fremstilling af print

Hej NG

Jeg har en ganske lille konstruktion, 3 kredse og ca 10 diskrete
komponenter, som jeg gerne vil have fremstillet i 30-40 eksemplare.
Jeg har prøvet at finde ud af noget med prototype-print; men det ser altid
meget besværligt ud.

Er der nogen, der kan hjælpe med en "nem" løsning?

Mvh
Niels

Re: fremstilling af print

http://www.run.to/PCB

Ikke mere besværligt end at lave et sæt gerberfiler...

Alternativt er elprints macaos-program en mulighed. Dyrere - men trods alt
med online-priser...

/A

Re: fremstilling af print
Hej Anders

Tak for dit indlæg. Jeg kan huske at jeg har været forbi den webside
tidligere.
Der er et væld af tools, har du erfaring med noget bestemt værktøj, og har
du prøvet at få leveret print fra Olimex?

mvh
Niels
altid

Re: fremstilling af print
Hej Niels

Der er også http://www.pcbpool.com/ppuk/info.html

Mvh Max

Re: fremstilling af print
Hej Max

Det jeg søger er nogle konkrete erfaringer, har du prøvet at få lavet print
"ude i byen"

mvh
Niels
har

Re: fremstilling af print

print

Jeg har prøvet Olimex adskillige gange og har gode erfaringer.
Men deres leveringstid holder ikke helt, printene får heller ikke el-test så
der er sommetider små fejl.

Re: fremstilling af print
Det lyder ok, jeg kan godt leve med lidt længere leveringstid.
Hvad bruger du /vil du anbefale af værktøj ?
Og så lidt mere praktisk, hvordan er din arbejdsprocess ?

mvh
Niels

Re: fremstilling af print

Deres process er:
Du sender layout og de godkender det (kan tage nogle dage), samt sender en
tilbud.
Når de får tilbudet tilbage i underskrevet tilstand starter de produktionen.

Jeg bruger Eagle fra Cadsoft, der tager Olimex filerne direkter.

Laver diagram og printlayout.
Derefter tager jeg en kopi af det færdige printlayout
I denne kopi køre jeg et 10mil script.

Derefter samler jeg alle mine færdige printlayouts i en .zip fil, sammen med
en tegning af hvordan de kan fordeles på et 10*16 cm (eller 20*32 cm) print,
der må gerne være flere kopier af samme printlayout.

.zip filen sender jeg via en email til Olimex og venter så nogle dage på
deres tilbud.

Når de færdige print kommer, er de KLIPPET ud.

Re: fremstilling af print

produktionen.
med
print,

Hvilke priser taler vi om ?

--
mvh/rg. Christian
Re: fremstilling af print

[snip om Olimex]

Omkring 300 kr for 10*16 cm og 1000 kr for 20*32 cm.

Den dyreste "fejl" du kan lave er at glemme 10 mil scriptet.
Flere hulstørrelser og mange huller koster ikke særlig meget.

Re: fremstilling af print

Og dette scripte gør hvad ?
Laver alle huller til den rette enhed "mil" vel ?
Er jeg rigtig på den når jeg tror at 1 mm = 40 mil ?

--
mvh/rg. Christian
Re: fremstilling af print

Sørger for at silketryk ikke bruger tyndere streger end 10 mil.

mil er milli-inch, altså 25.4/1000 mm, så du er 0.016 mm ved siden af.

Re: fremstilling af print

Jeg har et layout der ikke klarer 10 mil scriptet, men det vil ikke være
muligt inden for overskuelig tid at lave de nødvendige tilretninger
grundet layoutets kompleksitet. Hvad koster det at glemme 10 mil
scriptet som du nævner og kan man overhovedet få fremstillet printet
uden ?

mvh

Mikael Christensen

Re: fremstilling af print

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, 10 mil scriptet retter silketrykket så
alle linier er mindst 10 mil. Hvis du ikke kører det, så gør Olimex og de
tager nogle $ for arbejdet.

Hvis du tænker på DRC (Design Rule Check), så kan har Olimex to processer,
en 10 mil og en 8 mil, de koster det samme, men har forskellig leveringstid.

Hvis du ikke kan overholde 8 mil DRC, så bør du nok få lavet printet et
andet sted.

Re: fremstilling af print
Tak for det. Jeg fik svar på mit spørgsmål så du har forstået mig rigtigt.

Jeg vil ikke være i stand til at overholde hverken 8 eller 10 mil. Jeg har
kigget på PCB-pool men her kan jeg ikke få flere end 1 stk. layout pr. board som
hos Olimex. Jeg kan i hvertfald ikke finde valgmuligheden.

Så kunne jeg måske kopiere layoutet 7 gange inden for det samme Euroboard,
hvilket der er plads til men det er ikke lykkedes mig at kopiere flere elementer
ad gangen i Eagle, og jeg overkommer ikke at tegne layoutet manuelt 6 gange
mere. Det er et projekt med ca. 100 komponenter (SMD) stuvet meget tæt sammen.

Jeg har forsøgt med "marker" og "kopier" men det virker ikke. Er der en simpel
måde at gøre dette på, eller er der en teknisk begrænsning i Eagle ? Er der evt.
alternativer til PCB-pool og Olimex ?

(Beklager hvis jeg sprænger tråden)

mvh

Mikael Christensen

Re: fremstilling af print
simpel
der evt.

El-print...

Der har jeg lige fået fra, måske lidt dyere, men de levere dem udskæret
etc.. og du kan se det færdige product med macaos(vilket du skal bruge for
at få det billigere)

Jeg har lige fået 10 print på størelse med.. tjae ½ eurocard.. tror jeg til
ca 1600 + moms..

Kasper

Re: fremstilling af print

elementer
gange
sammen.
simpel

Du kan godt kalde det en teknisk begrænsning i Eagle, den kan ikke gøre det.

Men da Eagle er lavet ret åbent og har et programmerigssprog, så findes der
programmer til det.
Jeg har ikke brugt det, men se efter nogle programmer der hedder noget med
"panel....", enten i de medfølgende eller også ved cadsoft.de

Husk at gøre det på en kopi af dit layout.

Re: fremstilling af print
Jeg takker endnu engang for svaret. Hvis/når det lykkes mig at finde
programstumpen er mit problem løst !

mvh

Mikael Christensen

Re: fremstilling af print
Programstumpen hedder i øvrigt panelize.ulp.

Og det fungerer. Jeg skal bare lige lære at styre det :-)

mvh

Mikael Christensen

Re: fremstilling af print

mange
til at

De gange jeg har købt ved Olimex har jeg fået nøjagtig hvad jeg forventede.

Selvfølgelig bør man læse deres betingelser igennem og ikke sende print til
dem som har brug for bedre opløsning, end de kan klare.
Ved brug af Eagle er det heldigvis let at lave et layout som overholder
deres produktions tolerancer (fordi de levere en drc fil).

Jeg syntes det er ret useriøst at bestille noget ved dem som kræver finere
opløsning end de kan klare og så bagefter brokke sig over at de ikke vil
lave det.

Site Timeline