hjælp til highpass delefilter

Jeg vil gerne have et delefilter til at sætte ind imellem
kontrol/effektforstærker.
Delefilteret skal fungere på linjenivaru, have en meget stejl deling og
en delefrekvens omkring 35 - 40 Hz
Er der nogen der kan hjælpe mig med sådan et?
evt en henvisning til en hjemmeside eller et produkt der gør det, eller
et diagram til sådan en dims.
Fidusen ved sådan en er, at siden mine højttalere ikke kan spille
dybere, er der ikke nogen grund til at både forstærker og højttalere
skal anstrenge sig med de frekvenser.

Hilsen Isak

Re: hjælp til highpass delefilter

Må det være aktivt, altså med operationsforstærkere, som så skal forsynes,
eller skal det være helt passivt?

Re: hjælp til highpass delefilter
Det er ikke så afgørende, mere at det er billigt og effektivt.

Hilsen Isak

Re: hjælp til highpass delefilter
Hej Isak

Det er sådan et her du efterlyser, men efter min mening er opgaven
meningsløs, du får intet ud af det, begynd hellere at tænke på om
det ikke var en ide at finde højttalere der også spillede i det område.

http://sound.westhost.com/project99.htm

Mvh Max

Re: hjælp til highpass delefilter
tak for linket, og ikke tak for rådet

Hilsen Isak

Re: hjælp til highpass delefilter

Et 6 ordens filter er bortkastet, og lager for stor tidsforsinkelse.
Ta skjemaet i linken, fjern alle komponenter uten R3 foran U1A. Da har du
fått en buffer som ikke belaster. Fjern C4 og R4. C5 gjøres til 470 nF, R5
til 2k7. C6 til 470 nF og R6 til 33k. Nå har du fått et 2 ordens filter med
en liten heving ved ca 40 Hz. Dette er akkurat hva de fleste høytalere
trenger. Øk gjerne verdiene på C9,10 til 100 µF. Skal du drive lange
ledninger ville jeg anbefalt 5532 i stedet. Da kan R7 gjøres mindre.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: hjælp til highpass delefilter

Du har helt rett.

Jeg ser at det anbefales et 6 ordens filter.
Dette er fulstendig unødvendig og et 2 ordens filter med en liten økning av
Q verdien ved høytalerens resonans frekvens er den beste løsning.
Siden filteret skal sitte mellom  kontrol/effektforstærker vil jeg egentlig
anbefale deg å bygge det inn i effektforsterkeren.
Dette er en helt normal praksis i kontrollrom monitorer, og gir mange
fordeler. Jeg kan sende deg skjemaer på hvordan NRK har løst disse
problemer.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline