".
En kort puls udsendes og der tages tid til samme frekvens modtages. Kender
du lydens hastighed i vand kan du hurtigt regne afstanden ud. Du kan vel
også 'bare' finde en ultralyds afstandsmåler til hjemmebrug og modicere den
til at være vandtæt og så lige tage højde for den højere hastighed som lyden
har gennem vandet. Det kan sådan en sw/hw ingeniør som dig vel nok klare i
et snuptag? ;-)

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Hejsa Kåre

Jeg mener vellerman har sådan et kit, godt nok til at sætte bag på
bilen, nem prencippet er vel lidt af det samme.

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Altså en afstandsmåler som jeg foreslog? Den må være rimeligt nem at
tilpasse det våde miljø...

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Har kigget på et Velleman kit, men den kunne kun måle 20 - 250cm i luft vel
at mærke.
Jeg kigger lidt mere efter en simpel afstandsmåler.

Kåre

Re: Hjemmelavet ekkolod?

Da lyden bevaeger sig 4.4 gange hurtigere i vand end luft, svarer de
250cm til 11 m i vand.

Saa maaske kan det bruges med den rette transducer?

Leif

Site Timeline