Firkantgenerator

Jeg skal bruge en firkantgenerator, frekvensområdet skal være fra 20 til
100 Hz, stabiliteten skal være god ligeledes skal den også være ufølsom
for temperatursvingninger. Opbygningen må gerne være simpel, nogen
gode ideer ?

Mvh Max

Re: Firkantgenerator

Ikke udover standardløsningen med en LM555 koblet som astabil multivibrator.
Temperaturstabiliteten afhænger hovedsageligt af kondensatoren, men hvis der
vælges en NPO keramisk kondensator, så er den ret temperaturstabil.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Firkantgenerator

En 555 som allerede foreslået.
Men hvis du har brug for meget høj nøjagtighed, så brug en 8 bit MPU med
externt krystal. Det giver meget stor stabilitet og stadig en simpel
ombygning.

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Er det kun med 1:1 M/S ?

En krystaloscillator og noget neddeling, evt. med en PLL til step i 1Hz
(eller 0,1Hz) fx. kan en 4046 bruges.

Noget i denne retning
   ________     _______     _______         _______
  |________|   |_______|   |       |   |   |_______|
   |      |                |       |  _|______
   +-|[]|-+              +-|       | | var.   |
     1MHz                | |_______| |__deler_|
                         |     |       |
                         +-------------+
                              _|_
                             _\_/_ (Lock-LED)

                              [R]

                               /

(Tror jeg har et diagram liggende et sted i bunken, det kan jeg prøve at
grave frem hvis det kan bruges)

Hvis mindre nøjagtighed kan gøre det kan en simplere oscillator
med neddeling bruges (neddelingen fremmer nøjagtigheden med
delingsfaktoren).

Skal det også være med variabel M/S, er en MF i udgangen nok det letteste

--
Venlig hilsen,
Søren

2-4 chips plus de løse stumper, lad mig få min 8 pins MPU.

Du er da vist stået for tidligt op! ;-)

Re: Firkantgenerator

Jeg har brug for en betydelig højere opløsning end 0,1 Hz.

Men tak for alle svarene, jeg har nu valgt at prøve med en XR-2243 og ser
om det går.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Det er blot et spørgsmål om delerne, du kan få den så høj at den overstiger
X-tallets formåen om du vil.

OK, kan ikke lige finde et datablad på den, hvad er det for en ?

Held og lykke med det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er en low power timer med indbygget 1024 deler.

Jeg poster dig lige et datablad.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej Max,

Tak :)
Den er jo næsten (om ikke) ekvivalent med XR2242 (eller er det XR2240), så
jeg kendte den egentlig godt - burde have kigget i mine Exar-databøger :)

Det er stort set en 555 med en deler efter, men den har ingen
stabilisering af oscillatoren.

--
Venlig hilsen,
Søren

Dig om det, jeg synes blot at huske, at Max ikke er så vild med processorer
(men jeg kan selvfølgelig huske galt).

Gør man ikke altid det ?  ;)

Men hvad tror du er mest nøjagtigt...
En RC-oscillator på fx. 50 HZ eller en RC-oscillator på 5kHz der er kørt
gennem en 100-deler ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Det gennemsnitlige søvnbehov = 1/2 time mere :)

De er vel lige nøjagtige, fordelen ved at bruge deleren er vel at fejlen
bliver
delt med 100.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator

[Svar til Søren]
Jeg ved godt hvad er lettest at få nøjagtig, men dit udsagn: "neddelingen
fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren" er noget vrøvl.

Prøv at køre en 100KHz generator med 1% fejl igennem en 100 deler og du får
en 1KHz generator med 1% fejl.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ

får

Naturligvis er det rigtigt, jeg tænkte bare ikke i procenter, jeg tænkte i
Hz, og hvis
en 100 kHz generator der afviger 100 Hz vil den neddelt til 1 kHz jo kun
afvige med
1 Hz.

Mvh Max

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ,

Det er dig der vrøvler.
Når man indstiller en oscillator vil der altid være en unøjagtighed i
indstillingen, dels på grund af de instrumenter man justerer efter
(frekvenstæller eller 'skop) har hhv. måle- og/eller aflæsningsfejl og
dels på grund af at selv den roligste hånd ikke er helt nøjagtig.
Bruger man en frekvenstæller må man som absolut minimum regne med en fejl
på +/- 1 LSD og det bliver så til +/- 0,01 LSD kørt gennem en 100-deler -
hvor svært er det at forstå ?

Jeps Max :)

_Indstillingsfejl_ !

--
Venlig hilsen,
Søren

Meget svært, jeg kan ikke se at "1000.00Hz" er bedre end "10.0000Hz"

Jeg har stadig +/- 1 LSD.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ,

Kan du indstille en RC-generator til 10.0000 Hz ? Så har du godt nok en
rolig hånd og nogle ekstremt gode komponenter ;)

Du er låst fast i alt det ævl om procenter, men det er jo ikke sådan
indstilling foregår, der handler det om afvigelse i Hz.

Så en gang til for de langsomme... En afvigelse på fx. 5 Hz delt med 100
bliver til en afvigelse på 0,05 Hz.

(Herudover er der også fordelen i de mindre komponenter der kan benyttes -
nøjagtighed og elektrolytkondensatorer er jo ikke ligefrem det bedste
makkerpar).

Det lyder ellers som om du har indtaget det hele ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har aldrig sagt noget om hvor nøjagtig jeg kan indstille en
RC-generator, jeg brokker mig kun over dit vrøvl:

-----------------------------
(neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren).

Men da selve frekvense også bliver delt med 100 er der ikke opnået noget,
fejlen bliver stadig den samme.

For de langsomme:
En 1kHz generator med 1% fejl, delt ned til 100 Hz har stadig 1% fejl (1Hz )
En 100kHz generator med 1% fejl, delt ned til 100 Hz har stadig 1% fejl
(1Hz )
En 1MHz generator med 1% fejl, delt ned til 100 Hz har stadig 1% fejl (1Hz )
En 1GHz generator med 1% fejl, delt ned til 100 Hz har stadig 1% fejl (1Hz )

Nu er en lyt ikke nødvendig for at lave 20 Hz, og hvis Max har brug for god
nøjagtighed har jeg givet ham et andet forslag der kan give trin på omkring
0.01% og krystalnøjagtighed.

Det er ikke mig der har problemer med procentregning og nøjagtighed. ;-)

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ,

Ja ja, enten misforstår du bevidst, eller også har du fået procenter på
bindehinden.

For de decideret sløve...
Hvis du kan indstille med en nøjagtighed på 5 Hz (uanset hvilken frekvens
generatoren skal arbejde på) bliver fejlen neddelingen mindre...
A.K.A. "Neddelingen fremmer nøjagtigheden med delingsfaktoren"

Ævle, ævle, ævle... Det er kun dig der er procentfikseret.

Stadig er det dog bedre med mindre værdier.

Og hvis Max får lyst til sådan en laver du den vel så til ham ?
(Ikke for at tage ordet ud af munden på dig Max, men jeg regner ikke med
at du har lyst til at rode med processorer :)

Men nu har Max jo så fundet sin løsning og tråden er overgået til ren LSD
(+/-) så EOD herfra.

Det er da _netop_ dig der flimrer over procenter %-P

--
Venlig hilsen,
Søren

Bestiller du modstande +/-3ohm, eller hvad med en kondensator med +/- 3nf?
I min verden er det procenter (og sommetider ppm).

Den generator må du have bygget selv, men selvfølgelig er såden en
fejlkonstruktion god til at underbygge et så vanvittigt statement som du har
fyret af.

Nu har jeg også været så flink at skrive afvigelsen i hertz og sjovt nok er
har alle generatoer samme afvigelse, når de er delt ned til 100 Hz.

Og sjovt nok, så vil afvigelsen på min generator også komme ud i procenter,
fordi jeg køber modstande, kondensator, spoler, krystaller osv. med en
procent tolerance.

Fint, så kan du bruge tiden til at læse lidt om tolerancer i elektronik.

Re: Firkantgenerator
Hej HKJ og Søren

LSD

En fin diskution mit spørgsmål har affødt, specielt når man betænker at jeg

intet tidspunkt har nævnt noget om indstillingsnøjagtighed. Det jeg har brug
for er frekvensstabilitet.

Og så lige et par randbemærkninger.

Nej, jeg gider ikke lege med mikroprocessore, jeg syntes det er noget af
det mest kedelige der findes.

Og jeg kunne aldrig finde på at lave en oscillator med krav om stabilitet
hvor
der blev brugt ellektrolytter.

Men tak for interessen til jer begge.