Elektronisk tænding, fejlsøgning

Hej, håber at det er den rigtige gruppe...

En kammerat har en 50hk Mercury påhængsmotor med periodiske
tændingsproblemer.

Jeg har kogt det ned til at problemet ligger i den elektroniske tænding, som
består af en styreenhed og en føler.

Styreenheden hedder 19052A2.

Styreenheden har tre ledninger, der går ned til tændspolerne (3 cylinders
motor)
Fire ledninger går op til føleren og to ledninger går op til statoren. Sådan
som jeg kan se mig ud af det, får den ingen "fødestrøm", altså strøm fra
batteriet, så teoretisk set, kan den klare sig uden batteri.

Er der nogen her, der ved hvordan man laver fejlsøgning på en sådan
elektronisk tænding.

Den periodiske fejl består i, at motoren enten kører fuldstændig perfekt,
rent og jævnt, eller er fuldstændig død...

Tilgængelig værktøj: Multimeter fra Harald Nyborg....:-)

mvh. Helge

Re: Elektronisk tænding, fejlsøgning

På mange værksteder skifter de dele indtil fejlen forsvinder  :-/

Du har naturligvis renset alle relevante stikforbindelser. ?

Jeg ville starte med at checke føleren. Er det en spole, kan den afbryde
periodisk, det har jeg set før på den slags tændingsanlæg. Statoren kan
naturligvis også afbryde (eller kortslutte)

mvh
JBH

Re: Elektronisk tænding, fejlsøgning

--ja..., onde tunger påstår at man ikke længere bliver uddannet som
mekaniker, men som reservedelsudskifter...:-(

--ja det har jeg..., men alt ser iøvrigt ud som nyt...

--ok..., men her er det jeg kommer til kort..., hvordan skal jeg tjekke...??

mvh. Helge

Re: Elektronisk tænding, fejlsøgning
Hej Helge

Nu er elektroniske tændinger jo heller ikke lige noget mekanikere
har noget begreb om, og det med bare at skifte enheden er nok
også mere et spørgsmål om god økonomi end mangel på evner.

Re: Elektronisk tænding, fejlsøgning
Nææ..., det har du nok ret i..., reservedelene er efterhånden så billige, at
man ikke skal bruge ret meget mere end 5 minutter på fejlfinding, før det
ikke kan betale sig...

Problemet her er så, at jeg ved, at det enten er styreboksen eller føleren
der er defekt, og det ville jeg gerne finde ud af inden vi bestiller
reservedelen. Det er nok ikke givet at de vil tage enheden retur, hvis den
har været monteret..., og styreboksen alene koster vist omkring kr.
2.500,-....

mvh. Helge

Site Timeline