Forbrugsmåler til båddiesel

Hej alle.

Jeg mangler en forbrugsmåler til en dieselmotor.

Systemet skal bestå af en flowmåler til frem samt en til retur. Disse to
skal levere pulser til et instrument, hvor der kan aflæses flg.:

    Brændsof frem
    Brændstof retur
    Forbrug - ovennævnte trukket fra hinanden

alt i liter pr. time.

Ydermere ville det være en fordel at kunne koble en NMEA183 forbindelse på
instrumentet, så udlæsning også kan ses  i liter pr. sømil.

Der findes målere dedikeret til formålet, men de koster "spidsen af en
jetjager".

Nogen gode ideer til en økonomisk løsning?

mvh

Re: Forbrugsmåler til båddiesel
Hej Karsten

Hvis du kender din motor, ja så har du ikke brug for den.

Mvh Max

Re: Forbrugsmåler til båddiesel

Hej Max.

Da det er en for mig ny båd og motor mangler jeg en rettesnor.

Jeg kan aflæse af en effektkurve, ved hvilket omdrejningstal, motoren er
mest (teoretisk) økonomisk, men totaløkonomien er bl.a. afhængig trimflaps
o.lign.

mvh

Re: Forbrugsmåler til båddiesel
Hej Karsten

Helt OK, men jeg mener nu stadigvæk at det er synd og skam
og bruge alt det energi og de penge på et instrument der ender
med at blive overflødig når du har lært din maskine at kende.

Hæld 5 liter disel på tanken og sejl 12 knob indtil du løber
tør, det giver en god indikator for forbruget. Og så fyld din
tank helt op når den er halv tom, så er du godt kørende.

Mvh Max

Re: Forbrugsmåler til båddiesel

Angivet princip kræver 2 vældigt fine flowmålere, med en ekstrem linearitet
og opløsning. Det er dyr finmekanik.

Hvis motoren har elektronisk indsprøjtning er det simpelt at aftaste
'duty-cycle' fra en af dyserne.
...har selv lavet værktøjet til en benzinmotor med EFI:
http://hjem.get2net.dk/villy/FuelConsumptionMeter/index.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Forbrugsmåler til båddiesel
Hej

Jeg ved at Brdr. Madsen elektro på bornholm har udvilket sådan et
system........... (Har hjulpet dem med noget flowmåling)

Skriv en mail hvis du skal have hjælpe til at finde

/claus

Re: Forbrugsmåler til båddiesel

Forbrugsmålingen kan vel klares med en vejecelle under tanken ( du kender
brændstoffets vægtfylde og kan dermed regne om til liter )

Flowet på fremløbet kan du vel måle f.eks ved at tælle slag på
brændstofpumpen ( du kan måle mængden af brændstof pr. slag )

Alternativt har RS nogle flowmålere til den slags, men de er altså ikke
specielt billige  ( F.eks 256-225, men den koster lidt over en tusse incl.
moms )

/peter

Re: Forbrugsmåler til båddiesel

Det er ikke så let at ophænge en fueletank, så du kan 'veje' den i rum sø -
det vil kræve heftig filtrering, og du vil hermed udviske 'flankerne' i
brændstofforbruget, når du gasser op eller ned.

Nej, nej, nej...: Pumpen kører fuld skrue og pumer konstant alt for meget
fuel frem til motoren (i fremløbsrøret). På motoren sidder en
trykreguleringsventil, der lukker meget(!) overskydende fuel tilbage i
tanken (i retur-røret).

Karsten forslog princip med at trække retur-rør-flow fra fremløbsrør-flow.
Jeg tvivler på at det kan gøres med 2 stk '256-225', da den ikke er specielt
lineær indenfor sit utilstrækkelige område.
http://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/msg/764a3b43c71d7a53

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Forbrugsmåler til båddiesel

jo, jo, jo!..

Hvis du kender det konstante(?) flow på fremløbet kan du vel måle
returflowet med en af de nævnte flowmålere fra RS...

incl.
specielt

Hmm.. Flowmålere er ikke ligefrem mit speciale - de eneste flowmålere jeg
har haft med at gøre er
http://www.proces-data.dk/4T/00S001P1D5/KDKCV-01/Description_ENG.htm og kun
i forb. med fejlfinding på procesanlæg.. Udover det tror jeg de er lige dyre
og lige voldsomme nok mht. flow til denne applikation :-)

/peter

Site Timeline