GPS koblet til bilradio

I min bilradio sidder der en Mute ledning, og når denne holdes på stel(-)
Skiftes der til AUX1 porten. Dvs. at musik fra radio/Cd mutes, og i stedet
sendes signalet fra AUX porten ud over bilens højtalere. Denne funktion er
naturligvis beregnet for håndfri telefon således at musikken automatisk
mutes når telefonen ringer, og lyden sendes ud over bilens højtalere.

Jeg er kommet på den ide at benytte denne funktion til min Garmin GPS som
også indeholder MP3 afspiller samt Bluetooth håndfri. Det eneste jeg mangler
for at få dette til at virker, er en lille boks som når der kommer lyd fra
GPS'en aktiverer Mute benet på radioen. Jeg har afprøvet det manuelt ved at
montere GPS'en til AUX porten på bil radioen, og herefter holde Mute
ledningen fra radioen imod stel - Det virker glimrende, lyden fra GPS'en
kommer ud i alle bilens højtalere (dog lidt lavt) og man kan benytte
radioens ratbetjening til at skrue op/ned osv... Genialt !

Jeg havde egentligt regnet med at løsningen allerede var lavet så den kunne
købes som færdigt produkt, Men nej. det findes tilsyneladende ikke :-(

Min næste tanke var om man ikke selv kunne bygge løsningen og fandt
følgende:

Diagram til en Mute Boks:      http://peteropfinder.dk/_newsbin/pdamute.html

Forstærker:
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10810

Jeg er ikke sikker på om forstærkeren kan løse mit problem - den skal gerne
forstårke signalet 2-3 gange ?

Men ellers skal disse 2 print skal vel bare samles i et - Problemet er bare
at jeg ikke er nogen haj til elektronik.

Er der nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe ?

Re: GPS koblet til bilradio

SpF8%rg da Peter om han vil bygge en til dig....

Klaus

Re: GPS koblet til bilradio
Ja... det prøvede jeg også engang, men det lød ikke til at han havde tid...

Derfor prøver jeg herinde...

/Kenneth

meddelelse

Spørg da Peter om han vil bygge en til dig....

Klaus

Re: GPS koblet til bilradio
Skiftes der til AUX1
porten ud over bilens
at musikken
indeholder MP3
at virker, er en
Jeg har afprøvet det
Mute ledningen fra
bilens højtalere (dog
Genialt !

Skal man egentlig bruge meget mere end R7 og Q2 på Peters diagram?
Når der kommer et signal på basis lægges Mute til stel....
Måske lige en 1N4148 i serie og en lyt mellem diode og R7 til stel.
Tanken er at lydsignalet holder basis positiv længe nok til at transistoren
leder konstant selvom der er pauser i talen.....

Bare ret mig, jeg er kun hobbist i denne her branche.

/Leif

Re: GPS koblet til bilradio
Tja... jeg aner det ikke, men kunne læse i et motorcykel forum at nogle
havde bygget den med succes dog med en anden spændingsregulaor...

Så løsningen virker som den er uden ændringer. Dej jeg mangler er en
forstærker dertil...

Er der nogen der ligger inde med en tegning til en såddan ?