Finætsekrystal kontra jernklorid (printfremstilling)

I forbindelse med fremstilling af print til hjemmebrug, har jeg i længere
tid brugt finætsekrystal. Det er lykkedes mig at lave printbaner i en
tykkelse ned til 10 mil (0,254mm) med et meget fint resultat. Da jeg ikke
laver print hver anden dag, har den opblandet syre med finætsekrystal tit
stået ubrugt i længere tid. Efter 6 mdr. hvor der igen skulle ætses, er
blandingen blevet doven og printet skal nu ligge meget længere tid i badet.
Dette syntes jeg har den følgevirkning at banerne bliver uskarpe og printet
stort set ubrugeligt. Ifølge fabrikantens hjemmeside
http://www.lautronic.dk/ har finætsekrystal kun en "levetid" på 3 til 4 uger
og kan dermed ikke opbevares i længere tid, som jeg har brug for. Det skal
nævnes at badet bliver varmet op til ca. 35 oC når jeg ætser.

Er der nogle der har erfaringer med brug af jernklorid og hvor fine
printbaner man kan lave med dette? Skal jeg forvente samme skarphed mellem
banerne som med finætsekrystal, eller er finætsekrystal det eneste rigtige
at bruge når man arbejder med SMD komponenter og skal have så tynde baner og
lægge dem så tæt på hinanden? Grunden til at bruge jernklorid skulle være,
at der ifølge fabrikanten ikke er nogen tidsbegrænsning på det. Jeg er klar
over at det sviner meget i forhold til finætsekrystal :o(

Kommentar og erfaringer om dette modtager med glæde..

MVH

Thomas.

Re: Finætsekrystal kontra jernklorid (printfremstilling)
Min erfaring er at du bliver nød til at have en "skum" maskine eller hvad
den nu hedder, for at jernklorid giver gode resultater

mvh
Jan

Re: Finætsekrystal kontra jernklorid (printfremstilling)

jeg har bare vippet det i en køkken skål (der ikke bliver brugt i køkkenet
mere)

og jeg har da fået fine resultater, og ondt i hånden...

jeg mener det er mere kristik med belysningen / fremkaldelsen, for at
printet får en ordenlig kvalitet..

1 liter lun vand til et låg med top på fra kautisk soda, det syntes jeg er
ideelt.
Så løber fremkalder belægningen selv af der det skal og jeg syntes jeg får
et rigtig godt resultat både i finætse og jernclhorid

Kaspewr

Re: Finætsekrystal kontra jernklorid (printfremstilling)
Hejsa

Jeg står og skal i gang med at lave print selv, jeg har bygget mig et
ætsekar, og fået lavet mig en belysningskasse.

Men da det er lang tid siden jeg har lavet print sidst kan jeg ikke huske
fremgangs metoden.

Er den ikke som følgende:

1. belysning
2. fremkald
3. ætsning
4. fremkald for at få rester af.

Jeg har købt finætsekrystal, hvad er blandings forholdet ?
Hvad bruger i som fremkalder ? kaudisk soda ? forhold ?
Er der andre ting som skal bruges, mener at vi brugte en stift fra seno
efter ætsning på printet, kan ikke huske hvorfor.

Hvad skal man gøre med ætsevæsken efter ætsning, skal det stå i en beholder
uden låg ? eller må låger godt være på ?
Hvad skal man gøre med fremkalder væsken ? kan man bare hælde begge
kemikalier i køkkenvasken ??

Mvh
Henrik

hvad

Re: Finætsekrystal kontra jernklorid ( printfremstilling)

Den liste er god nok. Pkt. 4 kan erstattes med afrensning med acetone.
Og tilføj: 2a og 3a: Skylning med rigelig vand.

Det skal stå på posen/beholderen. Mener det er 240g/l vand.
Husk at væsken skal være ca. 40 grader varm ved ætsning.

Brug Seno (4006?)fremkalder. Kan genbruges masser af gange.
1 del fremkalder til 14 dele vand.

Den skal i en beholder med hul i låget. Eller med ikke-tætsluttende låg.
Der udvikles en gas (husker ikke hvilken) under opbevaring.

Hvis du vælger at bruge kaustisk soda, kan du godt hælde det i vasken.
Det sælges også under navnet: Afløbsrens.
Ætsevæsken skal afleveres på genbrugsstationen. Medbring
kemikaliebrugsanvisningen
(som SKAL følge med finætsekrystallerne), så de her kan se hvordan det skal
destrueres.

/Bo.

Re: Finætsekrystal kontra jernklorid (p rintfremstilling)
Se evt. denne side http://peteropfinder.dk/_printfremstilling /

Mvh.
Peter

Site Timeline