Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR

Jeg er den lykkelige ejer af en robotplæneklipper.

Den styres af en enkelt ledning, der ikke alene følger havens periferi, men
men også omkranser bede og større træer, klipperen ellers ville forsøge at
kravle op i, hvilket forårsager at klipperen stopper, da den tror den bliver
løftet.'

Desværre opstår der kabelbrud en gang imellem, forårsaget af graveredskaber,
gnavere, dårlige samlinger etc.

Kablet er efterhånden knap en kilometer...

Jeg har nogle målepunkter undervejs, hvor jeg kan kortslutte sløjfer, og har
også nogen gange tilsluttet en elhegns-generator til ledningens to ender, og
kunne finde fejlen ved at lytte mig frem til overslagene.

Men det fungerer ikke altid.

Jeg spekulerer derfor over, om jeg kunne tage en firkantgenerator og et
oscilloskop, og bruge det til et TDR, Time-domain reflectometer, så jeg kan
se en reflektion af signalet ved bruddet, og ud fra tidsforsinkelsen beregne
hvor fejlen er.

Men hvordan skal jeg forbinde det? Det er jo en enkeltleder, der er
forbundet i begge ender til signalgeneratoren. Men når der er et brud, er
det en enkelt leder, der bare slutter et sted ude i muldjorden.
Skal jeg forbinde nul til et jordspyd?

Kan man klare sig med en firkant, eller skal det være en puls?

Signalkildens impedans? Det er jo ikke ligefrem et ideelt 75-ohm kabel, jeg
skal måle på.

Hvad er hastigheden for en puls i en enkelt leder i jord?

Leif

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR
Hej Leif

Vel omkring 0,6 gange lyshastighed.

Max

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR

Lyder som en fornuftig antagelse. Men ellers kan Leif som forsøg grave
ledningen over på et veldefineret sted og måle det ;-)

Bo //

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR

ca. 170 m pr. usec, husk, signalet skal ud til fejlen og hjem igen.
Afstanden til fejl er 85 m pr. usec

søren

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR [ Cable Tracer ]

Hej Leif

Jeg tror ikke TDR virker mellem leder og jord med særlig stor præcision.

Prøv i stedet denne - og fortæl gerne om det virker eller ej:

"Whistle & Point " Cable Tracer
Connect it to one end of the cable conductor and listen for the whistle
at the other end and your wiring tracing problems are solved.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30488/article.html

Jeg har engang fundet et ustabilt brud på et 75 ohm koaksialkabel ved at
sende 10A igennem inderlederen og "æltet" ned langs ledningen samtidig
med at jeg kørte en krystaløreprops stik hen over yderplasten - uden
nogen form for elektrisk fobindelse til skærm!

Jeg kunne høre knitren fra inderlederens brud og kunne lokalisere med en
præcision på +-1 cm. Fortæl mig hvorfor det virker gennem skærmen? Jeg
fatter stadig ikke at det virkede ;-)

-

Til to-leder eller mere:

Time Domain Reflectometer (TDR):
http://web.archive.org/web/20070228182739/www.web-ee.com/Schematics/TDR/tdr.htm

Simpelt diagram til oscilloskop:
http://www.epanorama.net/circuits/tdr.html

mvh

Glenn

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR [ Cable Tracer ]

Jeg ville vælge en laveffekt CMOS udgave af 555:
http://da.wikipedia.org/wiki/555_%28kreds%29#Derivater

Glenn

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR [ Cable Tracer ]

I stedet for C8050 kan du anvende BC337/BC338:
http://www.datasheetarchive.com/C8050-datasheet.html

I stedet for 2N5484 kan du anvende BF245A:
http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N5484.pdf
1-5mA @ Vgs=0V
Vgs(off) -0,3...-3V

BF245A:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/BF245A-D.PDF

-

Nogen hævder at MPF102 har en utrolig robust, så den kan sikkert
anvendes, hvis den er til at få fat i. Dog skl du justere source
modstanden, så MPF102 source DC-hvile lander på ca. 5,6V/2:
http://www.fairchildsemi.com/ds/MP/MPF102.pdf

Glenn

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR [ Cable Tracer ]

hvordan kan man sende 10A gennem et afbrudt kabel?

ja unskyld jeg spørger.

mvh Erik

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR [ Cable Tracer ]

Hej Erik

Jeg skrev "ustabilt brud".

Det vil sige at det meste af tiden var der elektrisk forbindelse og
nogen af tiden var der ingen elektrisk forbindelse.

UHF signaler kunne til dels komme igennem - og VHF signaler kom ikke
igennem når bruddet var aktivt.

Det var et langt kabel, så jeg ville gerne genbruge de dele af det, der
virkede.

mvh

Glenn

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR

Signalgennerator med firkanter samt transistorradio med lange- eller
mellembølge.
Find et signal der kan høres i radioen, tilslut til ledning og jord.
Signalet vil aftage når du nærmer dig brudet.

Søren

Re: Finde ledningsbrud med oscilloscop som TDR
Nu ved jeg ikke hvor i landet du er, men jeg ville bestikke en tdc
medarbejder der alligevel er i nærheden og har grejet i vognen.

mvh Erik

Site Timeline