Elevator med touch-dæmpning??

Hejsa!

Jeg har netop hængt en loftlampe med touch-dæmpning op i min stue. Altså
sådan én, som dæmper eller lyser kraftigere ved berøring.
På den modsatte side af væggen med lampe-udtaget (til strøm) findes
opgangens elevator. Afstanden mellem lampe og elevator er sådan ca. 2 meter.

Det irriterende er, at hver gang nogen benytter elevatoren, begynder lampen
at lyse kraftigere elelr dæmpe sig, afhængig af hvilken funktion den sidst
udførte.

Ja, jeg tænkte og "A'hva'??" første gang, men det er altså rigtig nok.

Et skarpt hovede her på kontoret mente, at hvis vores elevator er
tilstrækkelig ny (det er et nybyggeri), kunne det tænkes at den fungerede
med magnet-felter fremfor kabler. Og at et kraftigt magnetfelt måske kunne
påvirke lampens touch-funktion?
Det er den eneste touch-lampe vi har og også den eneste der er påvirket af
elevatoren...

Spørgsmålet er nu - er der nogen der har hørt om tilsvarende?
Kan det skyldes forkert montage af lampe i loft-udtaget?

Eller noget helt andet???

Kan ikke helt finde ud af hvem jeg skal kontakte... Producenten af lampen
eller producenten af elevatoren. Eller måske bygherren for boligen?

Håber på nogle konstruktive svar :-)

Mvh.
Thomas Rokamp

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Jeg jeg tror mere på det generalt er støj, evt at elevatoren ikke er skærmet
ordenligt af, motor/frekvensomformer som sender støj ud, og derved påvirker
lampen capacativt, som der er måden den virker på

Kasper

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Den type lamper er en pestilens for nærboende radioamatører, og
radioamatører kan tilsvarende få lampen til at reagere på ovennævnte
måde.

Selv om lampen eventuelt er flot designet og har kostet en masse, kan
elektronikken godt være 'Made in China'.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Any comments, suggestions, or howls of pain?

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Lyder som du har set på herstal ?
Kasper

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Den seneste jeg hørte om i lørdags var netop en Herstal.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

An unforeseen bug allowed this *magnificent message* to be posted.

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Uhm... Det er faktisk en herstal...
Er der noget at gøre ved det? Kan jeg klage til nogen og i givet fald hvem?

Er jeg bedre tjent med en lampe uden touch-dæmpning, og så installere alm.
lysdæmpere ved kontakten?

Mvh.
Thomas Rokamp

Re: Elevator med touch-dæmpning??

JA

Kasper

Re: Elevator med touch-dæmpning??

He! Nu spørger du en radioamatør om du skal købe en lysdæmper...

NEJ! Hvis lyset er for kraftigt så sluk. :-)

Nå, vi skal vel være realistiske. Prøv at tænde en lille AM radio i
nærheden af lysdæmperen, så er du ikke i tvivl om den generer
radioamatører.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Everything tastes better at a picnic...the ants, the sand, everything.

Re: Elevator med touch-dæmpning??

Det er jo ikke det tråden handler om. Telefonen er ligeledes opfundet,
så vi må prioritere hjemmets funktioner og krav over nostalgikere.

- Jake

Re: Elevator med touch-dæmpning??
Den Wed, 16 Feb 2005 10:57:33 +0100, Jake

Tråden handler om det vi skriver, der står ingen steder at tråde ikke
må udvikle sig.

Det kan godt være at radioamatører i dine øjne bare er en samling
skøre nostalgikere, men hvis jeg i weekenden havde ringet til 367, af
mig ukendte, mennesker i 58 lande ville man sikkert også betragte mig
som værende skør :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

It's better to burn out than to fade away!!

Site Timeline