Elektronikskema

Jeg er ny indenfor elektronik, men kan dog lige med nød og næppe finde
ud af at lodde :-)
Derfor stiller jeg et begynderspørgsmål her.
Jeg er stødt på et par skemaer som ser sådan ud:

http://upload.mulden.org/files/scheme1.JPG

Kan nogen henvise mig til en bog eller hjemmeside hvor denne type skema
er forklaret. Jeg kan kun tyde lidt af det og er i tvivl om flere ting.

Mange hilsner Morten

Re: Elektronikskema

Et godt sted at starte er her:

http://ef.dk/index.cfm?pagetype=book&vareid57%124515

Ellers søg på Google under elektronik ståbi, hvor der er flere muligheder.
Karsten H. Jensen

Re: Elektronikskema

Tusind tak...jeg smutter på biblioteket hurtigst muligt.

Re: Elektronikskema

Det kaldes diagram på dansk.

Neders på denne side:
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html
Er der en link til nogle engelske lærebøger.

Programmet MiscEl kan også være nyttigt for dig.

Jeg faldt lige over denne sider:
http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm
Der forklarer kredsløbssymboler og den har også billeder af
komponenterne. Desværre bruger den ikke samme symboler som dit diagram.

Denne side:
http://library.thinkquest.org/10784/circuit_symbols.html
Viser flere symboler, men har ikke billeder af komponenterne.

Re: Elektronikskema

Tak. Ja, selv termerne skal jeg jo have på plads :)

Tusind tak for det!

Endnu engang tak.

Jeg vil gå i gang med læsning og herefter lodningen :)

Re: Elektronikskema

Nej det gør det desværre ikke :-(

Det nyeste er at det hedder kredsskema.
Forstå det hvem der kan.

Hvorfor SKAL der absolut laves om den slags benævnelser?

--
mvh Uffe

Re: Elektronikskema

Ikke hvis man er elektronik-mand, så hedder det ganske rigtigt et diagram på
dansk.
"kredsskema" indgår i elteknisk dokumentation og så er vi ovre og tale om
PLC-styringer mv. hvor elektriker/automatik-folkene arbejder.

Re: Elektronikskema

Kredsskema er tegningen over lednings forbindelserne mellem forskellige
"sorte" boxe. et diagram er på komponent niveau.

Re: Elektronikskema

Efter hvad jeg fik fortalt for godt 1 år siden på VejleTekniskeSkole:
ALT hvad der tidligere hed noget med diagram,
hedder herfter noget med kredsskema!
Det sagde læreren i hvertfald (men han var også el-mand)

Håber det kun er begrænset til det el-tekniske og ikke omfatter
elektronikken :-)

--
mvh Uffe

Re: Elektronikskema [Transistortrin]

Hej Morten

Prøv at kigge på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Transistortrin

/Glenn

Re: Elektronikskema
Du kunne jo starte med at fortælle hvad du ved om diagrammet og hvad
du ikke forstår.

Men det er en batteri-drevet forstærker med mulighed for ekstern
forsyningsspænding.

Når der kommer den rigtige type stik i indgangen kobles batteriets
minuspol til stel.

Der er en 3 polet omskifter der får en LED til at lyse i den ene
stilling, den baypasser også signalet uden om forstærkerkredsløbet.

Et gæt er at det er til noget musikudstyr med 6 mm mono jackstik.
En af disse små bokse musikere smider på gulvet, og stamper på i vrede
?

/Hans

Re: Elektronikskema

En: "wah wah pedal"?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Re: Elektronikskema

Det er en booster-pedal som kan hæve volumen når man spiller solo eller
ønsker f.eks. at presse en rørforstærker til mere forvrængning.

http://www.musikding.de/product_info.php?cPath52%&products_id61%6&osCsid=f03c49be2cac94ad0f5d30de18d53610

Mvh. Morten

Site Timeline