hjælp til kredsløb

Hej Gruppe

Jeg har brug for et lille kredsløb som skal kunne følgende:

1. Måle et signal (analog)
2. Give et output hvis, signalet falder i længere tid. Det skal ikke give et
signal, hvis dette blot falder i kortere tid (evt. 2 min.)
3. Evt. udlæsning af signal på display.

På forhånd tak.

/Claus

Re: hjælp til kredsløb

Hvad for et signal (Spænding, strøm) hvor stort input.

et

Skal dit signal sammenlignes med en fast verdi eller er der tale om et
system der skal kunne kende en ændring uden at sammenligne med en fast
referange.

En nem løsning kan være en uP med indbykket ADC, og et LCD display.

Hvad skal det bruges til ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det skal kunne kende en ændring uden at sammenligne med en fast referange.
Signal vil et modstandssignal

/Claus

Re: hjælp til kredsløb

Så et nemmeste en uP.
Gem den sidste måling, find ud af om den nye måling er mindre eller større,
hvis mindre lægges en til en tæller, hvis større så reset tælleren, vent
1sec mål igen, når der står 120 i tælleren er det gået 2min. med faldende
signal og der laves alarm.

Hvor meget variere denne modstand (Min / Max verdi) ?

Skal udlæsningen være i ohm ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Og hvordan finder man så ud af hvor man skal starte ?

Mvh Max

Re: hjælp til kredsløb
Hej Claus

Hvordan kender man en ændring hvis man ingen referance har ???

Mvh Max

Re: hjælp til kredsløb
referange.

Man bruger målingen n-1 som ref. når man sammenligner med målingen N.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvor ved man fra at man ikke allerede er under grænsen når man starter ?

Mvh Max

Re: hjælp til kredsløb

Det ved man ikke og det er der ikke nogen måde at finde ud af, men det er
vel heller ikke vigtigt i denne sammenhæng da kreløbet hele tiden laver en
ny refferagne.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok, du har altså en referance, den bliver bare skabt hele tiden, og eksistere
kun så længe tælleren tæller opad, i samme øjeblik tælleren ikke tæller
opad, ja så starten den forfra og en ny referance skabes, er det korrekt
forstået ?

Mvh Max

Re: hjælp til kredsløb

eksistere

Jeg vil typisk lave sådan en reference som et rullende gennemsnit, måske 32
målinger fordelt over nogle timer, hver måling kan sagtens være et
gennemsnit beregnet over nogle få minutter. Antal målinger og tid vælges
selvfølgelig ud fra funktionen, kapaciteten af den anvendte MPU vil også
spille en stor rolle.

Re: hjælp til kredsløb
Hej Max,

En kondensator der midler indgangssignalet kan skabe en "løbende"
reference.

--
Venlig hilsen,
Søren

En Op-Amp med en "tracking" reference dannet over en kondensator skulle
kunne gøre det (minus udlæsning).

Men du bliver altså nødt til at afsløre lidt mere af de dybe hemmeligheder
omkring hvad det skal bruges til, indgangssignal etc.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg havde samme ide så jeg har lige lidt hurtigt klasket et diagram sammen,
det kan ses her:
http://peteropfinder/_newsbin/rfald.html
der er ikke nogen garenti for at det kan virke da jeg ikke har afprøvet det.

Ja

--

http://peteropfinder.dk/_newsbin/rfald.html