Hjælp: Sensor til vindhastighed og retning, hvor ?

Hej

Hvor finder jeg sensor til vindhastighed / retning, som kan tåle at sidde ude i vestjylland ?

Hvad anvendes der på vindmøller ?

Elektronikken / interface kan jeg selv udvikle.

--
Venlig hilsen

Viggo
Reply to
VIP

Det hedder et anemometer :)

Mvh Roberto

Reply to
Roberto Saldo

Og kan f.eks. findes i bådudstyrsforretninger. Alternativt kan man lave et selv. Der var en artikel i Elektor sidste år om hvordan man gør.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

VIP skriver:

Undtil for ½ år siden, mekaniske anemometre og vindfaner. Typisk på 24 volt. Carlo Gavazzi laver en udemærket model af anemometer der giver

10Hz/m/s. Der er rimeligt lille spredning på kalibreringen og de holder ganske udemærket, dog skal der på ældre modeller skiftes lejer en gang i mellem. Den matchende vindfane har 2 bit output (kan kun vise 4 retninger), da den sidder placeret på nacellen af møllen (maskinhuset - whatever) og egentligt kun skal vise om møllen skal dreje til højre eller venstre.

I dag sidder der ultrasoniske anemometre som denne:

Blot i en nyere udgave, som jeg (rent beskedent) har været med til at videreudvikle sammen med FT.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Hvor køber man sådanne en til en fornuftig pris ? Den skal bruges på en modelflyveplads så at det er en brugt demo model betyder ikke et klap.

Mvh Jacob

Reply to
Jacob

Jacob skriver:

Ultrasonisk ? Ingen steder, den kræver også en PC eller lignende for at kommunikere med den

Mekanisk med 4 retninger og drejende kopper ? Mail !

sidde=20

Hej VIP

Kig p=E5:

Ultrasonic Wind Speed Meter:

-

En 3D ultrasonisk vindm=E5ler ville jeg satse p=E5. Biologerne anvender d= em=20 i felten (sikkert ogs=E5 andre):

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Glenn Møller-Holst skriver:

Retning ?

Lidt flere hits:

Og tænker du på Thies 3D - glem den, en meget stor dansk vindmølleproducent har gennem en årrække forgæves kæmpet for at få den til at virke ordentligt.

Kilstre den p=E5 en vejrhane...

Hav lidt fantasi Klaus - i=F8vrigt kan det t=E6nkes at m=E5lgruppen ogs=E5= kan=20 l=E6se de tekniske data og egenskaber?

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Glenn Møller-Holst skriver:

ROFL.... Så skal den have "untwist cable" :-)

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Mail sendt. har du modtaget den ?

Reply to
Jacob