Transistor, er den defekt og hvor findes ny

Hej alle,

jeg roder lidt med ventilatorstyringen på en bil som kun vil køre fuld hastighed. Jeg har fundet ud af dette skyldes en defekt trinløs styring.

På denne styring er der monteret en MJ4502 transistor i byggestørrelse TO-3, der er på denne gennemgang fra indgangen til udgangen, jeg antager det betyder den er defekt. Transistoren er 50V, 30A. Jeg har kun kunne finde nogle med andre værdier, betyder det noget hvis maks. spænding er f.eks 90V?

Der sidder også en IC, en LM 2904, bør denne også skiftes?

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

"Peter Anskjær" skrev <

Reply to
Jens Hansen

Peter Anskjær skrev :

Der er vist lidt viden om transistorer du mangler lidt, de har ikke en indgang og en udgang :) - men du mener vel kollektor/emitter er kortsluttet.

Spændingen betyder mindre alt over, eller lig med 30 volt i en bil dur

LM 2904'eren kan være feset af, de koster næsten gratis :)

--
Jan_stevns
...Nu med 525i på stald :)

Hej jan_stevns

Men hvis MJ4502 er valgt for dens data, ja så er den ikke sådan lige at erstatte. Det er en PNP makker til en MJ802, altså en

200 W transistor der kan håndtere 30A.
--
Mvh

Hejsa,

MJ4502 kan købes hos

til den nette sum af dkr. 37,71

- Ja, det vil være en god idé at kontrollere den korrekte funktion af LM2904, BD907 og de andre småsignaltransistorer.

/Claus

Reply to
Claus

Den 28.11.2010 kl. 22:26 skrev Claus :

Er det denne her du mener:

Jeg kan ingen steder se det er en MJ4502.

Jeg er helt grøn til elektronik, hvordan gøres dette?

--
Peter Anskjær
Reply to

Den 28.11.2010 kl. 21:30 skrev :

Min viden om transistorer er nærmest lige nul.

--
Peter Anskjær
Reply to

Den 28.11.2010 kl. 22:00 skrev Max :

Kan denne her bruges:

Peter Anskjær
Reply to
Peter Anskjær

Den 28.11.2010 kl. 21:29 skrev Jens Hansen :

Det er ikke til at vurdere om hastigheden ændrer sig når der skrues helt op i forhold til næsten helt oppe. Jeg har faktisk ikke kontrolleret om relæet bliver trukket, det vil jeg gøre næste gang jeg har fat i bilen. Men i alle tilfælde kan jeg måle gennemgang fra indgang til udgang når printet er demonteret.

--
Peter Anskjær
Reply to

Hej Peter

Nej, det er en Darlington, altså 2 transistore i samme hus, giver stor forstærkning og det har du nok ikke brug for.

Men PC-elektronik har ogsp MJ4502

Hvis du handler med PC-elektronik, ja så bemærk at han intet onlinebetalingssystem har, men han medsender et giro kort man kan betale på.

--
Mvh

Man kan åbenbart ikke linke til produktet direkte, men gå ind på hjemmesiden og find den under Transistore -> MJ-xxx

--
Mvh

Hejsa,

Du har ret. Linket peger på en forkert vare. Søg efter MJ 4502 på hjemmesiden (husk mellemrummet)

På samme måde som du har fejlsøgt på den der MJ 4502: Er der kortslutning mellem en eller flere ben er komponenten tjenelig til udskiftning.

Stod det til mig ville jeg blot skifte på ubegrundet mistanke. Komponenterne er billige i forhold til arbejdstiden med (de)montage af regulatoren i/fra bimmeren.

/Claus

Reply to
Claus

"Peter Anskjær" skrev i meddelelsen

Reply to
Jens Hansen

Den 29.11.2010 kl. 19:17 skrev Claus :

Men hvordan ved jeg at volt og A er korrekte for den pågældende, der er intet angivet. Når jeg har søgt på nettet har jeg set MJ 4502 med forskellige A og forskellige voltangivelser.

Det lyder fornuftigt.

--
Peter Anskjær
Reply to

Den 29.11.2010 kl. 19:03 skrev Max :

Kan jeg regne med den passer, der står hverken A eller V.

--
Peter Anskjær
Reply to

Den 29-11-2010 19:41, Peter Anskjær skrev:

Elektronik-lavpris har den også, til 30 kr:

De angiver den til 100V / 30A.

Mvh Thomas

Reply to
Thomas Rasmussen

Hej Peter

Det er ligegyldig hvilken spændingsversion du bruger da selv den laveste fint klare dit behov.

--
Mvh

Den 28.11.2010 kl. 18:49 skrev Peter Anskjær :

Hej alle

Tak for hjælpen, den nye transistor og ic blev loddet på i går, nu virker blæserstyringen igen upåklageligt. Ejeren af bilen er meget glad.

--
Peter Anskjær
Reply to