Frekvens fordobling

Hvordan laver man en simpel frekvens fordobling, dvs. man sender et signal
ind med én frekvens og ud kommer der et signal med den dobbelte
frekvens....evt. færdige komponenter...?
Vi snakker 0-9V i amplitude, frekvens område er en 0-10 kHz

Mvh. Steffen

Re: Frekvens fordobling

Ein AVR TINY11?

HM

Re: Frekvens fordobling

Er det sinus eller firkanter, konstant amplitude eller varierende ?
-hvad skal den bruges til ?

Bo //

Re: Frekvens fordobling
Hej Steffen,

Der er mange måder, fx. en simpel transistorkobling hvor signalet fra både
emitter og kollektor adderes, eller en PLL-løsning.

Hvad kurveform vil du putte ind og hvad vil du ha' ud ?
Og er det 9V amplitude eller kan det også være 1 mV ?

Hvad skal det bruges til ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Mange tak for svarene alle sammen. Jo, input kan desværre godt varierer og
det er et sinusformet signal. Jeg ville gerne have et signal ud i den anden
ende med samme amplitude blot med den dobbelte frekvens (stadig sinus).

Mvh.
Steffen

Re: Frekvens fordobling
Hej Steffen,

Så skal du nok over i noget a' la' de frekvensdoblere man bruger i HF-
kredsløb, bare med meget større komponenter, men de duplikerer ikke
amplituden, såder skal regulering til. Eller kan du bruge en avanceret PLL-
løsning der justerer amplitude med et kontrolkredsløb der ser på
indgangsamplituden.

Ikke en helt lille opgave, så igen... Hvad skal det bruges til ? Måske
kunne der komme bedre forslag til hvis du oplyste det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ahh ok, mange tak. Det vil jeg overveje lidt om det vil være nødvendigt.
Har dog også, ligesom du faktisk før beskriver det, to firkant signaler jeg
gerne ville frekvens fordoble.....I det første tilfælde er det et
firkantsignal med varierende amplitude fra 0-9V. I det andet tilfælde er det
et firkantsignal med fast amplitude på 5V. Begge output ville jeg gerne have
til at være firkantsignaler, men med den dobbelte frekvens. Kan du (eller
andre) hjælpe mig med at finde ud af hvordan man gør det?

Mvh.
Steffen

Re: Frekvens fordobling
Hej Steffen,

... en hel del cuttet..
jeg
det
have

Du skal nok bruge noget der lugter af Digital Signal Behandling (DSP).
Indgangssignalet laves om til matematik der beskriver frekvens, fase og
amplitude. Herefter fordobles alle frekvenser inden det analoge signal
gendannes. Herved kan kurveform og amplitude bevares. Det kan laves med en
AVR eller Microchip-controller f.eks PIC16F876  med indbygget AD-converter,
eller med en rigtig DSP-processor selvom det nok er overkill.

/Lars

Re: Frekvens fordobling
(eller
AD-converter,

Ok, men kan det ikke gøres simplere...uden at der behøves at programmeres -
en analog løsning? Eller en simpel færdig kreds?
Jeg kan jo tænke mig til at hvis jeg bare kunne få fasefoskudt
indgangssignalet 90 grader og så XOR'erede det originale signal med det 90
grader faseforskudte signal ville jeg jo få et signal ud med den dobbelte
frekvens.

Steffen

Re: Frekvens fordobling

Man kan gøre det med en analog multiplier. Tilfør samme signal til begge
indgange. Multipliereren kan bygges sådan her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/blander.bmp
Eller man kan få fat i en chip, Analog Devices laver nogle der virker efter
samme princip. Det virker dog ikke til firkanter.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Site Timeline