Hjælp til trafo med midtpunkt udtag

Hej alle

Jeg er ved at bygge et par gamle ladeapparater sammen, grundet trafoen er
nedsmeltet i det af dem.

Kan ikke finde mine gamle teoribøger, men det forsvæver mig at der var
kobling af dioder man brugte ved trafo med midtpunkt ?

Gratz kobling tror jeg den hed ? hvordan var det nu den ser ud ?

--
 Mvh. Sven Hansen
 E-mail:   snipped-for-privacy@hansen.tdcadsl.dk

Re: Hjælp til trafo med midtpunkt udtag

Hvis det kan hjælpe, så kan jeg da huske stavemåden: "Graetz-kobling", men
derudover er min teoretiske viden mere end almindeligt rusten.
Derfor er jeg så glad for nettet, det ka' hvad jeg ikke selv ka'. ;o)
http://da.wikipedia.org/wiki/Graetz-kobling

mvh Ebbe

Re: Hjælp til trafo med midtpunkt udtag

http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/4.html

Børge

Re: Hjælp til trafo med midtpunkt udtag

Ved en trafo med midtpunktsudtag skal der blot anvendes 2 dioder, hvor
anoden på hver diode kobles kobles til hver sin yderterminal på trafoen.
Katoden på de 2 dioder lægges sammen og giver +. - får du så på midtpunktet.
Dette kaldes dobbelt-enstretning.

En Graetz- kobling er en brokobling med 4 dioder, der fortrinsvis anvendes
til en trafo uden midtpunkt. Forestil dig 2 diodere i serie og endnu 2
dioder i serie. Anoderne (-) på (de bagerste) dioder forbindes og bliver
til -. Katoderne (+) på de forreste dioder kobles sammen og giver +.

I punkterne, hvor dioderne sider i serie, kobles vekselspændingen fra
trafoen. Dette er også dobbelt ensretning.
Karsten H. Jensen

Re: Hjælp til trafo med midtpunkt udt ag

 > I punkterne, hvor dioderne sider i serie, kobles vekselspændingen fra
 > trafoen. Dette er også dobbelt ensretning.

Hej Sven

Børge sendte en link:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/4.html

I figuren "Full-wave rectifier circuit (center-tab design)" kan du se
hvordan de 2 dioder forbindes.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Fullwave.rectifier.en.png
Billedet er anvendt i:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier

-

Fordelen med de 2 dioder er, at man minsker varmetabet med én diodes
spændingsfald (0,7V-1V), da elektriciteten kun skal igennem én diode.
Ulempen er, at man skal have et udtag på trafoen.

-

Med Graetz-koblingen skal elektriciteten igennem 2 dioder.

/Glenn

Re: Hjælp til trafo med midtpunkt udtag
Hej igen
Takker for svarene de var meget fyldestgørende
Mvh Sven