Fjernstyret "kortslutning"

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille fjernbetjening til min computer,
så jeg kan tænde og slukke den.
Dvs. ved hjælp af noget infrarødt lys kan modtageren kortslutte den ledning,
som går ned til motherboardet; når du trykker på tænd/sluk knappen er det jo
også bare en kortvarig kortslutning du laver.

Jeg har LIDT forstand på elektronik, men har aldrig prøvet sådan noget
før... er det noget i kan hjælpe mig lidt med at komme i gang med?

På forhånd tak.
~Casper

Re: Fjernstyret "kortslutning"

ledning,
jo
Hej Casper,

Hvis du ikke har de store erfaringer med selv at lave print, vil et simpelt
byggesæt
nok være den hurtigste og letteste løsning for dig.

Jeg mener at f.eks. Brinck har en meget simpel IR-sender og modtager.

Mvh
Gert K.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
simpelt

Hvordan får man erfaring hvis man ikke forsøger sig frem?
Jeg leder hverken efter en nem eller en hurtig løsning... jeg vil gerne lære
det lidt fra bunden af, så jeg vil tro at det er et nogenlunde overkommeligt
projekt.

Kender godt nogle af deres byggesæt, men selve projektet er vel trods alt
ikke SÅ svært at man ikke kan det fra bunden? Som sagt, jeg tror man lærer
noget mere ad det ved at lave det hele selv, i stedet for bare at samle det.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
 Kender godt nogle af deres byggesæt, men selve projektet er vel trods alt
det.

Jamen, det er da rigtigt, jeg fik bare ikke det indtryk at det var for at
lære noget om elektronik at du ville lave det, men for at du kunne slukke
din computer.

Men så vil jeg mene at det første du bør lære dig er at søge på nettet, her
er Google din bedste ven.

Mvh
Gert K.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
her

hmm... har ingen anelse om hvad jeg skal søge efter :p ved ikke hvilke
komponenter der skal bruges til det, hvilket er grunden til at jeg spørger i
en NG i stedet.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
Okay, så prøv den her:
http://www.epanorama.net/links/irremote.html

Hilsen Mikkel

Re: Fjernstyret "kortslutning"

ok, tak. Så har jeg lidt at læse ;)

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Jeg har kigget på det link, samt diverse sub-links... Det fortæller fint
hvad en fjernbetjening er, men giver ikke rigtigt nærmere hjælp til
opbyggelsen af sådanne systemer :s

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Kort sagt, så bygger du en modtager ved at bruge en IR-modtager og en MPU,
mere hardware kræves ikke.
Arbejdet ligger så i at skrive programmet til MPU'en, du kan dog sagtens
finde færdige programeksempler på internettet.

Du kan se en IR-modtager her:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/2011604.htm

MPU'er vil typisk være AVR (fra www.atmel.com) eller PIC (fra
www.microchip.com).
For lidt mere om AVR MPU'er, se på http://www.avrfreaks.com der kan du finde
fjernbetjenings kode (det hedder RC5 på Philips fjenrbetjeninger).

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Ok... Vil umidelbart ikke tro at programmeringen af den bliver det sværeste;
har generel programmeringserfaring, og jeg skal trods alt kun bruge ét
signal input.

finde

ok, tak.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
Hej Casper

Du må kikke lidt bedre, under afsnittet Circuits er der da masser af
stof omkring konstruktionen, bl.a.
http://www.boondog.com/tutorials/lrir/mc145026.htm

Mvh Max

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Det har du da ret i. Gik ikke igennem circuits linkene :(

Men tak da! Det hjælper mig forhåbentligt lidt. Nu skal jeg bare se om jeg
kan tyde de diagrammer ;)

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Doh !

Det er næsten altid de bedste.

Kalus
Re: Fjernstyret "kortslutning"

Jeg har nu læst en hel del om det på internettet, men synes ikke jeg kan
finde svaret.
Hvad er det der afgør med hvilken frekvens IR dioden sender? Hvad er det der
instiller denne?
IR modtageren - hvad er det der indstiller med hvilken frekvens den
modtager?

Jeg tænker mere på hvordan det er elektrisitet "koverteres" til lys, og hvad
der bestemmer hvordan det skal opfanges.
Jeg har forstået at man bruger nogle bestemte chips til det, men hvordan ser
DE det?

Re: Fjernstyret "kortslutning"

der

Vær opmærksom på er der er to frekvenser involveret:

1) IR frekvensen, afhænger af den valgte diode

2) Bærebølgen, afhænger af det kredsløb og vil normalt være i områder 36-40
kHz.

Ved at sende det igennem en lampe (lysdiode).

Fotodiode

ser

Via en lysfølsom chip (fotodiode) bag et filterglas, som reducere
indflydelsen fra andre lyskilder.

Re: Fjernstyret "kortslutning"
der

Lyset har en frekvens som er bestemt av den kjemiske sammensettningen i
lysdioden.
Tror en forklaring blir litt off topic.  Det er nok ikke mange som kan
forklare akkurat det.

Frekvensen på moddulasjonen er en helt annen sak.
Den bestemmer mikrokontrolleren i programvaren.
Som regel ligger den rundt 36-39KHz (ikke BEO).

Dette signalet blir så kappet opp pulstog med varrierende lengde og avstand.
Kodingen som brukes her finnes det svært mange varrianter av.
Den mest kjente er RC5 som brukes av Philips og Sony.

Den har ett optisk filter som slipper igjennom IR lys.
Den har etter fotodioen en forsterker med båndpassfilter som jobber rundt
riktig senterfrekvens.

hvad

Se over.

ser

Chipene som jeg bruker har innebygde photodioder.
Det hele er kjemi/fysikk på atomnivå. (photoner som river løs elektroner
osv..)

Her får du link til en av disse kretsene.  Trykk på de blå i'ene så får du
databladet.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2011604.htm

Om du vil se lyset, så prøv med ett videokamera.  De kan normalt se IR og
gjør det om til synlig lys for oss.

MVH Tom-Vidar, Norge

Re: Fjernstyret "kortslutning"

avstand.

Siden hvornår er Sony gået over til at bruge Philips coder?

Hvis du vil se Sonys kode kan du downloade
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og finde siden "Serial
communication", der er både Philips og Sony koden beskrevet.

Re: Fjernstyret "kortslutning"

Jeg har dekodet mange typer fjernkontroller, og Sony og Philips har RC5
felles.
Sony har også andre protokoller.  RC5 er jo gammel nå, og fjernkontroller
behøver ikke å være bakoverkompatible.

Om du ikke tror meg så kan du bare søke på nettet, eller f.eks se på

http://www.eetchina.com/ARTICLES/2003APR/PDF/2003APR25_ID_MSD_MPR_AN.PDF

Jeg prøvde programmet dit, flott laget, men jeg kan ikke se noe av puls
togene da programmet krasjer med "division by zero" når jeg prøver å
velge/vise en av dem. (Bruker XP).
Vil gjerne få bemerke at m (milli) , M (mega) og K (kilo) skal ha store/små
bokstaver
ellers blir det feil.  Min lærer hadde flådd deg for en slik feil.
Det samme gjelder b (bit) og B (byte) selv om jeg ikke har sett det i
programmet.

Jeg vil ikke si at Sony har gått over til RC5, derimot vil jeg si at de har
gått over fra RC5 til SIRCS.   Jeg har Sony fjernkontroller i skuffen som
sender RC5.

Ikke noe å bli hissig over, verden er bare ikke så enkel.  :-)

Re: Fjernstyret "kortslutning"

De Sony fjernbetjeninger jeg har haft fingere i bruge Sircs og hvis du søger
på nettet vil du også se at det altid er Sircs der omtales i forbindelse med
Sony.
Det er selvfølgelig muligt at de bruger RC5 på nogle af deres produkter, jeg
har kun prøvet nogle få stykker.

Nu er det ikke just fra Sony, så jeg vil ikke betragte det som et bevis.

Crasher eller viser en fejlbesked? Hvis det bare er en fejlbesked, skal du
udfylde de røde felter (f.eks. med 0) (Og jeg har lidt fejlretning jeg skal
have lavet).

store/små

De burde være korrekt i programmet, k skal være med lille (men programmet
acceptere både små og store, når det ikke kan misforstås).

Det findes der ingen standard for.

har

Mon det er et produkt, som Sony har købt ved Philips og så bare fået sat
deres navn på?

Jeg har kigget en del på fjernbetjeningskoder og har ikke set RC5 i
forbindelse med Sony, derfor bliver jeg nysgerrig (Jeg regnede egentlig med
at det var en skrivefejl).

OT: Re: Fjernstyret "kortslutning"

Ved ikke om der er en officiel standard, men uofficielt er der nu... det er
"normalt" at b er bit og B er Byte.

Site Timeline