Fra elmåler til pc?

Jeg har investeret i en elmåler med en S0 udgang. Hvad mangler jeg så for at
få data fra elmåleren og ind i pc'en? Formoder at en boks (hvilken?), et
kabel og noget software kan klare det, men mangler viden om hvad jeg skal
lede efter.

Mvh Maria

Re: Fra elmåler til pc?
On Fri, 20 Mar 2009 07:48:57 +0100, "Maria Frederiksen"

Du glemte at fortælle hvilken EL måler du har købt, men et gæt er
Kamstrup 382.
En google giver bla. http://kamstrup.no/8443/Kamstrup-382-DIN
hvor der er en del links til div. datablade og beskrivelser af
bussystemer.

Lad os høre om hvad du får til at virke og hvad der ikke virker.

/Hans

Re: Fra elmåler til pc?

Jep.

Hmm. Jeg prøver. det kan jo højst gå galt.

Mvh Maria

Re: Fra elmåler til pc?
On Fri, 20 Mar 2009 17:51:01 +0100, "Maria Frederiksen"

Jeg tror at der skal laves noget tællerværk som en PC så aflæser.
"Velleman k8055 USB EXPERIMENT INTERFACE BOARD" har en tæller indgang,
måske den kunne bruges.

Eller PCen aflæser konstant og tæller således selv pulserne, lidt
usikker efter min mening.

eller man monterer et modul som Kamstrup laver som tæller og kan
aflæses med RS232, nok den nemmeste løsning, men hvad koster dette
modul mon ?

/Hans

Re: Fra elmåler til pc?

Jeg har købt dette modul og kan desværre ikke få det til at virke, men er
ved er kigge på det

det koster vist 600,- ..... kan ikke helt huske det.

Thomas Johansen

Re: Fra elmåler til pc?

Hvad koster det i standbyforbrug?

Re: Fra elmåler til pc?

Sammenlagt med måleren under 0.2W, hvor selve modulet bruger < 0,008W
jf. datablad.

Re: Fra elmåler til pc?

Det kan ikke være maget, det er bare et lille print med en optikobler, 6 bin
og et par terminaler..

Jeg kan ikke ikke anbefale nogen at købe det, men må kunne købe en rs232
optikobler til en maget laver pris.

Thomas Johansen

Re: Fra elmåler til pc?
Er det noget du selv vil lave og lodde ?
Er der en pc der står tændt hele tiden til at overvåge det ?
Hvis ikke, hvordan skal boksen der holder øje med måleren så forbindes?
-USB/Seriel eller Ethernet

Re: Fra elmåler til pc?

Ikke hvis jeg kan blive fri.

Ja. Sjovt nok forestillede jeg mig at det var ret enkelt. En konverter, som
omsætter pulser til noget pc kan læse ind, og så noget software til at vise
det. Adskillige timers på google har dog ikke givet mig noget i den
retning - jeg aner simpelthen ikke hvad jeg leder efter.

Mvh Maria

Re: Fra elmåler til pc?
On Sat, 21 Mar 2009 21:08:33 +0100, "Maria Frederiksen"

Du skal have  monterer et modul som Kamstrup laver som tæller og kan
aflæses med RS232. Måske din måler allerede har dette ?
Ifgl. denne http://www.kamstrup.com/media/787/file.pdf er det ben
62-63-64 du skal bruge, er de mon tilgængelige ?

http://www.kamstrup.com/media/6483/file.pdf side 5 fortæller noget om
modultyperne der fås. De komme lidt let hen over RS232. Men det er
muligvis denne http://www.kamstrup.com/media/766/file.pdf

Her skriver Kamstrup lidt om aflæsning af deres instrumenter
http://www.kamstrup.com/2442/Meter-Reading

Jeg er meget intereseret i hvad du finder ud af, jeg har selv en sådan
måler liggende.

/Hans

Re: Fra elmåler til pc?

Hvis du har en. seriel port (ikke alle usb adaptere virker her) er
hardware delen også simpel, da pulsen bare kan køre på en handshake pin
i seriel stikket.

Der skal så stadig laves software til at overvåge denne puls og sætte et
tidsstempel på.

Senere kan du så lave nogle udtræk for at se hvor mange pulser der var
mellem 0000-2359 f.eks. og regne om.

Der vil være noget software der skal laves.

Hvis der ikke er en pc tændt skal du ud i noget datalogger, nogle af dem
har graf funktioner indbygget, så du kan se data over lan/wan, andre
gemmer kun data og skal stadig omregnes lokalt.

Re: Fra elmåler til pc?

Det er dog meget bedre, hvis man har en hardware-tæller, f.ex. fra
Kamstrup, nævnt i et andet indlæg.
Så er man sikker på at alle pulser bliver talt, og programmet kan bare
læse tælleren, når det har tid.

Polle-metoden her kræver at pc'en kører hele tiden, og at den ikke
forstyrres af andet, så den kan komme til at tabe en puls.

Men det er selvfølgelig billigere. Og hvis der kommer relativt mange
pulser, så gør det måske ikke så meget at der tabes en enkelt i ny og
næ. Hvis der kom en pr kWh, var det selvfølgelig noget andet.

Leif

Re: Fra elmåler til pc?

Man kunne evt. lade pulsen trigge en 4013 flipflop, og læse og resette
flipflop'en engang imellem. Så bliver det mindre timingskritisk. Og det
bruger så lidt strøm at man bare kan ta' forsyningen fra en af de andre ben
i serielporten, som programmeres høj. En parallelport kunne også bruges, med
en 74HC74 flipflop, f.eks. Eller lave en med nand-gates. Eller to
transistorer. ;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fra elmåler til pc?

Parallelport findes ikke på en moderne PC :-)
Hvis det er en gammel strømsluger, vil jeg forslå, at den sættes efter
elmåleren. Så vil den være selvforsynende med signaler at måle på.

Hvad med sådan een:
http://www.cometsystem.cz/english/pulse-datalogger.htm

Bo //

Re: Fra elmåler til pc?

Det gør serielport ofte heller ikke. Men det er der jo USB-råd for. Egentlig
lidt øv der efterhånden ikke er nogle porte man selv nemt kan lave direkte
I/O til.  :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fra elmåler til pc?

det må kunne gøres billiger..

har set det modul til 1800,- også skal der et netværks modul til 1500,- sek
for at snakke med den over netværk.
http://www.mamut.net/acandia/shop /

Thomas Johansen

Re: Fra elmåler til pc?
En SBC65EC (450kr) med et lille modul og lidt kode kan gøre det for
under 1000,-
Men kræver man selv skriver kode eller køber et produkt der har kode til
det man skal bruge i forvejen.

Med rette kode kan den logge en puls samt. evt. andre data og vise det
på en javascript/flash graf.

Kan ikke uddybe mere da jeg selv er involveret i et sådant projekt, og
reklame ikke er velset her :)

Re: Fra elmåler til pc?

Så vil jeg gerne, at du kontakter mig direkte, for eventuelle ideer
eller andre muligheder: bo-at-sarek-dot-dk

Bo //

Re: Fra elmåler til pc?

FYI: Din mailadresse står ubeskyttet i "From:"-feltet, så ovenstående er
såmend lige meget.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline