Fjernstyret "kortslutning"

De Sony fjernbetjeninger jeg har haft fingere i bruge Sircs og hvis du søger på nettet vil du også se at det altid er Sircs der omtales i forbindelse med Sony. Det er selvfølgelig muligt at de bruger RC5 på nogle af deres produkter, jeg har kun prøvet nogle få stykker.

Nu er det ikke just fra Sony, så jeg vil ikke betragte det som et bevis.

Crasher eller viser en fejlbesked? Hvis det bare er en fejlbesked, skal du udfylde de røde felter (f.eks. med 0) (Og jeg har lidt fejlretning jeg skal have lavet).

store/små

De burde være korrekt i programmet, k skal være med lille (men programmet acceptere både små og store, når det ikke kan misforstås).

Det findes der ingen standard for.

har

Mon det er et produkt, som Sony har købt ved Philips og så bare fået sat deres navn på?

Jeg har kigget en del på fjernbetjeningskoder og har ikke set RC5 i forbindelse med Sony, derfor bliver jeg nysgerrig (Jeg regnede egentlig med at det var en skrivefejl).

Reply to
HKJ

Ved ikke om der er en officiel standard, men uofficielt er der nu... det er "normalt" at b er bit og B er Byte.

Reply to
Casper Bang

Hej Casper.

Hvis jeg var dig :) ville jeg købe et bygge sæt ... prøve og sætte mig ind i diagrammet der følger med og se om det gav mening før jeg begav mig ud i at lave noget med mikroprocessorere osv... du får _aldrig_ lavet dit projekt færdigt hvis du ikke starter et overkommeligt sted og uP er ikke overkommeligt for en komplet nybegynder i elektronik, sådan er det bare ....

måske starter med at låne Digital Elektronik 1 & 2 samt Analog Teknik 1 & 2 på biblioteket allerførst for at du kan få føling med tingene ...

M.v.h. Lasse madsen

Reply to
Lasse Madsen

er

Det kommer an på hvem du spørger

Dem her

mener B for byte og bit for bit og et "ki" hvis der går 1024 på en k (den definition bruger jeg også i MiscEl).

Jeg syntes bedre om den måde at skrive det på, da der så er væsentlig mindre risiko for fejlfortolkninger: B=Altid byte b=Byte eller bit, skal kontrolleres bit=Altid bit

Reply to
HKJ

søger

med

Og noe RC5, i papirer jeg har (ikke på nettet) står det at Sony og Philips har utvikklet standaren sammen. Om du tror på det eller ikke spiller egentlig ingen rolle for meg. Det finnes kilder som sier så og jeg vet at det stemmer for jeg har sett det selv.

Du finner det nevnt på mange AVR sider m.m.

jeg

Da er vi jo enig. Jeg tror deg når du sier at de fleste bruker Sircs

Kan du henvise meg til en side hos Sony som beskriver Sircs eller at Sony bruker bare Sircs?

skal

Om du bruker "division by zero" som feilbeskjed så tror jeg ikke brukerene får stort ut av det. Ja det er en feilmelding/krasj og det er en av de eldste og mest vanlige av alle. Men jeg har prøvd programmet igjen. Jeg har skrevet TV i feltet "Addresse/Type". Vist du gjør det og bruker en av scrollfeltene eller bytter litt frem og tilbake så får du fram feilen. Om du fyller i enn tall og så skriver tekst så går det bra. Hadde jeg tatt meg litt bedre tid, så hadde jeg sikkert sett att feltet var rødt, og verdien ikke godkjent. Men du kan jo starte Delphi og legge inn en linje felles for alle de edit feltene som bare skal ha tall med "If Not (Key in ['0'..'9',#8]) Then Key:=#0. " så slipper du det problemet.

1024 er stor K 1000 er liten k. Mega skal ha stor M Milli skal ha liten m.

Sludder. Har du electronikk eller data utdannelse? Der burte du ha lært dette.

Ref :

Samt masse andre sider. Jeg vet godt att de slurves mye med det fordi folk ikke vet bedre. Særlig selgere. Uten riktig "case" er det umulig å forstå for eksempel at 2KB er mer en 8Kb. Klart man kan forstå at ei fil ikke er på 8mb (milli bit) men at det skulle vært 8MB om man vil, men det er likemeget slurvete/feil.

Ref:

The bit (b) is the smallest unit of information measured in computers. They represent the "on/off" information you may have seen - of the 10011011 type. They are a single piece of binary information, and are represented with a small case "b." Eight bits becomes a byte (B), represented by an upper case "B." It takes one byte, or 8 bits just to remember one character on your keyboard such as "A" or "1."

med

Siden hver av fabrikantene har brukt opptill mange forskjellige kode typer igjenom årene så er det ikke bare å si at dette er Sony, dette er Panasonic osv. (forbanna lange pulstog).

I firmware jeg har laget har jeg som regel lest inn hele pulstoget først, og så prøvd å finne it typen og decode det. Det er ikke helt lett siden det er så mange varrianter. Særlig panasonic ser ut til å like varrianter.

Noen har startkode og så en kort kode for repeat. Noen har en startkode, en annen for repeat og en tredje for stop. Noen har som RC5 en kode som reppeteres, men en bit som skifter hver gang knappen trykkes ned.

Lykke til med programmet.

Reply to
Tom-Vidar Nilsen

mindre

Jeg har ofte set "n/N" brugt for nibble ikke så anvendligt her men bare for at pointere det ...

LSN og MSN (Least Significant Nibble, Most Significant Nibble) især i display sammenhæng med 4/8bit modus.

ligesom der er MSB og LSB hvor nibble udskiftes med byte ...

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

det

Ok.

Ikke på stående fod (jeg ved faktisk ikke om Sony selv har publiceret noget).

Som jeg skrev før, det var en fejl som skulle rettes (nu jeg har set den) og er rettet, men vil ikke blive uploaded endnu.

av

Jeg plejer nu ikke at få den så tit, men jeg bruger også exception handling til at fixe den slags problemer.

Og fordi programmet husker de indtastede værdier, så får jeg ikke altid testet uden værdier.

var

Nu er min kode ikke helt så simpel, der er faktisk en meget avanceret regnemaskine tilgængelig i alle input felter ("int(sin(pi/7)*5)" er en tilladt værdi).

programmet

Den er hjemmelavet ki er 1024 k er 1000

Se evt. her

Hvilket også følges i programmet.

Glæder mig at du kender siden, så burde du også vide at "b" ikke er bit.

folk

8Kb.

skulle

Du har også lige vist at du ikke ved bedre, jeg holder mig til IEC's definitioner.

Panasonic

Hænger nok sammen med hvor de har købt chip's.

og

er

Hvis du har specifikationer på nogle IR koder, som jeg mangler, og du vil dele ud af dem, så er jeg meget nysgerrig. Min email er "hkj at mailme dot dk"

Tak.

Reply to
HKJ

brukerene

Helt greit. Feilretting/korrigering er en helt nødvendig del av programmeringen.

Kan jo også sjekkes på forhånd. Det er sjelden jeg deler på et tall uten å sjekk tallet først. Exception handling er en bra del av Delphi, og jeg bruker det opptil titalls ganger på en arbeidsdag, men det kan også missbrukes/ brukes dårlig.

Forstod det.

edit

Noe bestemt konponent, eller egen produksjon.

Ikke av meg. Finner den mange steder. Men jeg er enig i at det er litt vagt (utydelig)

Ser det står det, men har ikke sett det i bruk før.

Bra, det er viktigere enn mye av det andre pirket.

Det finnes masse andre steder som definered b som bit.

Jeg har både electronikk og programerings bakgrund. Jeg omgås også andre programerere daglig. Det jeg sier er praksis i miljøet jeg kjenner, og var det på skolen jeg gikk en gang. Jeg holder meg til det.

Som du ser av sidene skal byte forkortes B, ikke b. Det er slått fast. Jeg registrerer også at bit ikke skal forkortes, og det er jo ikke rart med all den forvirringen som er ute blant folk. Svært mange roter med dette, særlig når det gjelder overførings hastigheter. Hentet fram noen kommersielle programmer (og Windows), konstaterer at KB og Kb brukes slik jeg er vant til. Jeg gir meg med denne diskusjonen. Vi får bare være uenige, og alle gjør det de mener er riktig.

typer

I de fleste TV'er osv brukes det ikke egne chips for å decode IR signaler. Det er bare en modtager krets (da tenker jeg på fotodiode, filter og forsterker i ett), som sender pulstoget rett inn i microcontrolleren som derkoder i programmvare. På fjernkontroll siden derimot er det normalt prefabrikerte kretser, så der er jeg enig. Men fabrikantene lager ofte kretsene selv, eller får dem laget spesielt til seg. (Var ikke så vanlig før). Derfor er det ganske fritt frem.

gang

Det ser ut til at du har fått med deg det meste. Når jeg drev mest med dette hadde jeg ikke tilgang til så mye teknisk info. Derfor ble det til å finne ut av dette manuelt og jeg hadde ikke alltid noe navn på kodingen. RC5 derimot var veldokumentert.

Luxor sattelitt modtagere (Mac4 m.fler.) bruker en koding som jeg ikke klarer å dekode. Etter det jeg husker bruker de ikke modulerte puls tog, men bare enkelt spiker med varrierende avstand. Hele puls toget var over på 1mS (per repeat) og de modtagere jeg har brukt klarer ikke å gi meg noe jeg kan sample.

Jeg setter pris på at noen lager programvare for de som er intr. i elektronikk. Jeg har egentlig noe jeg skulle ha publisert jeg også, men det er så lett å starte med stadig nye prosjekter og aldrig ta seg tid til å gjøre ting helt ferdig.

MVH Tom-Vidar

Reply to
Tom-Vidar Nilsen

Jeps, problemet er at opdage fejlene.

Det er spild af kode, når der bruges exception handling.

titalls

Der er mange måder at programmere dårligt på. Hvordan man bruger exception handling dårligt på, kan jeg ikke lige komme i tanke om, men du har sikkert ret.

Egen produktion, jeg havde nogle ret store krav til hvad den skulle kunne (det er faktisk et helt programmerings sprog, med adskillige datatyper).

var

Hvilket er et problem, siden den første computer har der været diskussion om b/B og k/K. Nu har IEC lavet en standard, men alligevel foretrækker mange at opretholde den forvirrende og ustandardliserede notation.

Jeps.

Reply to
HKJ

at

Ja, det kan godt vræe jeg må overgive mig, og prøve med det :(

Nej, har godt nok haft mine problemer med at tyde diagrammer, og sætte min ind i brugen af komponenterne.

2

Det vil jeg så prøve næste gang jeg er i byen. Kan være det hjælper :)

tak

Reply to
Casper Bang

uten å sjekk tallet først.

Ikke enig.

If n=0 Then a:=0 Else a:=q div n; If n=0 Then z:=0 Else z:=w div n; If n=0 Then a:=0 Else a:=e div n;

Lag denne med bare try og except, det blir ikke noe særlig elegant. En annen ting er at det er svært lite effektivt. Exception tar tid, men if går svært fort.

Kunne sikkert finne på mer, men programmerings stil er som relgion, det er best å ikke krangle om det.

sikkert

Se over.

Høres bra ut. Kan du gi meg ett hint om hvordan jeg lager ett edit felt som har cut/paste osv, men som jeg har helt styringen med opptegning og bakgrunne på. Har behov for en transparent edit kontroll.

andre

om

at

Jeg har aldrig synes det er forvirrende, for vi har hatt "vår standar". Jeg skal etter denne diskusjonen gjerne være med på at det aller beste er å bruke bit for bit, men B for byte (kun med stor bokstav). ki derimot synes jeg ikke om.

Det er grei, war over.

Reply to
Tom-Vidar Nilsen

if

try masser af regneudtryk Ok:=true; except Ok:=False; end;

Jeg syntes det er væsentlig mere elegant end masser af if statements, og tyden for at udføre en exception er irelevant, da den ikke udføres normalt.

Det kan du tildels have ret i, men nogle ting er der nu rimelig enighed om.

som

Cut/paste er let lavet i Delphi, du har et clipboard object at trække på. Resten kan jeg ikke lige remse op, men prøv at se på

eller spørg i en programmes gruppe.

Jeg syntes også at ki ser mærkelig ud, men det er et vanespørgsmål og desværre glemmer jeg også selv i'et ret tit.

Reply to
HKJ

Hej Casper,

Bad luck, så _skal_ der dekodes på en (ubrugt) tast.

Næppe, for udover den integrerede modtager er resten til at sikre at der kun kommer een lang puls (fremfor et pulstog) ved vedvarende tryk, så det er temmelig projektspecifikt.

Og hvis du ikke lige har noget umiddelbart at bruge det til, vil jeg hellere bruge tiden på noget andet :)

--
Venlig hilsen,
Søren