Fremstille print...

Hej,

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at fremstille mine egne print-kort, i
stedet for at bruge diverse hul-kort etc...

Jeg kan huske tilbage fra folkskolen, at vi bruge en speciel tush på noget
print, hvorefter vi ætsede resten væk.

Jeg har kigget på pc-elektronik.dk, og er kommet frem til:

ætsemiddel:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id78%64
tush:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id22%88
print:
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id47%78

Er det dét der skal bruges til det? Kan ætsemidlet bruges mere end én gang,
og i det hele taget hvordan skal det bruges?
Kan man bruge en standard boremaskine til at lave hullerne med, eller skal
der special-værktøj til?

Håber i kan kaste lidt lys på sagen :)
Ville være rart at kunne lave mine print som jeg nu engang har brug for dem,
selv om det måske bliver lidt sværere at tegne tingene.

På forhånd tak for jeres vejledning :)

~Casper

Re: Fremstille print...

Prøv at se her: http://peteropfinder.dk/_printfremstilling /

Max. har også en god side om printfremstilling, men den er desværre ikke
oppe mere (via google kan du se teksten, den hedder
fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html).

Selv er jeg for doven til at lave print på køkkenbordet, jeg får dem lavet
ved Olimex i professionel kvalitet (til cirka 300 kr for 10*16cm).

Re: Fremstille print...

God side.
Jeg har tilfældigvis en del saltsyre ude i skuret - kan det bruges som det
er til at ætse de print? Hvis nej, hvor stor del brintoverilte skal der så
i?
Til den løsning, kan det print og den tush jeg linkede til bruges?

Fandt det på:
http://www.google.dk/search?q=cache:LSy7pUdfhAAJ:www.diyhifi.dk/fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html+fremstilling_af_print_paa_den_lette_maade.html ).&hl=da&ie=UTF-8
men der er desværre ikke nogen billeder med..
Fik dog læst artiklen, og den er egentligt ret god... vil i hvert fald gemme
den til senere brug :) Lige nu kan jeg klare mig med at tegne det i hånden -
jeg har ikke fået sat mig ind i eagle endnu.

Njaa, det er nok lidt mere end jeg vil ofre på de småprojekter jeg laver
(som man sikkert kan købe færdiglavet for en halvtredser i bilka).

Re: Fremstille print...
Hej Casper

gemme
hånden -

Siden hvor artiklen lå er blevet nedlagt så den er ikke der mere, men jeg
har lagt en udgave her http://www.sandcastle.dk/Sider/Vores_link.html

Hvis du klikker på Hjem og så på Photo album, ja så vil du kunne se
en masse print lavet med den metode.

Mvh Max

Re: Fremstille print...
Hej
1/3 30% saltsyre + 1/3 40%brintoverilte + 1/3 postevand
det virker, jeg har fine resultater hver gang, bruger aldrig andet...
P.S. PAS PÅ du må ikke hælde vand i syre, kun syre i vand....!!!!

Jens

[...]
lavet

Re: Fremstille print...

Jeg plejer at komme 1 del saltsyre, 1 del brintoverilte og 2 dele vand.
Men det er mest en smagssag. Jo mindre vand jo kraftigere rekation. Pas
på ikke at lave den så krads at væsken kommer op og koge = større fare
for sprøjt.

Under alle omstændigheder er den metode _ikke_ til
køkkenbordsfremstilling. ;-) Det foregår udenfor og helst et sted hvor
der lidt vind og så ryggen mod vinden!

- Lars

Re: Fremstille print...

Og så putter jeg det op i en skål af en art, og lader printet ligge i et par
minutter - hvor lang tid?

Re: Fremstille print...
Hej Casper

par

Et par minutter er for lang tid, til det holder op med at boble, ca.
20-30 sekunder.

Mvh Max

Re: Fremstille print...

Eller glemme tiden og holde øje med printet om det kun er banerne der er
tilbage!

- Lars

Re: Fremstille print...

Ok, tak.
Jeg har bestilt et par print hjem (de er egentligt ikke helt billige), samt
et par tusher.
Vil prøve med saltsyre og brintoverilte, og se hvordan det virker :)

Tak for hjælpen allesammen.

Re: Fremstille print...
Hej Casper

samt

Nej print er ikke billige på den måde, men kik i telefonbogen og se
om der ikke evt. er en printfabrik i nærheden af hvor du bor, de
smider utroligt meget fraklip ud i skraldespanden.

Lykke til med projektet, og husk "Hæld syre i vandet, aldrig andet".

Mvh Max

Re: Fremstille print...

Hmm.... tror jeg ikke umidelbart at der er, selv om det da ville være en rar
måde at få fat i de blanke prints på.

Skal jeg nok huske :)

Re: Fremstille print...

Jeg har været en tur i matas efter brintoverilte - de havde ikke højere end
10%'s.
Hvor kan man købe 40%'s brintoverilte?

Re: Fremstille print...
Hej Casper

end

Jeg køber altid mit hos MATAS, begge butikkerne her i byen har det,
og jeg er næsten sikker på at din Matas også har det, men det må ikke
stå fremme hvor kunderne kan nå det. Det bruges til mange ting der
gør at Matas føre det, bl.a. til rensning af knogler, gevirer og hvis
man ikke vil bruge klorforbindelser i badebassinet, ja så bruger
man det også.

Mvh Max

Re: Fremstille print...

Ja ok, fandt ud af at det var udsolgt dér. Men de havde kun 35%'s - men det
er vel også fint nok.

Re: Fremstille print...
Hej Casper

det

Kikkede lige på lageret, og det jeg har er også 35%. Det betyder ikke så
meget, det har kun indvirkning på tiden. Og med hensyn til mængden så
kan man ætse meget kobber væk med en blanding lavet ved at bruge
1 lille plastik krus af hver del, blandingen kan ikke bruges igen og efter
brug skal den kommes i en beholder der mærkes med hvad den indeholder
og afleveres på den kommunale genbrugsstation. Men jeg må advare
mod metoden, det er farlige stoffer at arbejde med, både for lunger,
øjne og hud. Beskyttelsesbriller og plastik handsker (snup dem på
servicestationen) er et must, og det skal foregå udendørs. Hav en spand
vand stående parat til at smide det ætsede print i omgående når det
er færdigætset. Og vandet er rart at have i nærheden hvis man spilder
på jorden eller sig selv.

Mvh Max

Re: Fremstille print...

Ok, skal jeg nok huske :)

Ja, det er barske sager... men at det skal i vand bagefter vidste jeg ikke
:p rart at vide.

Re: Fremstille print...

Jo, rigeligt med vand. Og når du så har skyllet det, så skyller du det
lige igen + hænder og hvad der nu ellers har/kan have været i kontakt
med syreblandingen. _Alt_ skal skylles.
En god idé er at bruge en _plastik/glas_ ting (ingen metal, det
forsvinder) til at tage printet op med. Det er heftige sager og skal
behandles med respekt.

De dampe der kommer er klor og vand. Ved indånding kan det give vand i
lungerne, som kan føre til drukning. Derfor skal det foregå i stinkskab
eller og med en god vind. Stå med ryggen mod vinden.

- Lars

Re: Fremstille print...

Det kan jeg godt forstå.
1: Der er frit brint og ilt  i luften så det kan også knalde lidt :-D.
2: CuCl2 dampe er ikke det bedste at indånde. Mener at det giver vand i
lungerne
3: Desuden er man også fri for rotter i kloakken når det hældes ud i
kloakken

Benny

Re: Fremstille print...

HCl, H2O2, H2O og Cu (+ urenheder fra vandet - kalk blandt andet.)

Nu er jeg ikke kemiker, men jeg kan konstatere at badet bliver blågrønt.
Et kvalificeret gæt er, at det er kobberen der bliver tilbage i badet
formentlig sammen med vand og hvad der nu måtte være tilbage af saltsyre
og brintoverilte.
Kloren ville jeg tro dampede af i en eller anden form (Cl¯ eller Cl2).
Med kloren ville følge lidt vand.

Jeg er næsten ikke i tvivl om at det er en redoxprocess der sker, men
jeg kan ikke lige skrive den op - gymnasiekemien er lidt rusten. Nogen
der kan?

Og cementrørene forsvinder sammen med dem! ;-)
Hvis man ignorere at der er kobber i (tungmetal) og hælder det i
kloaken, er det en god idé at fortynde det inden! Den rigtige måde er at
fylde det på en dunk og køre det til genbrugspladsen (er det i hvertfald
i denne kommune)

- Lars

Site Timeline