Elektronisk "holdekreds"

Jeg skal lave en holdekreds til noget 12V elektronik i min bil.

Det skal aktiveres med et ringetryk, og holde spændingen i 5-10min, og der
skal være en LED indikering af, at kredsen er sluttet. Jeg regner med at
anvende et almindeligt relæ (lygte-relæ) til selve belastningen (som er en
matrixprinter)

Jeg véd det kan laves med en modstand og en kondensator. Men jeg kan ikke
huske hvordan :o/

Mark.

Re: Elektronisk "holdekreds"
Det kan gøres med en modstand og en kondensator og så måske en fet
transistor.
Men en konstruktion med en 555'er ville nok være bedre.
Prøv evt. at gå ind på www.brinck.dk under produkter, byggesæt, Brink
byggesæt, emne oversigt, styring & regulering
Byggesæt Br 6 er en timer til Kr 39,-

/Tom

Re: Elektronisk "holdekreds"

Hej Mark

Det du leder efter, er nok en monostabi multivibrator, eller på
stærkstrømsk; en trappeautomat
Ni komponenter til monostabil m. er ikke meget! prøv at Google den vej
Asger k