Fjerne induktions spænding til leds

I et modeltogs lokomotiv bruger jeg hvide bright smd leds til lygter.
Jeg har det problem at nogle motore afgiver en form for induktions
"stF8%j" der fE5%r leds til at lyse/flakke, selvom de ikke er tilsluttet.
Der er forskel pE5% motorer af samme slags.
Ledningerne til led virker som en antenne.
Formodstanden pE5% 10K sider helt ude ved leds. Ved normalt lys bruger
en led ca. 2,3 mA.
Er der nogle der har en ide til at fjerne den induktions spE6%nding og
som ikke fylder sE5% meget fysisk.

Mvh. Ole Vedel

Re: Fjerne induktions spænding til leds

En kondensator over benene på LED'en burde kunne gøre noget ved det,
hvis det er højfrekvent støj.

Re: Fjerne induktions spænding til leds
On 27 Aug., 21:13, Flemming Frandsen <ff-

Det har jeg prF8%vet, 0,1uF tager lidt men langtfra alt.

Mvh. Ole Vedel

Re: Fjerne induktions spænding til leds

og en pulldown modstand før formodstanden.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Fjerne induktions spænding til leds
Re: Fjerne induktions spænding til leds

I et modeltogs lokomotiv bruger jeg hvide bright smd leds til lygter.
Jeg har det problem at nogle motore afgiver en form for induktions
"støj" der får leds til at lyse/flakke, selvom de ikke er tilsluttet.

Hvad mener du med at de ikke er tilsluttet, ligger de på bordet ved siden af
eller .........?

Der er forskel på motorer af samme slags.
Ledningerne til led virker som en antenne.
Formodstanden på 10K sider helt ude ved leds. Ved normalt lys bruger
en led ca. 2,3 mA.
Er der nogle der har en ide til at fjerne den induktions spænding og
som ikke fylder så meget fysisk.

Er motorene AC eller DC?
Hvad med at føre strømmen gennem,en modstand, og så have en zener diode til
stel på f.eks. 4,7V, også en modstand til LED'en.

/Tom

Re: Fjerne induktions spænding til leds

En almindelig diode i reverse hen over ?

En modstand hen over dioden ?

Re: Fjerne induktions spænding til leds

Hvis Du har en 10k modstand i serie med dioden, skal Du op oer 24V for
at trække 2.3mA gennem den. Hvad er det for noget modeltog, der bruger
så høje spændinger ?

Bo //

Re: Fjerne induktions spænding til leds

Der kommer 17 volt dc ud fra en dekoder og der burde ha stE5%et 1,3
mA. :-(

Motor er en dc 14-16 volt (Roco) og da motor sidder midt i lokomotivet
og der er lys i begge ender skal de kabler til leds ligge klods op af
motor.
Og nE5%r de er der, lyser led ved eller uden tilslutning til dekoderen.
Da jeg har prF8%vet med 2 ens motore hvor den ene "stF8%jer" mere end den
anden. Den kF8%rer stort set ens og trE6%kker lige meget strF8%m, mE5% det
vE6%re noget induktion fra motor. ?

Mvh. Ole Vedel

Re: Fjerne induktions spænding til leds
Hejsa,
Motor er en dc 14-16 volt (Roco) og da motor sidder midt i lokomotivet
og der er lys i begge ender skal de kabler til leds ligge klods op af
motor.
Og når de er der, lyser led ved eller uden tilslutning til dekoderen.
Da jeg har prøvet med 2 ens motore hvor den ene "støjer" mere end den
anden. Den kører stort set ens og trækker lige meget strøm, må det
være noget induktion fra motor. ?

Prøv at sno de to ledninger til lysdioden....

/Claus

Re: Fjerne induktions spænding til leds
Uden tilslutning - mener du dermed at dekoderen bare har slukket for led,
eller er ledningerne helt fjernet?

Ændrer lyset sig når du trækker ledningerne lidt væk fra motoren - og når de
kommer tættere på motoren?

Hvis du blokerer toget så det ikke kan køre vil motorstrømmen stige ->
induceret spænding stige -> mere lys. Sker det også?

Site Timeline